Gå til innhold

Mailproblem (teknisk spm)

Ranger emnet

Baldrick

Anbefalte innlegg

SLiter med at vi ikke får sendt mail fra A til B, fra B til A går det derimot greit. Går også greit å sende mail fra A til alle andre enn B.

Har sjekket om A har komt i spamfilter til B, men dette er ikke tilfelle. Har også prøvd å bytte DNS på mailserver til A uten at dette hjalp.

Noen som har tips om hva som kan være galt eller hvordan en kan "trace" mailen for å se hvor den stopper?

99 Passat 1.8T Bilde

84 Golf GLI cab bilde

Tidligere biler

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hvis det har noen med inet å gjøre høres det ut som et

resolution problem.

Har du prøvd å gjøre følgende fra maskin B?

kjøres fra commando linje:

telnet <dns til maskin A> 25

Kan ta 2-4 sec (men bør ikke være noe spes mere) så skal

SMTP svare på denne porten.

Hvis den ikke svarer, prøv samme kommando med ip adressen

isteden. Hvis du får svar da, har du DNS problem som må fikses.

Får du svar på første kommando, høres det ut som et problem

med mail sendingen på Maskin B. Har du sjekka mail spooleren

på Maskin B?

Sjekk også regelsettet på brannveggen. Kan være sperra for inngående

trafikk på port 25.

Nissan Skyline R33 V-spec Le-mans

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Prøvde akkurat noe tilsvarende, dvs kjøre telnet fra A mot B, får da feilmelding "The connection was dropped by the remote host." Ser også på Exchange serveren at denne meldingen står på mailkøen.

Prøver jeg telnet fra ett annet nett mot B får jeg kontakt så jeg er mer og mer overbevist om at brannmur eller noe hos B stopper kommunikasjon fra A. Problemet er at B sier feilen ligger hos oss (dvs A) :)

99 Passat 1.8T Bilde

84 Golf GLI cab bilde

Tidligere biler

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Originally posted by Baldrick

Prøvde akkurat noe tilsvarende, dvs kjøre telnet fra A mot B, får da feilmelding "The connection was dropped by the remote host." Ser også på Exchange serveren at denne meldingen står på mailkøen.

Prøver jeg telnet fra ett annet nett mot B får jeg kontakt så jeg er mer og mer overbevist om at brannmur eller noe hos B stopper kommunikasjon fra A. Problemet er at B sier feilen ligger hos oss (dvs A) :)

Feil er altså på utgående mail fra Maskin A til Maskin B.

Mail fra Maskin B går fint inn på Maskin A.

Dette er en litt tricky feil ja..

Da prøver vi dette:

1. kjør denne på Maskin A: telnet netrunner.nu 25

får du kontakt med smtp serveren der?

Hvis ja, da er det noe feck hos Maskin B. Dette kan du si pga. at du kan koble deg til alle andre smtp servere enn Maskin B.

Hvis nei, er jeg foreløpig brank.. Er det noe spes configurasjon

på dette?

alle er "public" servere. dvs alle ligger på internet? Ekke noe intranet/VPN greier som er i bildet her?

Jeg setter en knapp på at det er noe fuck med Maskin B. Enten

routing eller noe regel greier som de har satt opp.

Skal Maskin B akseptere email fra hele verden eller bare spesiele

maskiner? Kan være feil ip dem har registert hos seg for Maskin

A. Kan være noe NAT'ing som slår inn.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fannt utav feilen isted... og vi hadde rett i våre antagelser om at det var B som hadde feil. Av en eller annen grunn hadde server A blitt blacklistet hos B slik at all trafikk ble stoppet i brannmuren. Litt irriterende da vi har bedt de sjekke dette i ett par dager uten at de har klart å finne det før nå...

Så du hadde ganske rett i din antagelser og "oppskrifta" di og tanken var omtrent den samme som vår og den viste seg jo å være korrekt ;) Takk for hjelpa!

99 Passat 1.8T Bilde

84 Golf GLI cab bilde

Tidligere biler

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Originally posted by Baldrick

Fannt utav feilen isted... og vi hadde rett i våre antagelser om at det var B som hadde feil. Av en eller annen grunn hadde server A blitt blacklistet hos B slik at all trafikk ble stoppet i brannmuren. Litt irriterende da vi har bedt de sjekke dette i ett par dager uten at de har klart å finne det før nå...

Så du hadde ganske rett i din antagelser og "oppskrifta" di og tanken var omtrent den samme som vår og den viste seg jo å være korrekt ;) Takk for hjelpa!

Typisk! Er så dritt lei at folk på den "andre siden" nekter på at

det er noe feil hos dem.. Blacklist serveren dems å skyld på at det

er noe galt på serveren dems på mandagsmorgen. :D

Fett at du fikk løst det hvertfall :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

har samma dritten på jobben.. et firma som ingen fra vårt mail domene får sendt til.. de blånektet i ca 2uker på at vi var blacklistet.. Så fikk en av våre konsulenter lov til å gå inn i brannmuren dems.. gjett hva..

O-1999 VW Passat 4Motion.

O-1989 E34 535. prosjekt.

x-1998 VW Passat Syncro. x-1991 BMW 525i 24v Shadowline - Solgt! x-1993 Ford Sierra - Solgt! X-1975 242 -| 2.3 turbo prosjekt Prosjektråden her! Byttet i 535

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Originally posted by Breisladdern

har samma dritten på jobben.. et firma som ingen fra vårt mail domene får sendt til.. de blånektet i ca 2uker på at vi var blacklistet.. Så fikk en av våre konsulenter lov til å gå inn i brannmuren dems.. gjett hva..

hehe, la meg gjette: IT ansvalige på det firma blei utdanna av

IT akademiet og har masse MCSE bevis med "bill gates" signatur? :D

Som straff krever du at alle på det firma skal gå over til Linux

eller BSD.. Se hele utdannelsen dems raser rett i dass. :D

Lenke til kommentar
Del på andre sider