Gå til innhold

Problemer med å få skikkelig drag

Ranger emnet

espen_mg

Anbefalte innlegg

Hmm.. Har var det mange tips. Sliter nemlig med lignende problem selv. 2001 mod Seat Leon med Hohenester Chip. Den fusker / mister trykk(?).

Men hos meg så er det slik at bilen går egentlig veeeeldig bra, og hadde den en rask tur innom TS-racing, og de sa den gikk drit-bra, at den trolig ladet for mye. Så den går bra, men nøkker endel spesielt i området 4-4500. I begynnelsen var det kun i det turtallsområdet (klarte ikke å aksellerere i oppoverbakke og noe røyk), nå hender det den går som ei kule akkurat der. Så det er litt forskjellig hvor den mister trykk/fusker nå.

En dag så kuttet den helt ut (under hardt pådrag - forbikjøring), skrudde av og på tenning og den funket igjen.

Lå en feilmelding inne på LMM, men den har ikke dukket opp igjen etter nullstilling.

Har renset LMM, men ikke satt den i enda, får håpe det hjelper. Tror jeg lar den og luftfilteret tørke til i morgen. (Ja det er konisk, Ram Air, men har bare skyllt det nå).

Noen tips (bortsett fra de som står i tråden)?

Hvordan får jeg sjekket nærmere hva det kan være av de tingene som står i tråden her? Hvordan sjekke lambda sonde?

SEATforum.no

Seat Leon Turbo

BMW 320D M-Sport

x Mitsubishi Lancer Evolution IX

Lenke til kommentar
Del på andre sider

• Svar 38
  • Created
  • Siste svar

Top Posters In This Topic

Originally posted by Zamot

Noen tips (bortsett fra de som står i tråden)?

Hvordan får jeg sjekket nærmere hva det kan være av de tingene som står i tråden her? Hvordan sjekke lambda sonde?

Hvis du titter på nordicaudi.com så finner du en faq på hvordan man sjekker lambda m.m.

Mvh

02 Mitsubishi Lancer Evolution 7 RSII

10 Mitsubishi ASX instyle+

http://www.lancerregister.com

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ok, takk for det.

Men noen som har forslag til prioritering av det jeg bør sjekke?

Rense LMM - underveis...

Coiler

Magnetventil

Wastegate

Gass-spjeld

Lambda-sonde

Slange på undersiden av innsugsmanifolden

Slangen fra turboen og ned...

(Resirk ventil)

(Bensinfilteret)

(Bensinpumpe)

Og ligger det guide til sjekking av alt dette på nordicaudi?

(Skal anskaffe bærbar PC i meget nær fremtid, så da må man vel ha seg Vag-Com, så da får jeg lest feilmeldinger også..)

SEATforum.no

Seat Leon Turbo

BMW 320D M-Sport

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Og ligger det guide til sjekking av alt dette på nordicaudi?

(Skal anskaffe bærbar PC i meget nær fremtid, så da må man vel ha seg Vag-Com, så da får jeg lest feilmeldinger også..)

http://www.nordicaudi.com/arkivet/artiklar/data/a1231/a1231.htm

Her kan du se litt.. Forøvrig litt off-topic.. Var det deg jeg møtte på vei inn i rundkjøringen på værnes flyplass lørdag rundt 14 tia?

Prøv å søk litt på forumet til Nordicaudi. Mange 1000 innlegg om motorfusk. Tror du bør ha stor sjangs for å finne noe lignende feil å gå etter. Alternativt så evt. snakk med de på es-tuning å få kjørt den på rullende landevei slik at man kan se hva som skjer fremme i motoren..

Mvh Realace

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Originally posted by realace

http://www.nordicaudi.com/arkivet/artiklar/data/a1231/a1231.htm

Her kan du se litt.. Forøvrig litt off-topic.. Var det deg jeg møtte på vei inn i rundkjøringen på værnes flyplass lørdag rundt 14 tia?

Prøv å søk litt på forumet til Nordicaudi. Mange 1000 innlegg om motorfusk. Tror du bør ha stor sjangs for å finne noe lignende feil å gå etter. Alternativt så evt. snakk med de på es-tuning å få kjørt den på rullende landevei slik at man kan se hva som skjer fremme i motoren..

Mvh Realace

Takk for link!

Ja det var meg, på vei til Lånke-banen biltreff. Stod desverre opp litt sent til at jeg gadd å kjøre på banen men.

SEATforum.no

Seat Leon Turbo

BMW 320D M-Sport

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Monterte LMM i dag, etter å ha renset den. Nå går bilen som ei kule igjen!

Men synes fortsatt den faktisk går litt for bra.. Tror den lader litt mye. Må montere ladetrykksmåler. Har en liggende, men mangler slanger - er det OK slanger på biltema/torshov? Hvor er det best å koble til denne?

SEATforum.no

Seat Leon Turbo

BMW 320D M-Sport

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Monterte LMM i dag, etter å ha renset den. Nå går bilen som ei kule igjen!

Men synes fortsatt den faktisk går litt for bra.. Tror den lader litt mye. Må montere ladetrykksmåler. Har en liggende, men mangler slanger - er det OK slanger på biltema/torshov? Hvor er det best å koble til denne?

Hei igjen..

Bare ett tips, Du burde få sjekket luft/bensinblandingen din og turbotrykket hos noen som har rett utstyr hvis du ikke har gjort d. Veldig kiipt å kjøre på en for mager blanding :eek:

Mvh

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Da var jeg innom ES-tuning.

Sletta en feilmelding om noe moment-greier.

Så gikk bilen rimelig normalt igjen, ikke noe "stopp" ved ca 4000 slik det alltid har vært. Merkelig merkelig - har da slettet feilmeldinger før, og ikke en slik feilmelding...

Så den går rimelig bra nå, MEN...

Den banker litt. Han på ES hørte litt banking av og til, ved 5000, og en gang på 3000. Sjekket også bankesensorene, de var OK.

Og den får fortsatt MYE bensin over 4000.

Han tipper chippen er litt "hissig" (kanskje feil type?), og at tenningen burde settes 3 grader ned fra ca 4000 og oppover.

Er ikke enkelt å sjekke mer, enn å begynne å bytte evt. deler (LMM, magnetventil, wastegate osv). Han anbefalte meg å dra til TS og få sjekket / få ny chip. Blir en stund til jeg kommer nedover dit, men så kjører jeg ikke all verden her heller..

SEATforum.no

Seat Leon Turbo

BMW 320D M-Sport

Lenke til kommentar
Del på andre sider