Gå til innhold

Oljesøl fra toppen

Ranger emnet


Silverboy

Anbefalte innlegg

Har ett aldri så lite problem med oljesøl fra toppdekselet, ut av ventilasjonshullet der.. Når bilen presses hardt (type toppfart drag) så spruter det plutselig ut store mengder olje.. skvetter litt olje til vanlig også, og nå damper det så jeg ser det når jeg gir gass, spesiellt om jeg får ladetrykk..

 

Bilen det gjelder er en Miata 1.6 med turbo. Er vel i utgangspuntet samme motor/blokk som 323 GTX om jeg ikke tar helt feil..

 

Hva kan problemet være? Vet at en catchtank kan løse litt av sølet, men er mer interessert i hva årsaken kan være.

Merket det først når jeg hadde første toppspeed forsøk etter å ha byttet turbo til en litt større utgave enn jeg hadde før ( dog med liten lekasje i oljetetninga ut til turbinhuset).... Har kun vært minimale mengder tidligere, knapt/ikke merkbart.. nå har det pøset ut ett par liter på tre dager..

 

Noen forslag?

-- http://www.jwcompetition.com --

(under construction)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Er lekkasje fra forbrenningen som skaper overtrykk i veivhuset. Slitte stempelringer f.eks.

 

Jo hardere du belaster jo motoren, jo mer trykk i forbrenningskammeret..som igjen medfører økt oljesøl.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har akkurat samme problemet som deg, og jeg vet at jeg ikke har slitte stempel eller no.... jeg har akkurat byttet toppakninger insugpakninger osv og nå spruter den olje ut av toppdekselet...

 

Så jeg håper noen har noen bra svar.....:D

82 Mustang 302 med 280/290 kam,porta topper,

Speed-Pro Hypereutectic w/ Coated Skirt stempler,Accel/Malloy tenningssystem,osv osv

 

96 Mercedes E230

87 Bmw e30 325i. Var pen og trimmet, men ble knust av en "kamerat" :(

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Originally posted by Silverboy

noen med utstyr for å teste lekkasje og komp og litt peil som kunne tenke seg å hjelpe meg å teste dette? som helst holder til ett sted mellom svinesund og oslo.. (men åpen for forslag ;) )

 

Jeg kom til å tenke på en ting Silverboy... du skal vet til Rudskogen til fredagen ?....jeg kunne jo tatt med kompmåler da.... visst du er interissert da....

 

Mvh Ottesen

82 Mustang 302 med 280/290 kam,porta topper,

Speed-Pro Hypereutectic w/ Coated Skirt stempler,Accel/Malloy tenningssystem,osv osv

 

96 Mercedes E230

87 Bmw e30 325i. Var pen og trimmet, men ble knust av en "kamerat" :(

Lenke til kommentar
Del på andre sider

har du ett lite søtt filter satt på toppdekslet? det som da skjer er at blow-by-gassen ikke får sirkulert ordnetlig og fyker bare forbi og får ikke smurt noe som helst, da får du slike >"sure oppstøt". Selvfølgelig er muligheten for slitte ringer oxo tilstede, men jeg vil ikke tro det hvis du har fjernet slangen og satt på et lite filter, ...gjort tabben selv....en catch tank UTEN filter er kjekt.;)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

hadde ingen ting på luftingen.. så en liten slange for å slippe at det spruter rett på turbo.. men da fikk jg alt på frontvindu isteden.. så lagde jeg en "coke tank".. slange med cola flaske med lufting i enden

:)

 

Ottesen: du har utstyret? hmm.,. hva om jeg kunne kommet ned til deg litt før fredagen? kunne vært kjekt å visst litt mer før den skal tynes på bane igjen :)

-- http://www.jwcompetition.com --

(under construction)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Originally posted by Silverboy

hadde ingen ting på luftingen.. så en liten slange for å slippe at det spruter rett på turbo.. men da fikk jg alt på frontvindu isteden.. så lagde jeg en "coke tank".. slange med cola flaske med lufting i enden

:)

 

Ottesen: du har utstyret? hmm.,. hva om jeg kunne kommet ned til deg litt før fredagen? kunne vært kjekt å visst litt mer før den skal tynes på bane igjen :)

 

Utsyr og utstyr lissom...jeg har iallefall en sånnen kompmåler som jeg kjøpte for noen uker siden, da vil du jo iallefall se om det er mye forskjell på kompen på de forskjellinge sylinderene... visst 3 viser feks 12 bar og en viser 6 bar vil du jo vite at det er feks en stempelring....

 

Før fredagen ?....tenker du da på tidligere på fredagen eller tidligere i uka ?

 

Mvh Ottesen

82 Mustang 302 med 280/290 kam,porta topper,

Speed-Pro Hypereutectic w/ Coated Skirt stempler,Accel/Malloy tenningssystem,osv osv

 

96 Mercedes E230

87 Bmw e30 325i. Var pen og trimmet, men ble knust av en "kamerat" :(

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Du må ha et filter på der. Det kan ikke bare stå åpent. Du vil ikke ha rusk inn...

 

Men har du normal MX-5 kompresjon og lader litt for frisk blir trykket altfor stort for stempelringene dine slik at trykket forsvinner ned i veivhuset og sender olje opp igjennom veivhusventilasjonen.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Fjern formatering

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Bilforumet.no bruker cookies. Det brukes cookies til å måle trafikk, for å optimalisere siden, og for å kunne holde deg innlogget. Ved videre bruk av siden aksepterer du vår bruk av cookies. Sjekk ut vår Privacy Personvernvilkår