Gå til innhold

Vannsprut etter IC

Ranger emnet

suggen

Anbefalte innlegg

Hvordan får man trykk nok i vannsprutet til å montere det etter IC? Fins det en trykktank man kobler til innsuget f.eks? Sprutet jeg har nå sitter før turboen, og jeg synes ikke det er noen fordel å fylle IC'n med vann...:)

'93 mercedes 320TE

'03 peugeot 206sw

'68 white M6

'64 amazon HGV

osv...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Du bør vel ha høyere trykk enn ladetrykket, vann i IC er vel ikke lurt, mener å ha hørt at man ikke skal sprute inn vann gjennom IC.

Men før Turbo så blir det vel godt mixa med lufta og mye til damp så.

Må vel sette på en (kraftigere) pumpe, samt kanskje en bensintrykksregulator(ikke til bensin altså) for å få samme trykkforskjellen hele tida.

Også må vel dyser og slanger tåle ett overtrykk som det kan komme opp i.

Bilforumet.no
Æres Super Moderator 
`84 Ford Granada 2.3 L Turnier
`92 Ford Scorpio 2.9 GL

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Originally posted by suggen

Hvordan får man trykk nok i vannsprutet til å montere det etter IC? Fins det en trykktank man kobler til innsuget f.eks? Sprutet jeg har nå sitter før turboen, og jeg synes ikke det er noen fordel å fylle IC'n med vann...:)

Funker ikke å montere det til innsuget for å hente trykk derfra..du må ha en pumpe som leverer mer trykk enn maks ladetrykk,og koble den opp mot en trykk-kontakt du kobler mot innsuget/plenum. Si at du kan lade 1.2 uten vann,har du en trykk-kontakt satt til å starte pumpa ved 0.8,kan du lade rundt 1.8.. :D

Og,det er faktisk en ide å montere en dyse per innsugsrør,fordi har du bare en dyse og spyler det inn i plenum kan fordelinga av vannet mellom sylindera bli helt feil.... vann er fint det...rene forbrenningskammere,og magrere blanding bensinmessig enn det du trenger uten vannet.. :)

Fast and cheap = not reliable

Cheap and reliable = not fast

Fast and reliable = not cheap

Suzuki GSX-R1100'86, nå GSX-R1342 Turbo/IC/EFI. 326 hk/184 Kg = 1.77 hk/kg.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Originally posted by suggen

På motorer med normale effekter så er det ikke normalt å sprute inni men miste utenpå ic'en..

Har du målt temperaturen på luften etter ic? Det er forsket mye på dette og faktisk så er den optimale temperaturen rundt 40-45 grader for å få mest effekt i forbrenningen.. Lavere og høyere vil resultere i effekttap

Motorer med HØYT effekt uttak har delvis brukt den løsningen du snakker om siden en ic praktisk ikke klarer å kjøle den ned nok alene uten at hele fronten er en gedigen ic..

Optimalt på bilen din vil jeg ha montert utvendig tempstyrt mist som er koblet på vindusviskertanken og som doserer hvis du kommer opp over ønsket temperatur..

Ved å sprute vann i systemet kan du faktisk ødelegge masse uten sikker styring.. en stor vanndråpe som treffer turbinen på full omdreining kan være nok til at du må se deg etter en ny turbo..

Sjekk utlanske forum.. det er mange som har prøvd dette før deg med varierende utfall

Mvh Realace

02 Mitsubishi Lancer Evolution 7 RSII

10 Mitsubishi ASX instyle+

http://www.lancerregister.com

Lenke til kommentar
Del på andre sider