Øyvind Ryeng Skrevet Juli 18, 2004 Rapporter Share Skrevet Juli 18, 2004 En motor VE sier noe om hvor effektivt den klarer å pumpe inn og ut luft. Høy VE gir bra sylindertrykk (les: dreiemoment). Det optimale er selvfølgelig 100% VE over hele registeret, men dette er tilnærmet lik umulig å få til. En hardt trimmet race-sugemotor kan faktisk komme marginalt over 100% i svært korte deler av registeret, men disse motorene er det som regel brukt tusenvis av kroner på, og brukes i organisert konkurransekjøring. Med overlading er det også mulig å komme et godt stykke over 100% effektivitet; dette er blandt annet relatert til ladetrykk, samt de andre faktorene; grenrør/manifoild, innsug, porting/ventil/forbrenningskammerjobb, kammer etc. etc. Men nok intro; jeg har behov for å lage et plott over min motors estimerte airflow over hele registeret. Dette vil så hjelpe meg til å velge en perfekt passende kompressordel på turboen, som opererer på mest mulig nær optimal effektivitet over størst mulig register. Siter Oyvindryeng.net Freedomain Radio Mises-instituttet Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Einar Skrevet Juli 19, 2004 Rapporter Share Skrevet Juli 19, 2004 En trimma sugemotor kan komme opp i 120-130 % på høyt turtall. En standard-motor ligger på rundt 80-85 % Siter Bilforumet.noÆres Super Moderator `84 Ford Granada 2.3 L Turnier`92 Ford Scorpio 2.9 GL Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Øyvind Ryeng Skrevet Juli 19, 2004 Forfatter Rapporter Share Skrevet Juli 19, 2004 Originally posted by Granada3.0GL En trimma sugemotor kan komme opp i 120-130 % på høyt turtall. En standard-motor ligger på rundt 80-85 % Er klar over det, men jeg var spesifikt på utkikk etter måter å beregne dette på. Siter Oyvindryeng.net Freedomain Radio Mises-instituttet Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Einar Skrevet Juli 19, 2004 Rapporter Share Skrevet Juli 19, 2004 Sorry, blir nok litt for avansert for meg forløbig, skjønte når jeg kikka at dette ikke akkurat var ett svar på det du spurte om. Siter Bilforumet.noÆres Super Moderator `84 Ford Granada 2.3 L Turnier`92 Ford Scorpio 2.9 GL Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
IPturbo Skrevet Juli 19, 2004 Rapporter Share Skrevet Juli 19, 2004 Man kan estimere ve utifra moment kurven, men dette tar ikke hensyn til friksjonstapene, og man bruker en estimert effektivitet for motoren. Skal man finne nøyaktige tall må man måle de reelle luftmegdene som tas inn. Har et lite program som estimerer ve utfra moment (kun enkeltpunkter), fant det på netsidene til et svensk firma, MRM Racing : Last det ned her : Tommy PS må også huske at en turbo påvirker VE'n ,på grunn av endret forhold mellom trykkene i insug og ex. Siter Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Turboed1 Skrevet Juli 23, 2004 Rapporter Share Skrevet Juli 23, 2004 Originally posted by Øyvind Ryeng En motor VE sier noe om hvor effektivt den klarer å pumpe inn og ut luft. Høy VE gir bra sylindertrykk (les: dreiemoment). Det optimale er selvfølgelig 100% VE over hele registeret, men dette er tilnærmet lik umulig å få til. En hardt trimmet race-sugemotor kan faktisk komme marginalt over 100% i svært korte deler av registeret. Med overlading er det også mulig å komme et godt stykke over 100% effektivitet; dette er blandt annet relatert til ladetrykk, samt de andre faktorene; grenrør/manifoild, innsug, porting/ventil/forbrenningskammerjobb, kammer etc. etc. Men nok intro; jeg har behov for å lage et plott over min motors estimerte airflow over hele registeret. Dette vil så hjelpe meg til å velge en perfekt passende kompressordel på turboen, som opererer på mest mulig nær optimal effektivitet over størst mulig register. Kan jo kjøre en simulering på den...da kommer du innafor en prosent,sånn ca. Da kan du velge kompressordel,kammer etc etter hva som virker...og VE på 120 selv på en lavkomp turbomotor går fint det...da tenker jeg på VE regnet kun på atmosfæretrykket,ikke atm. + ladetrykk... :) Siter Fast and cheap = not reliable Cheap and reliable = not fast Fast and reliable = not cheap Suzuki GSX-R1100'86, nå GSX-R1342 Turbo/IC/EFI. 326 hk/184 Kg = 1.77 hk/kg. Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Anbefalte innlegg
Join the conversation
You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.