Gå til innhold

Beregning av volumetrisk effektivitet?

Ranger emnet


Øyvind Ryeng

Anbefalte innlegg

En motor VE sier noe om hvor effektivt den klarer å pumpe inn og ut luft. Høy VE gir bra sylindertrykk (les: dreiemoment). Det optimale er selvfølgelig 100% VE over hele registeret, men dette er tilnærmet lik umulig å få til. En hardt trimmet race-sugemotor kan faktisk komme marginalt over 100% i svært korte deler av registeret, men disse motorene er det som regel brukt tusenvis av kroner på, og brukes i organisert konkurransekjøring. Med overlading er det også mulig å komme et godt stykke over 100% effektivitet; dette er blandt annet relatert til ladetrykk, samt de andre faktorene; grenrør/manifoild, innsug, porting/ventil/forbrenningskammerjobb, kammer etc. etc.

 

Men nok intro; jeg har behov for å lage et plott over min motors estimerte airflow over hele registeret. Dette vil så hjelpe meg til å velge en perfekt passende kompressordel på turboen, som opererer på mest mulig nær optimal effektivitet over størst mulig register.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Man kan estimere ve utifra moment kurven, men dette tar ikke hensyn til friksjonstapene, og man bruker en estimert effektivitet for motoren.

 

Skal man finne nøyaktige tall må man måle de reelle luftmegdene som tas inn.

 

Har et lite program som estimerer ve utfra moment (kun enkeltpunkter), fant det på netsidene til et svensk firma, MRM Racing : Last det ned her :

 

Tommy

 

PS må også huske at en turbo påvirker VE'n ,på grunn av endret forhold mellom trykkene i insug og ex.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Originally posted by Øyvind Ryeng

En motor VE sier noe om hvor effektivt den klarer å pumpe inn og ut luft. Høy VE gir bra sylindertrykk (les: dreiemoment). Det optimale er selvfølgelig 100% VE over hele registeret, men dette er tilnærmet lik umulig å få til. En hardt trimmet race-sugemotor kan faktisk komme marginalt over 100% i svært korte deler av registeret. Med overlading er det også mulig å komme et godt stykke over 100% effektivitet; dette er blandt annet relatert til ladetrykk, samt de andre faktorene; grenrør/manifoild, innsug, porting/ventil/forbrenningskammerjobb, kammer etc. etc.

 

Men nok intro; jeg har behov for å lage et plott over min motors estimerte airflow over hele registeret. Dette vil så hjelpe meg til å velge en perfekt passende kompressordel på turboen, som opererer på mest mulig nær optimal effektivitet over størst mulig register.

 

Kan jo kjøre en simulering på den...da kommer du innafor en prosent,sånn ca. Da kan du velge kompressordel,kammer etc etter hva som virker...og VE på 120 selv på en lavkomp turbomotor går fint det...da tenker jeg på VE regnet kun på atmosfæretrykket,ikke atm. + ladetrykk... :)

Fast and cheap = not reliable

Cheap and reliable = not fast

Fast and reliable = not cheap

 

Suzuki GSX-R1100'86, nå GSX-R1342 Turbo/IC/EFI. 326 hk/184 Kg = 1.77 hk/kg.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Fjern formatering

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Bilforumet.no bruker cookies. Det brukes cookies til å måle trafikk, for å optimalisere siden, og for å kunne holde deg innlogget. Ved videre bruk av siden aksepterer du vår bruk av cookies. Sjekk ut vår Privacy Personvernvilkår