Gå til innhold

KJøp av en Primera SRI


ealoken

Anbefalte innlegg

Dette gjelder de fleste biler, men se godt etter steinsprut i lakken. Koster en del lapper å fikse, og ser ikke noe pent når driten begynner å ruste. Typiske plasser å sjekke er panseret, kanalene og nedre del av dørene.

 

Sjekk om det er rust på nedre del av dørkantene.

 

Se etter rust reservehjulbrønnen, under der reservedekket ligger. En god del har hatt vannlekasje der.

 

Sjekk kanalene under. Er det rust der, så be om prisavslag. Sjekk også der du setter jekken (der med kanalene). Har jekken skrapt opp lakken på jekk-festet, slik at det er rust der eller åpent område uten lakk?

 

Hvis du skal ha bilen noen år, så er dette viktig. Det er selgeren som skal sørge for at bilen er velholdt, ikke du. Så et prisavslag på 4000 er ikke annet enn å forlange, til sandblåsing og lakkering av begge kanalene i så fall.

 

Sjekk også under panseret. Ser motoren ut som den har vært gjennom andre verdenskrig, eller ser den noenlunde pen ut?

 

Test bilen på høyt turtall, for å se om det kommer noen ulyder. Motoren skal tåle å bli straffet av og til, bare la motoren bli varm først. Dette kan du gjøre under prøvekjøringen.

 

Sjekk om bilen fungerer fint på alle girene. Test også reversen.

 

Sjekk om det er rust i hjulbuene eller steinsprut. Om så, så ender du opp med rusta hjulbuer om et par år. Prisavslag i så fall.

 

Sjekk om bremsene er som dem skal. Holder bilen rett når du bremser, eller går den til siden?

 

Sjekk om klimaanlegget fungerer på maks kaldt (aircondion). På min SRI fungerte ikke klimaanlegget, så jeg måtte ut med 7000 til ny kondensor og gass + masse feiltesting. Kommer ikke på noe mer akkurat nå, men sikkert andre også som har noen ideer.

 

Rust = prisavslag.

 

Det er ikke noe som heter at "det er jo en gammel bil, så litt rust må det jo være på en 7 år gammel bil".

 

Hvis eieren har vært flink til å passe på bilen (dvs. fjerne rusten med en gang den kommer, fikse steinsprut med en gang, slik at rusten ikke kommer) så trenger det ikke være så mye rust på den.

 

Men hvis det er en eier som bruker bilen til å komme frem fra A til B, så sier det seg selv. Og hvis du kun trenger bilen til og kommer frem fra A til B, så er det jo ikke så viktig.

 

Men, styr unna selgere med kjøptsargument "du får mye bil for penga".

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Er usikker på pris. Hva synes dere? Jeg har ikke annonsert den noe sted enda se. Er egentlig veldig usikker på om jeg vil selge den. Driver å veksler i mellom det å selge/ikke selge omtrendt daglig. Står litt mer om bilen her: http://www.spillehallen.net Og den er som sagt EU ok i forrige uke.

'07 Ford disConnect 220LX

'98 Audi Cabrio

 

x: V50 Sport, Laguna 1.6, Primera 2.0 GT, 2.0 SRI, 2.0 SE, 2.0 LX & 2.0 DLX, 2x Civic 1.4is, Focus 1.6, BMW 318i & Vectra 2.0

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Fjern formatering

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Bilforumet.no bruker cookies. Det brukes cookies til å måle trafikk, for å optimalisere siden, og for å kunne holde deg innlogget. Ved videre bruk av siden aksepterer du vår bruk av cookies. Sjekk ut vår Privacy Personvernvilkår