Baldrick Skrevet Juli 20, 2004 Rapporter Share Skrevet Juli 20, 2004 Originally posted by Phantom Så da sitter jeg her og ringer rundt til de forskjellige instansene i norsk rettssystem. Blir vel forbrukerrådet først nå og advokat. Er ikke intressert i å betale dette. Var borti tilsvarende sak når jeg kjøpte Cosworth for endel år siden, da var jeg heldigvis medlem i NAF og fikk dermed gratis hjelp av advokat, håper du og er medlem av NAF e.l. dyrt med advokat hjelp! Lykke til uansett... utrolig kjipt når slikt skjer! Siter 99 Passat 1.8T Bilde 84 Golf GLI cab bilde Tidligere biler Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Phantom Skrevet Juli 20, 2004 Forfatter Rapporter Share Skrevet Juli 20, 2004 Har nå snakket med forbrukerrådet som mener det foreligger ett reelt økonomisk ansvar hos selger da dette skjedde såpass tidlig etter kjøp. 5 dager. Kunne klage via forbrukerrådet eller sende brev til selger med anmodning om økonomisk godtgjørelse for reperasjonen. Snill som jeg er prøver jeg å løse dette på en smidig måte uten at det skal bli en stor sak av dette. Kan til nød gå med på at selger betaler gearkassereperasjonen som beløp seg til (overraskende) lave 1600,- + mva samt betaler clutchen. Jeg skal alltids klare å bytte clutchen selv fremfor å levere den inn på verksted selv om jeg strengt tatt lovmessig ikke trenger å gjøre det ifølge forbrukerrådet. Siter -Abarth- Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
redpugti Skrevet Juli 20, 2004 Rapporter Share Skrevet Juli 20, 2004 Her er noen viktige opplysniniger i slike situasjoner. Kjøpsloven gjelder uansett Dekker feil og mangler som fantes på kjøpstidspunktet og som selger ikke har opplyst om §17? Full reklamasjonsrett (normalt ved kjøp hos forhandler) §19 «Selges som den er», (normalt ved privatsalg, men selger må ikke holde tilbake opplysninger) Bevisbyrde ved problemer – du må kunne dokumentere at feil/mangel fantes på kjøpstidspunktet Så det er som er saken er om selger har opplyst feil ved girkassa, synes jeg husker at du sa i en annen post at det var problemer med gir overføringa, men at GOLFG60SYNCRO hadde fikset dette. Kjipt men det kan se ut som om dette blir vanskelig for deg. Siter Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Phantom Skrevet Juli 20, 2004 Forfatter Rapporter Share Skrevet Juli 20, 2004 Originally posted by redpugti Her er noen viktige opplysniniger i slike situasjoner. Kjøpsloven gjelder uansett Dekker feil og mangler som fantes på kjøpstidspunktet og som selger ikke har opplyst om §17? Full reklamasjonsrett (normalt ved kjøp hos forhandler) §19 «Selges som den er», (normalt ved privatsalg, men selger må ikke holde tilbake opplysninger) Bevisbyrde ved problemer – du må kunne dokumentere at feil/mangel fantes på kjøpstidspunktet Så det er som er saken er om selger har opplyst feil ved girkassa, synes jeg husker at du sa i en annen post at det var problemer med gir overføringa, men at GOLFG60SYNCRO hadde fikset dette. Kjipt men det kan se ut som om dette blir vanskelig for deg. Er du kompisen til selger, du som hadde den Røde Pug'en ? Forholder meg til den informasjon som står i norsk lovverk samt hva forbrukerrådet sier til meg. En graverende feil som clutch ombefattes av dette lovverket selv om bilen er solgt "som den er". Feilen er funnet ca. 5 dager etter kjøpet og det forbrukerrådet opplyser er at selger skal bidra økonomisk. Mr. Vinje hos forbrukerrådet gav meg disse opplysningene etter jeg hadde forklart saken min for han, sammen Vinje opplyste akkurat det samme til selger når han forklarte sin situasjon. Har sagt meg villig til å gå med på at clutchen betales av selger samt gearkassefiks. Så skal jeg selv stå for bytte av clutchen. Dette var helt i tråd med hva forbrukerrådet synes var riktig. Sparer da alle for ekstra utgifter med tanke på at jeg ikke leverer bilen inn for å bytte clutch. Angående gearkassen som ble reparert så hadde det ingenting med det som gikk til h&!"#!"# nå. Det jeg ble opplyst om med tanke på gearkassen var at den var helt fin, samme gjaldt clutchen, men at man måtte presse ned gearspaken for å få bilen i førstegear... Dette er ikke synonymt med at hele overføringa i gearkassa skal løsne og forårsake at falken skal måtte hente meg. Ei heller var jeg opplyst om feil med clutch. Skadene defineres som feil eller mangler jeg ikke skulle regnet med. Siter -Abarth- Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Phantom Skrevet Juli 20, 2004 Forfatter Rapporter Share Skrevet Juli 20, 2004 Originally posted by Phantom Avventer svar fra selger nå. Clutch må etter all sannsynelighet byttes, samt at gearkassa må settes i sammen igjen.. Stagene som løsnet... Så litt på vårt fantastiske lovverk angående kjøp og fant følgende: --- Ønsker du å klage eller reklamere, bør dette gjøres skriftlig til selger så snart som mulig. Her kan du henvise til kjøpekontrakten og kjøpsloven. Husk: Ikke iverksett reparasjon av bilen uten å kontakte selger Selger skal få anledning til å utføre reparasjonen ("utbedringsrett") --- Samt dette i lovverket: (1) Selv om tingen er solgt « som den er » eller med liknende alminnelig forbehold, foreligger mangel når (a) tingen ikke svarer til opplysninger som selgeren har gitt om tingen, dens egenskaper eller bruk og som kan antas å ha innvirket på kjøpet, (b) selgeren ved kjøpet har forsømt å gi opplysning om vesentlige forhold ved tingen eller dens bruk som han måtte kjenne til og som kjøperen hadde grunn til å rekne med å få, såframt unnlatelsen kan antas å ha innvirket på kjøpet, eller © tingen er i vesentlig dårligere stand enn kjøperen hadde grunn til å rekne med etter kjøpesummens størrelse og forholdene ellers. --- Kan vel si at tingen er i vesentlig dårligere stand transmisjonsmessig og clutchmessig enn jeg hadde grunn til å regne med etter kjøpesummens størrelse og forholdene ellers... Får se hva det blir til... Kjipern i alle fall Siterer og meg selv her! Har en dialog med selger og regner med dette ordner seg. Ønsker å løse saken smidig uten å gå til verks med å melde saken inn for forbrukerrådet når begge parter har pratet med dem. Jeg blir å gå til alle mulige lengder i lovverket for å rette opp i dette om det måtte bli nødvendig. Har nå som tidligere nevnt dialog med selger. Resulterer ikke dette blir saken meldt inn til forbrukerrådet i morgen, sender da og skriftlig varsel. Resulterer ikke dette til noe kobles advokat inn... Har tro på at dette løser seg da selger virker ærlig og oppriktig. Siter -Abarth- Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Jonte Skrevet Juli 20, 2004 Rapporter Share Skrevet Juli 20, 2004 Kjedelig situasjon dette da.. Selger er jo en bruker på forumet, han driter seg jo ut nå.. Selge en bil der ting som clutch o.l ryker etter 5 dager.. Da har han nok vist om det.. Forbrukerrådet bruker lang tid, så de penga får du nok ikke før om LENGE, jeg venter enda på penger jeg skal få igjen for en Golf 2 jeg kjøpte for 2 år siden.. Om eier er så dum at han driter seg ut med å ikke gjøre opp for seg på den letteste måten, enda du faktisk tilbyr deg å betale deler av dette.. Da har d bare en ting å gjøre, meld deg inn hos NAF, det koster deg 435kr i året uten veitjeneste.. Da får du gratis advokat hjelp.. Så får du bare gjøre det surt for han.. Håper det ordner seg for deg.. Siter - 02 Porsche Carrera 4 - 98 Porsche Boxster (selges) http://www.jonte.no Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Phantom Skrevet Juli 20, 2004 Forfatter Rapporter Share Skrevet Juli 20, 2004 Originally posted by Jonte Kjedelig situasjon dette da.. Selger er jo en bruker på forumet, han driter seg jo ut nå.. Selge en bil der ting som clutch o.l ryker etter 5 dager.. Da har han nok vist om det.. Forbrukerrådet bruker lang tid, så de penga får du nok ikke før om LENGE, jeg venter enda på penger jeg skal få igjen for en Golf 2 jeg kjøpte for 2 år siden.. Om eier er så dum at han driter seg ut med å ikke gjøre opp for seg på den letteste måten, enda du faktisk tilbyr deg å betale deler av dette.. Da har d bare en ting å gjøre, meld deg inn hos NAF, det koster deg 435kr i året uten veitjeneste.. Da får du gratis advokat hjelp.. Så får du bare gjøre det surt for han.. Håper det ordner seg for deg.. Ønsker ikke på noen måte å henge ut selger.. Han vil sjekke ut sine muligheter, noe jeg har full forståelse for. Men begge parter har nå snakket med forbrukerrådet og han virker som han vil ordne opp. Siter -Abarth- Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Jonte Skrevet Juli 20, 2004 Rapporter Share Skrevet Juli 20, 2004 Originally posted by Phantom Ønsker ikke på noen måte å henge ut selger.. Han vil sjekke ut sine muligheter, noe jeg har full forståelse for. Men begge parter har nå snakket med forbrukerrådet og han virker som han vil ordne opp. Det er bra det.. Men, kjedelig at man må begynne å true med rettslige greier for å få det som man vil.. Siter - 02 Porsche Carrera 4 - 98 Porsche Boxster (selges) http://www.jonte.no Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
redpugti Skrevet Juli 20, 2004 Rapporter Share Skrevet Juli 20, 2004 Synes det er unøvendig å ta opp en slik sak på forumet. Du sier at ikke du mener å henge ut selgeren men, hva er vitsen med dette da. Det er tross alt en sak mellom dere to, jeg var tilstede da salget tok sted og vet en del detaljer om hvordan det foregikk, men synes ikke det riktig av meg å blande meg inn i det. Har kun kopiert inn punkter fra http://www.naf.no. til info.... Håper dere kommer fram til en løsning eller ikke.... uansett er det ikke min business eller noen andres. Siter Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Gou Skrevet Juli 20, 2004 Rapporter Share Skrevet Juli 20, 2004 syns det er helt ok at du "legger" ut selger her på forumet.... er jo forståelig hvor frustrerende det må være , er nok som han selv sier ikke "meningen" å henge han ut..... men du har min fulle støtte iallefall..... STÅ PÅ (hold oss oppdaterte) Siter -89 mod Opel Senator 3.0liter(Drivstoff sluker) X-97 mod Caddy X-97 mod Polo 6N 16v X-98 mod KIA Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Phantom Skrevet Juli 20, 2004 Forfatter Rapporter Share Skrevet Juli 20, 2004 Grunnen til jeg holder folk her oppdatert er at det mulig vil hjelpe andre i en tilsvarende sak. Skrive jo bare min fremgangsmåte. Og kan heller ikke se noe til at jeg på noen punkt i denne tråden har hengt ut eller skrevet noe negativt om selger. Andre som en gang i fremtiden havner i tilsvarende sak vil jo muligens få nytte av denne informasjonen, samt at jeg kan få tips til hvordan man kan løse denne saken. Siter -Abarth- Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Phantom Skrevet Juli 20, 2004 Forfatter Rapporter Share Skrevet Juli 20, 2004 Originally posted by redpugti Synes det er unøvendig å ta opp en slik sak på forumet. Du sier at ikke du mener å henge ut selgeren men, hva er vitsen med dette da. Det er tross alt en sak mellom dere to, jeg var tilstede da salget tok sted og vet en del detaljer om hvordan det foregikk, men synes ikke det riktig av meg å blande meg inn i det. Har kun kopiert inn punkter fra http://www.naf.no. til info.... Håper dere kommer fram til en løsning eller ikke.... uansett er det ikke min business eller noen andres. Hvis selger føler seg hengt ut så beklages det, har ikke vært min intensjon og har heller ikke gjort det. Hvis dette er et problem så kan selger ta kontakt og jeg skal stoppe denne tråden, men etter min kjennskap har jeg kun kommet med positive ting om både deg og selger av bilen. Siter -Abarth- Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
CrZy_T Skrevet Juli 20, 2004 Rapporter Share Skrevet Juli 20, 2004 Originally posted by redpugti Synes det er unøvendig å ta opp en slik sak på forumet. Du sier at ikke du mener å henge ut selgeren men, hva er vitsen med dette da. Det er tross alt en sak mellom dere to, jeg var tilstede da salget tok sted og vet en del detaljer om hvordan det foregikk, men synes ikke det riktig av meg å blande meg inn i det. Har kun kopiert inn punkter fra http://www.naf.no. til info.... Håper dere kommer fram til en løsning eller ikke.... uansett er det ikke min business eller noen andres. Jeg synes det er greit at folk poster slikt jeg, så andre faktisk får med seg åssen man skal gå frem. Ingen her har nevnt noen navn/nick andre enn du. Er jo ingen uthenging/drittslenging mellom noen parter, eneste som prøver å være spydig er i mine øyne du. Men nå skal det sies at ironi/spydigheter er ikke det letteste å skille på når det kommuniseres skriftlig. Siter Fin liten HowTo på hvordan bruke et forum Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Tarjei_Hugaas Skrevet Juli 20, 2004 Rapporter Share Skrevet Juli 20, 2004 Er bare småtterier i forhold til hva jeg tapte på min golf, bilen skulle være ny "restaurert" med ny lakk osv. og i strøken stand. 5 dager etter at jeg har fått den må den inn på verksted. Der blir den i 14 dager uten at jeg hørte så mye fra dem, når jeg hentet den var kostnadene kommet på 13 000 kroner med blant annet: ny dynamo, overhalt girkasse, nye hjullager framme og bakke osv. Og jeg måtte jo bare betale bilen ut fra verkstedet og jeg fikk i tillegg en tilstandsrapport med 2 heile sider som bare var feil, han regnet med det ville koste 30-40 000 og reparere resten. Etter 8 måneder med brevskriving, tlf-samtaler osv. gikk selger med på å ta tilbake bilen til kjøpesummen, tapte altså rundt 20 000 på en bil som jeg fikk kjørt 5 dager med. Jippi men men mitt råd er bare og stå på så vinner du vel fram til slutt. Siter Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Phantom Skrevet Juli 20, 2004 Forfatter Rapporter Share Skrevet Juli 20, 2004 Originally posted by Tarjei_Hugaas Er bare småtterier i forhold til hva jeg tapte på min golf, bilen skulle være ny "restaurert" med ny lakk osv. og i strøken stand. 5 dager etter at jeg har fått den må den inn på verksted. Der blir den i 14 dager uten at jeg hørte så mye fra dem, når jeg hentet den var kostnadene kommet på 13 000 kroner med blant annet: ny dynamo, overhalt girkasse, nye hjullager framme og bakke osv. Og jeg måtte jo bare betale bilen ut fra verkstedet og jeg fikk i tillegg en tilstandsrapport med 2 heile sider som bare var feil, han regnet med det ville koste 30-40 000 og reparere resten. Etter 8 måneder med brevskriving, tlf-samtaler osv. gikk selger med på å ta tilbake bilen til kjøpesummen, tapte altså rundt 20 000 på en bil som jeg fikk kjørt 5 dager med. Jippi men men mitt råd er bare og stå på så vinner du vel fram til slutt. Kjipern det da... Er jo ikke snakk om at jeg ønsker å heve kjøpet, i alle fall ikke foreløpig. Å få bilen fra verksted etter vurdering og fiks av kassa havna på usle 1602,12 kr. Så i tillegg til dette kommer Clutch bytte på nærmere 6-7000,-. Var den prisen jeg fikk på vag her.. Det beløpet jeg framla forbruksrådet jeg ønsket refundert/bidratt med var reperasjonen på kassa samt en ny clutch. Mannen hos forbruksrådet synes det var rett og rimelig siden jeg tilbydde meg å bytte/betale for bytte av clutch selv. Siter -Abarth- Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Anbefalte innlegg