Gå til innhold

Gjenherding, gløding av "senke"-fjærer???

Ranger emnet


Einar

Anbefalte innlegg

Noen som har prøvd å klemme sammen fjærer, gløde også herde dem på nytt?

 

Lurer på muligheten for dette da du kan få billige senkefjærer og "lovlige" mega-senkefjærer.

Bilforumet.no
Æres Super Moderator 
`84 Ford Granada 2.3 L Turnier
`92 Ford Scorpio 2.9 GL

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hvis man setter på fjærklemmer(type fungerer), klemmer til passe lengde, puter i herdeovn og varmer, dermed herde, bør bli ganske likt, lavere fjærer med samme karakterestikk el. .no som ikke ser kappa ut eller gløda.

Problemet er da herdeprosessen som avhenger av type (fjær-)stål.

Hvordan skal denne være?

Noen som har prøvd?

Bilforumet.no
Æres Super Moderator 
`84 Ford Granada 2.3 L Turnier
`92 Ford Scorpio 2.9 GL

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Originally posted by Granada3.0GL

Med mindre det er en progressiv fjær så er det samme kraft som skal til for å trykke inn fjæra en viss lengde ved kappa fjær.

 

Nope! Hvis du skal presse sammen en kort fjær 5 cm må du bruke mer kraft enn tilsvarende sammenpressing på en lang fjær. Grunnen er at materialet i den lange fjæra ikke trenger å endre form i like stor grad, siden den har flere "ringer" å fordele form-endringen på:)

98 Volvo V40 1,8 aut selges i deler, PM for info!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hvis du får pressa alle like mye sammen, varma di opp med samme temperatur og over like lang tid og får kjølt dem ned like mye og raskt så skal jo dette gå fint skulle en tro.

84 i 50sonen, kan ta lappen igjen 19september.

91 mod BMW 520i

Fk automotive

 

!!!RADAR VARSLER FUKNER IKKE!!!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Er vel stor sjanse for at man ikke får de samme egenskapene i fjærstålet og fjæra klapper sammen en vakker dag, skjer jo på noen kjøpte senkesett og det, produksjons feil...

 

Man bør i allefall sette seg godt inn i herdings tempraturer og diverse, og finne ut hvilken stålkvailtet fjæra har, strekkfasthet, flytegrense osv.

 

Har hørt om de som setter fjærene sine i klemm over lang tid(snakk om mange månder) og får en lavere fjær etterpå!

Ford Taunus 1975 mod 2.8

Sierra 1986 mod 2,0

X-Audi 90 quattro 1988 mod 2,3

X-Golf Mk2 1985 mod 1,8

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Originally posted by R|ppeR

Er vel stor sjanse for at man ikke får de samme egenskapene i fjærstålet og fjæra klapper sammen en vakker dag, skjer jo på noen kjøpte senkesett og det, produksjons feil...

 

Man bør i allefall sette seg godt inn i herdings tempraturer og diverse, og finne ut hvilken stålkvailtet fjæra har, strekkfasthet, flytegrense osv.

 

Har hørt om de som setter fjærene sine i klemm over lang tid(snakk om mange månder) og får en lavere fjær etterpå!

 

Endelig en som skjlønte hva jeg mente, hva jeg var ute etter.

Bilforumet.no
Æres Super Moderator 
`84 Ford Granada 2.3 L Turnier
`92 Ford Scorpio 2.9 GL

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Fjern formatering

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Bilforumet.no bruker cookies. Det brukes cookies til å måle trafikk, for å optimalisere siden, og for å kunne holde deg innlogget. Ved videre bruk av siden aksepterer du vår bruk av cookies. Sjekk ut vår Privacy Personvernvilkår