Gå til innhold

Lakkering (rulling)

Ranger emnet


Gjest BilDilla

Anbefalte innlegg

Gjest BilDilla

Eg har tenkt å lakkere bilen min med rull og kost. Hadde tenkt å ha svart helblank Benga lakk, men det var noken som sa til meg at det var den verste fargen eg kunne bruke når eg rullar. Det kom til å vise merker av rullen o.l. Eg burde heller bruke en lys matt farge.

 

Er det nokon som har erfaring med rulling av bil og har anbefalinger av farge og matt/helblank??

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • Svar 36
  • Created
  • Siste svar

Top Posters In This Topic

Originally posted by BilDilla

Eg har tenkt å lakkere bilen min med rull og kost. Hadde tenkt å ha svart helblank Benga lakk, men det var noken som sa til meg at det var den verste fargen eg kunne bruke når eg rullar. Det kom til å vise merker av rullen o.l. Eg burde heller bruke en lys matt farge.

 

Er det nokon som har erfaring med rulling av bil og har anbefalinger av farge og matt/helblank??

 

RULLEMALE? Hvilken bil? Rullemale blir aldri pent!

- 90 Mercedes E 300 TDT

- 84/87 Pontiac Transam

- 84/90 Ford Bronco

- 82 Ford Granada 5.0 Ghia V8 Prosjektet No Turbo Shit, Just Real Power!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Rullemaling blir helt greit da...

 

Bruker du bengalakk så tynn den ut... Vet ikke om det blir værre merker med svart enn noen annen farge, men hadde brukt blank, ikke matt...

 

Lykke til ;)

"Gott schuf Adam, und Adam den Opel"

 

-79 Opel Ascona 2,2i TIL SALGS!

-00 Yamaha XVS 125 TIL SALGS!

-79 Opel Kadett C City 1,2N

-95 Opel Vectra 2,0i

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest BilDilla

Det er ein Saab 9000 86-mod. Han eg kjøpte den av hadde spraya den orange med bengalakk so den såg ikkje ut.. Hadde rånne overalt og du kunne sjå gjennom lakken. Har ikkje tenkt å koste på den so masse vil berre skifte fargen. En del rust i dørene på høgre sida som han har sparkla over og sparkla en del andre plassar. So eg vil i hovudsak berre skifte fargen, men vil no få best resultat ut av det når eg først gjer det.

 

Kvifor må eg tynne den ut? Er det white sprit eg skal bruke?

 

Noken andre tips for rulling med bengalakk da...?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

hehe jeg og rullet en ascona c GT blank svart med benga lakk pass på at første strøket er tørket før du tar neste.. da mener jeg vent i 24 timer mellom hvert strøk.. trenger bare to strøk med skumgummirulle.. Når du ruller vil du se at det blir små luftbobler men dem forsvinner når det tørker.. Mange som ikke så at bilen min var rullet.. Bare å ikke vaske den så ofte det ;) hehe

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest BilDilla
Originally posted by fluid

Ikke rull den blank svart hvertfall, mattsvart er tingen. Ellers er det kjekt å matte ned lakken/malinga som er på nå for bedre heft.

 

Eks. på rullemalt bil:

 

caravelle1.jpg

 

Er den matt eller helblank?? Eg syns den var så lys/matt. Eg vil ha den så mørk og blank som mogleg...

 

Edit: Eg har brukt 80 sandpapir no for å få pussa ned alle dropane og ujevnheitene i gamlelakken. Har tenkt å ta eit strøk først, og so pusse lett over med 240 papir og rulle igjen. Funkar det bra?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hadde en 1,6 L Ford Taunus som jeg kjøpte som russebil. Puttet trimmet 2,0l Pinto motor og mellomaksel m.m Kjøpte rød-farge på sanktanshaugen fargehandel som jeg spedde ut med thynner og rullet på bilen rullet 2 lag og byttet rull ca hver kvadratmeter! Resultatet ble helt værst! Kjappeste og feteste russe-rånebilen-ever. Etter de 2 månedene var min råning slutt! hehehehe! Men morro var det!

JN Racing:

http://home.broadpark.no/~dhnielse/

 

Team Lotus Norway:

http://team-lotus.nu

------------------------------------------------

* 05' Citroën C4 VTR Coupé

* 87' Citroën AX Rally Gruppe N1

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Du bør bruke en liten fin rulle, ikke disse store grove sakene du maler veggen med. Ta deg god tid når du maler. Du vil få igjen mye for det isteden for å forte deg og bilen ser jævli ut.

Ta litt herder i lakken så tørker den fortere. Men vent 24 timer mellom strøka. Du må nesten ha 2 strøk for å få det pent. begynner det å renne så tørk det bort og prøv på nytt.

 

jeg tror svart blank kan bli bra bare du gjør det ordentlig. Svart matt er det enkleste, men da ser bilen nesten grå ut...

`09 Ford Mondeo Titanium S (venter utålmodig på den nye bilen :)

`91 BMW 318 (midlertidig bil, restaureres)

`08 Ford Kuga 4x4 (solgt)

`07 Ford Mondeo 5-dørs (James Bond, solgt)

`91 Volvo 240 stv (solgt)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 3 weeks later...
Gjest BilDilla

No har eg ombestemt meg og har tenkt å spraye den istaden sidan eg har fått låne utstyr og en plass å gjere det. Eg må fortsatt gjere jobben sjølv, og har aldri gjort det eller sett andre gjere det før, so derfor treng eg litt "tips & tricks".

Eg skal fortsatt bruke bengalakk sort helblank 90, og får låne kompressor og luftsprøyte med nokon. Eg har matta ned den gamle lakken.

 

Korleis skal eg gå fram? Kor stort trykk skal eg bruke, avstand, tynner(mengd), antal strøk osv.?? Skal eg starte på taket, panseret og so sidene? Korleis skal eg bevege sprøyta? Det eg vil aller helst er at det ikkje skal starte å renne. Tar heller fleire strøk for å sleppe det. Må eg matte litt ned for kvart strøk?

 

Ellers alt av tips!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Originally posted by BilDilla

No har eg ombestemt meg og har tenkt å spraye den istaden sidan eg har fått låne utstyr og en plass å gjere det. Eg må fortsatt gjere jobben sjølv, og har aldri gjort det eller sett andre gjere det før, so derfor treng eg litt "tips & tricks".

Eg skal fortsatt bruke bengalakk sort helblank 90, og får låne kompressor og luftsprøyte med nokon. Eg har matta ned den gamle lakken.

 

Korleis skal eg gå fram? Kor stort trykk skal eg bruke, avstand, tynner(mengd), antal strøk osv.?? Skal eg starte på taket, panseret og so sidene? Korleis skal eg bevege sprøyta? Det eg vil aller helst er at det ikkje skal starte å renne. Tar heller fleire strøk for å sleppe det. Må eg matte litt ned for kvart strøk?

 

Ellers alt av tips!

 

Lufttrykket kommer jo litt ann på hva slags sprøyte du har, prøv på rundt 2 bar først.

Sprøyteavstand kommer ann på hvor kjapp du er med sprøyta, jo saktere = jo lengre avstand, jo fortere = jo nærmere, prøv 10-15 cm.

Sprøyt med 50% overlapp og ikke stopp opp helt, "vipp" heller strålen til siden før du går tilbake.

Hvor mye du skal tynne er vanskelig å si. Bengalakk skal vel tynnes med whitesprit(?), blandingsforhold står ikke mener jeg å huske.

Hvor du skal begynne er vel nesten opp til deg selv, nederst på ene siden og opp, så fortsette fra taket og ned på andre siden?

Matt lakken før du starter, vask og gjør reint og ta 2 strøk med noen minutters mellomrom, kjenn på lakken på et sted du har maskert, om den er litt "seig/klisteraktig" kan du starte med det 2. strøket. Er den fortsatt like flytende/bløt så vent litt til.

Anbefaller at du prøver sprøyta på noe som det ikke er så nøye med før du begynner. Så du vet litt hvordan du må gjøre det.

Sjekk også om kompressoren klarer å gi nok luft, ellers så må du jo vente på trykk og det er ikke bra.

Lykke til!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest BilDilla
Originally posted by SR20De

 

Lufttrykket kommer jo litt ann på hva slags sprøyte du har, prøv på rundt 2 bar først.

Sprøyteavstand kommer ann på hvor kjapp du er med sprøyta, jo saktere = jo lengre avstand, jo fortere = jo nærmere, prøv 10-15 cm.

Sprøyt med 50% overlapp og ikke stopp opp helt, "vipp" heller strålen til siden før du går tilbake.

Hvor mye du skal tynne er vanskelig å si. Bengalakk skal vel tynnes med whitesprit(?), blandingsforhold står ikke mener jeg å huske.

Hvor du skal begynne er vel nesten opp til deg selv, nederst på ene siden og opp, så fortsette fra taket og ned på andre siden?

Matt lakken før du starter, vask og gjør reint og ta 2 strøk med noen minutters mellomrom, kjenn på lakken på et sted du har maskert, om den er litt "seig/klisteraktig" kan du starte med det 2. strøket. Er den fortsatt like flytende/bløt så vent litt til.

Anbefaller at du prøver sprøyta på noe som det ikke er så nøye med før du begynner. Så du vet litt hvordan du må gjøre det.

Sjekk også om kompressoren klarer å gi nok luft, ellers så må du jo vente på trykk og det er ikke bra.

Lykke til!

 

Eg starta å lakke i går før eg såg svaret ditt, men gjorde det stort sett som du har forklart det, bortsett frå en ting. Eg tok ikkje 2. strøket rett etterpå. Trudde eg skulle vente 12-24 tima med det. Er det gale å ta andre strøket dagen etterpå? Men er det berre å spraye 2. strøket rett på da?

 

Takk for hjelpa!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Fjern formatering

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Bilforumet.no bruker cookies. Det brukes cookies til å måle trafikk, for å optimalisere siden, og for å kunne holde deg innlogget. Ved videre bruk av siden aksepterer du vår bruk av cookies. Sjekk ut vår Privacy Personvernvilkår