Gå til innhold

Lakkering (rulling)

Ranger emnet

Gjest BilDilla

Anbefalte innlegg

Originally posted by BilDilla

Eg starta å lakke i går før eg såg svaret ditt, men gjorde det stort sett som du har forklart det, bortsett frå en ting. Eg tok ikkje 2. strøket rett etterpå. Trudde eg skulle vente 12-24 tima med det. Er det gale å ta andre strøket dagen etterpå? Men er det berre å spraye 2. strøket rett på da?

Takk for hjelpa!

Vet ikke om det er så lurt å ta 2. strøket dagen etterpå.

Lakken er vel ganske tørr nå?

Er jo ikke sikkert lakken sitter så godt hvis du tar 2. strøket nå.

Ble det bra dekk med et strøk da?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

• Svar 36
  • Created
  • Siste svar

Top Posters In This Topic

Gjest BilDilla
Originally posted by SR20De

Vet ikke om det er så lurt å ta 2. strøket dagen etterpå.

Lakken er vel ganske tørr nå?

Er jo ikke sikkert lakken sitter så godt hvis du tar 2. strøket nå.

Ble det bra dekk med et strøk da?

Med et strøk såg eg godt det dårlege grunnarbeidet :D

Dessuten såg eg ein del plassar der eg ikkje hadde tatt skikkelig. Så eg må nesten fare over en gong til. Men ellers såg det ut til å vere bra dekt...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Med et strøk såg eg godt det dårlege grunnarbeidet :D

Dessuten såg eg ein del plassar der eg ikkje hadde tatt skikkelig. Så eg må nesten fare over en gong til. Men ellers såg det ut til å vere bra dekt...

Siden du har valgt blank svart så vil alt synes veldig godt.

Så en bil med svartmatt, ingen bulker omtrent, helt til det begynte å regne... :D

Ta å legg på et strøk til du!

Sjelden det er nok med et strøk.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest BilDilla

Siden du har valgt blank svart så vil alt synes veldig godt.

Så en bil med svartmatt, ingen bulker omtrent, helt til det begynte å regne... :D

Ta å legg på et strøk til du!

Sjelden det er nok med et strøk.

Done!

No får eg berre ikkje vaske bilen so ofte :D

Men det var no ei interresant erfaring å sprøytelakkere... :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Done!

No får eg berre ikkje vaske bilen so ofte :D

Men det var no ei interresant erfaring å sprøytelakkere... :)

Ble du ikke fornøyd?

Regner med at du ikke har drevet så mye med retting og lakkering før, så du kan jo ikke forvente allverdens heller.

Dessuten valgte du jo den vanskligste fargen, alt synes jo på svartblank.

Klarer du å legge ut noen bilder eller? ;)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest BilDilla

Det var første gang eg har lakkert en bil. Har aldri vert med når noken andre har gjort det heller. So eg var heilt blank før eg starta.

Men for å sei det slik: Eg blei ikkje misførnøgd, men eg kunne blitt meir fornøgd. Grunnarbeidet kunne våre en del bedre, og bilen vart no ikkje sprøya av en ekspert heller :) Men svart blei den!

Eg skal ta å få lagt opp noken før og etter bilder av bilen, i løpet av en dag eller to.

Men en ting til. Kva må eg gjere for å få bort slike små perler som er i lakken? Og det kom litt lakk på grillen... er det nokon måte å få det vekk på? Pusse vekk eller noke...?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det var første gang eg har lakkert en bil. Har aldri vert med når noken andre har gjort det heller. So eg var heilt blank før eg starta.

Men for å sei det slik: Eg blei ikkje misførnøgd, men eg kunne blitt meir fornøgd. Grunnarbeidet kunne våre en del bedre, og bilen vart no ikkje sprøya av en ekspert heller :) Men svart blei den!

Eg skal ta å få lagt opp noken før og etter bilder av bilen, i løpet av en dag eller to.

Men en ting til. Kva må eg gjere for å få bort slike små perler som er i lakken? Og det kom litt lakk på grillen... er det nokon måte å få det vekk på? Pusse vekk eller noke...?

Perler? Støv altså? Det må slipes med veldig fint papir og poleres men jeg vet ikke om jeg vil anbefale deg det,

siden du har lakkert med bengalakk. Vet ikke hvordan den er å polere.

Ikke sikkert du har bra nok poleringsutstyr heller, burde ha maskin.

Er jo ikke akuratt det samme som billakk, ikke er det herder i den heller.

Svart er kjedelig å polere syns jeg, lett for å se hvor du har polert, må gjøre bra arbeid.

Lakken på grillen kan du jo prøve å fjerne med tynner eller lignende.

Er grillen i plast så vær litt forsiktig.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest BilDilla

Her er bilder!

Lager linker for bilda er ganske store.

Før:

Bilde1

Bilde2

Bilde3

Bilde4

Bilde5

Bilde6

Bilde7

Den var litt blankare før, men eg kunne sjå gjennom lakken somme plassar og det hadde rånne masse. Ikkje lett å sjå på bilda. Vertfall finare farge no :D

Etter:

Bilde1

Bilde2

Bilde3

Bilde4

Bilde5

Bilde6

Bilde7

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Originally posted by Freeman

endel appelsinhud der ja... :) den kom fordi du ventet for lenge mellom første og andre strøket tror jeg..

Kan vel komme av flere grunner.

Tipper det ikke har blitt hatt på nok lakk, altså tørrsprøyting.

Folk er redde for å få sig, og så blir det for tørt istedenfor.

Bedre å legge på litt mer syns jeg å få det blankt/glatt og kanskje få noen sig, istedet for tørrsprøyting.

Eller så kan det jo hende at lakken ikke er tynna nok, slik at den ikke strekker seg så mye.

Sprøyter man med for lavt trykk kan det å bli struktur.

Dette var jo bengalakk og det er jo ikke akuratt det samme som billakk.

Men hadde en lakkerer lakkert så hadde det sikkert blitt bedre.

Skal jo huske på at dette er gjort av en som ikke har tatt i ei lakksprøyte før, å da kan man ikke forvente seg topp resultat.

Men, du som lakkerte fikk sikkert litt mer erfaring og neste gang går det sikkert enda bedre.

Det er bare å øve øve og øve.

Hvordan var kompressor`n? Klarte den å gi nok luft?

Hvis ikke så er det ikke lett å få det til, det kan jeg skrive under på.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest BilDilla

Kan vel komme av flere grunner.

Tipper det ikke har blitt hatt på nok lakk, altså tørrsprøyting.

Folk er redde for å få sig, og så blir det for tørt istedenfor.

Bedre å legge på litt mer syns jeg å få det blankt/glatt og kanskje få noen sig, istedet for tørrsprøyting.

Eller så kan det jo hende at lakken ikke er tynna nok, slik at den ikke strekker seg så mye.

Sprøyter man med for lavt trykk kan det å bli struktur.

Dette var jo bengalakk og det er jo ikke akuratt det samme som billakk.

Men hadde en lakkerer lakkert så hadde det sikkert blitt bedre.

Skal jo huske på at dette er gjort av en som ikke har tatt i ei lakksprøyte før, å da kan man ikke forvente seg topp resultat.

Men, du som lakkerte fikk sikkert litt mer erfaring og neste gang går det sikkert enda bedre.

Det er bare å øve øve og øve.

Hvordan var kompressor`n? Klarte den å gi nok luft?

Hvis ikke så er det ikke lett å få det til, det kan jeg skrive under på.

Fikk meir erfaring ja, men neste gang (om det blir :) ) skal eg få en som kan det til å hjelpe/vise meg korleis det skal gjerast. Og ikkje minst, bedre grunnarbeid. Brukte ca. 10% tynnar.

Kompressoren var på 2hk men veit ikkje kor mange liter. Men det stod den kunne gi 210l/min om eg ikkje huskar feil. Eg stilte den på ca. 3 bar og testa med å holde inne sprøyta (uten lakk) til den starta å komprimere meir luft, og fortsatte å holde inne. Trykket bygde seg opp rimeleg fort, så vil det sei at kompressoren ga nok luft? Eg merka vertfall ikkje noke tap av trykk mens eg holdt på...

En evt. neste gang fe vel bli på en bilcross bil eller noke sånt, som eg kan øve på :D

Lenke til kommentar
Del på andre sider