Gå til innhold

Tomgangstrøbbel Golf G60

Ranger emnet

thojen

Anbefalte innlegg

Tomgangen bølger mellom 1000-1200 med ISV tilkoblet, og henger seg på 3-4000 hvis jeg gasser på, og detter ikke ned igjen.

Mener at vakuum er greit, men begynner å stusse på om denne ventilen som en del vakuumslanger går innpå fungerer?? Den ventilen FØR kullfilter-boksen? Merket litt endring i turtall når jeg spraya startgass rundt denne ventilen. Så utfra tegninga i boka at slangene til denne ventilen var feilkoblet fra før, dette ordnet jeg. Skjedde ingen endring med tomgangen ihvertfall.

Noen formeninger om det kan ha innvirkning, om ventilen er ødelagt??

Litt i underkant av 1000 o/min uten ISV.

Tomgangsjustering er komplett umulig med ISV på plass, skjer ingenting med tomgangen da. Tar jeg den vekk etter at jeg har prøvd justering kan bilen kveles med en gang, dvs at den i virkeligheten har blitt justert altfor laaangt ned. Hvorfor har ikke dette innvirkning med ISV på plass tro? Spørsmålstegnene står i kø i hodet for tida;)

Merket enkelte ganger at tomgangen faktisk gikk fint når jeg prøvde å justere den med ISV på plass, dette varte noen sekunder før den gikk tilbake til å bølge mellom 1000-1200 o/min. Skjønner ikke dette helt, men det var da livstegn ihvertfall..

Noen her som har erfaringer med det samme, noen som vet mulig årsak og hvordan fixe??

Thomas

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Grunnen til at tomgangen forandret seg når du sprøytet startgass ved denne ventilen v kullfilteret er pga at denne ligger rett v luftfilteret (muligens)

det kan enten være ventilen din som er treg. eller kan det være programeringen i chippen som har falt ut..

har vert borti det sistnevnte flere ganger med norskbildelsenter sin chip bla...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

jo, det kan være noe i dette med for nært filter,hehe. Kan godt hende jeg spraya litt mye der..

Men denne ventilen: Kan det være en årsak? Ikke det at jeg tror det,men..

Har satt i en ny trimchip istedet for den originale, merka ingen endring da. Men har ennå ikke justert tenning etter dette skiftet, og det er vel fremdeles 95oktan på tanken. Tomgangen oppfører seg uansett like merkelig nå som før. Snodig.

Vært greit å finne det ut sjøl uten å evt bruke en haug med penger på verksted.

Bilen er avskilta, dette er det siste jeg må fixe før jeg tør bestille EU-kontroll:)

Kan vel alltids kjøre uten ISV da? Men hadde vært greit å vite at alt er ok.

Chippen er SNS by the way;)

Denne ventilen kan vel ikke koste så altfor mye vel? Verdt å prøve. ISV er ny iallefall.

Thomas

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jo det er jo klart at den kan være problemet det kan jo ha komt en sprekk i den eller no slikt..

men jeg tviler i grunnen på det..

boksen er ikke så veldig dyr skiftet denne på min. pga boksen knakk..

problemet kan jo ligge hvor som helst i grunnen.. men vist du har kontrollert alle vakuum slanger. kan det jo ligge i selve isv`en.. men den er dyr..

da ville jeg først prøvd med å ta den ut å rengjøre den godt..

eller gjøre som du sier å kjøre uten isv. det er det jo mangen som gjør..

det er ikke noe problem på euen det.. så lenge den sviver på tomgang når den er kald..

Flott at du kjører med SNS :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider