Gå til innhold

Ulyder under bilen

Ranger emnet


xtc

Anbefalte innlegg

Min '98 golf 4 1.6l lager irriterende ulyder. Dette skjer når jeg kjører på ujevn/hullete vei. Det kjennes som om demperene er ødelagt på en måte, de demper ikke så bra, Det er IKKE eksosrørene som lager disse lydene. Har spurt en lokal bilmekaniker om det. Han mente det kanskje var noe med "stabilisatorstag" som var feilen.

 

Fant noe i et "Max Power" blad:

 

The Mk3's most common problem is rear axle bushes failing. The car will still pass it's MoT, but feel clattery, like the shocks are knackered. You'll also get through tyres as the rear wheels start to steer..."

 

Utraget ovenfor gjalt Golf 3 GTi, men dette gjelder kanskje golf 4 også? Er Er det noen andre her på forumet som har hatt samme problem? Takknemmelig for svar. :)

 

Til sist: Bremsene foran har begynt å pipe. Dette skjer ved bremsing ved lavere hastigheter og ved svinging. Har nettopp bytta skiver og klosser foran. Hvorfor piper bremsene mine sånn?

Hadde ikke det problemet før jeg bytta dem.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Prøv å bytt stilisatorstags foringer, jeg ble kvitt noe drittlyder når jeg byttet til nye og forbedrede foringer, de er en svakhet på Golf4.. Og til pipinga di smør med kobberfett der bremseklossen vandrer inn mot skiva, hjelper! Prøv det!

X: 2002 Yamaha R6

X: 2000 Golf

X: 1999 Audi TT

X: 2000 Golf 4 Jubileum

X: 1998 Golf 4

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Vel det så ikke ut til at foringene var problemene heller. I allefall ikke utifra mitt syn. Men takk for svar uansett.

 

oversikt.JPG

gamle_foringer.JPG

 

Jeg kjøpte nye foringer, men jeg synes ikke de gamle var så ille, så jeg satt dem ikke på.

nye_foringer.JPG

 

 

 

Har ikke fått gjort noe med bremsene enda.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Mine så ikke ille ut de heller, men hvis du har kjøpt dine på VW forhandler så skal du ha fått nye som er sterkere, tror de er bygd opp helt annerledes tror jeg, det så sånn ut hvertfall..Mine ble bra..Så skader vel ikke å prøve. Klart det kan jo være selve staget og, men..

X: 2002 Yamaha R6

X: 2000 Golf

X: 1999 Audi TT

X: 2000 Golf 4 Jubileum

X: 1998 Golf 4

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 2 weeks later...

Har du prøvd å dra til toppboltene på støtdemperne? Mulig de har løsna...dette kan du gjøre med en tennplugg-pipe og en muttertrekker...ta av øverste mutteren, så kommer du til den som drar sammen fjærbeinet. NB! IKKE jekk opp bilen, må gjøres mens den står på bakken!! Kan også være gummiputa i støtdempertårnet som lager ulydene...jeg bytta de på min 4'er, og det hjalp. Var liksom klunking i forstillinga i dumpene..

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Den glippa skal være der...(Forsvinner når du heiser bilen i været)

Men hvis ikke demperen er skrudd skikkelig til, vil du få ulyder...

 

Jeg tipper på gummien i fjørbeintoppen...

 

Har du forresten kjøpt justerbare lenkearmer til stabstaget ditt?

Jeg senka min 60mm foran, og da subber stabstaget i drivakselen...dritt!!

Du får justerbare lenkearmer fra WEITEC for ca 1000kr..

 

Et "must" for en lav Golf...

 

:cool:

 

Her ser du den justerbare lenkearmen...

DSC00447.JPG

 

...og her er problemet med de originale....(Se slipekanten på drivakselen)

DSC00451.JPG

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ok, kan du gi meg en URL til en sånn justerbar lenke? Helst en norsk webshop. Var på WEITEC, men webshoppen var jo på tysk, noe jeg ikke skjønner en dritt av. 1000 kr for et par sånne lenker er jo litt drøyt synes jeg da.

 

Prøvde å skru på på mutteren du snakka om, satt en unbrako i midten for å holde igjen, men det satt godt.

 

Er det forresten mye pes å bytte dempere? Vet at man trenger en fjærklemmer, men det er alt jeg vet. Har du noen tips, eller en side med noe info om sånt?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Vet det er flere firmaer som har sanne..sjekk i styling-butikker osv...hvis ikke kan jeg sikkert hjelpe deg, handler endel i Tyskland..

 

Nytter ikke med umbrako og pipe, du må ha muttertrekker og trykkluft...sitter som faen...

 

Litt pes å bytte fjærer..bak er en lek, men foran sitter demperen pressa ned i et hull i spindelen...spray på med 5-56, løsne mutteren nede, men ikke på toppen..bruk en stor hammer og bank ned. Så løsner du toppen og tar ut hele fjærbeinet.

Nå må du bruke fjærklemmer, bytt fjærene og sett sammen igjen.

Fest fjærbeinet i toppen.

Du bør ha en til å hjelpe deg til å benne opp hullet i spindelen (Med et lite spett el.lign) mens du skal få nedi demperen igjen...Jeg brukte jekk på en løftebukk, og presset spindelen (hullet) opp i fjærbeinet....må være litt brutal, og banke og slå litt...

Lykke til! :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Fjern formatering

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Bilforumet.no bruker cookies. Det brukes cookies til å måle trafikk, for å optimalisere siden, og for å kunne holde deg innlogget. Ved videre bruk av siden aksepterer du vår bruk av cookies. Sjekk ut vår Privacy Personvernvilkår