Gå til innhold

Break In Secrets--How To Break In New Motorcycle and Car Engines For More Power

Ranger emnet


Skody

Anbefalte innlegg

Denne artikkelen har jeg lest og diskutert med motorvenner en gang.. Jeg er 99% enig med forfattern. Når man fordyper seg i det HØRES det jo logisk ut...

 

http://www.mototuneusa.com/break_in_secrets.htm

 

***

Warning:

This is a very controversial topic !!

 

What's The Best Way To Break-In A New Engine ??

The Short Answer: Run it Hard !

 

Why ??

Nowadays, the piston ring seal is really what the break in process is all about. Contrary to popular belief, piston rings don't seal the combustion pressure by spring tension. Ring tension is necessary only to "scrape" the oil to prevent it from entering the combustion chamber.

 

If you think about it, the ring exerts maybe 5-10 lbs of spring tension against the cylinder wall ...

How can such a small amount of spring tension seal against thousands of

PSI (Pounds Per Square Inch) of combustion pressure ??

Of course it can't.

 

How Do Rings Seal Against Tremendous Combustion Pressure ??

 

From the actual gas pressure itself !! It passes over the top of the ring, and gets behind it to force it outward against the cylinder wall. The problem is that new rings are far from perfect and they must be worn in quite a bit in order to completely seal all the way around the bore. If the gas pressure is strong enough during the engine's first miles of operation (open that throttle !!!), then the entire ring will wear into

the cylinder surface, to seal the combustion pressure as well as possible.

 

 

The Problem With "Easy Break In" ...

The honed crosshatch pattern in the cylinder bore acts like a file to allow the rings to wear. The rings quickly wear down the "peaks" of this roughness, regardless of how hard the engine is run.

 

There's a very small window of opportunity to get the rings to seal really well ... the first 20 miles !!

 

If the rings aren't forced against the walls soon enough, they'll use up the roughness before they fully seat. Once that happens there is no solution but to re hone the cylinders, install new rings and start over again.

 

Fortunately, most new sportbike owners can't resist the urge to "open it up" once or twice,

which is why more engines don't have this problem !!

 

An additional factor that you may not have realized, is that the person at the dealership who set up your bike probably blasted your brand new bike pretty hard on the "test run". So, without realizing it, that adrenaline crazed set - up mechanic actually did you a huge favor !!

 

Here's How To Do It:

 

For å finne ut mer, les resten av artikkelen.

 

Det ligger også flere glimrende artikler der om motortrimming etc...

 

F.eks:

Intake porting - Smaller Intake Ports Gain 7 % More Power !!

Never Before Seen in Magazines

 

Og ja:

3 more words on break- in:

NO SYNTHETIC OIL !!

 

Use Valvoline, Halvoline, or similar 10 w 40 Petroleum Car Oil for at least

2 full days of hard racing or 1,500 miles of street riding / driving.

After that use your favorite brand of oil.

Bilforumet.no
Super Moderator
sier: Du får ikke sex om du krever kondom, i baksetet på min Volvo Amazon (",)
Hakkum

Lenke til kommentar
Del på andre sider

sett det før.. lest mye, og det er jo mye bra i det han sier...

 

ikke minst portinga... sier seg nesten selv at du ødelegger turbulensen i suget hvis du borrer helt glatt og polerer.

 

anbefales for en titt, men vet ikke om jeg helt sjangsen på å gjøre alt denne karen sier :)

->Spice my eco-box!<-

Lenke til kommentar
Del på andre sider

ElCamino sa: dette virker da helt genialt!+?

Ja ikke sant! Bare å sette til livs!

 

ElCamino sa: Anngående porting så har jeg hørt at man ikke skal pusse glatt fordi da blir blandingen bedre pulverisert.

Ja tja tjo.. dette er en vitenskap jeg ikke kan. Men jeg har sett/lest/lært at toppen på en toyota 4A-GE 20Valve type Silver/blacktop er så bra preppet at det eneste man trenger å gjøre er å finpusse ved å fjerne grader og utvide passasjene rundt ventilsetene for å maximere flyten. Veldig forenklet.

 

http://www.my-acoustic.com/Car/mivec20v/mivec20v.htm

Bilforumet.no
Super Moderator
sier: Du får ikke sex om du krever kondom, i baksetet på min Volvo Amazon (",)
Hakkum

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Har prøvd så godt som alt Pat har skrevet,og han vet hva han gjør... Er ikke for ingenting at han skriver at 99.99% av alle sider om innkjøring/porting etc er feil eller bare nesten riktig...folk har hengt seg fast i feilinformasjon i en 30-40 år.. :D:D

 

Hvis nok folk tar feil,blir det da en sannhet..???? Neppe... :)

Fast and cheap = not reliable

Cheap and reliable = not fast

Fast and reliable = not cheap

 

Suzuki GSX-R1100'86, nå GSX-R1342 Turbo/IC/EFI. 326 hk/184 Kg = 1.77 hk/kg.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Fjern formatering

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Bilforumet.no bruker cookies. Det brukes cookies til å måle trafikk, for å optimalisere siden, og for å kunne holde deg innlogget. Ved videre bruk av siden aksepterer du vår bruk av cookies. Sjekk ut vår Privacy Personvernvilkår