Spangen Skrevet Juli 25, 2004 Rapporter Share Skrevet Juli 25, 2004 Hehe, min motor er helt original... Ikke gjort noe med den. Katalysator har den ikke siden bilen er gammel. Porting av toppen blir for dyrt og trimkam har nok lite for seg så lenge toppen ikke er portet. Og mine hydrauliske løftere vil jeg beholde, vil ikke ha noen raklete mekaniske løftere. De hydrauliske holder jo uansett til mye mer turtall enn man bør kjøre på en 10v-motor.. Vurderte trimkam, men kom til at det var mye penger for lite effekt, sannsynligvis.. Siter '87 Mercedes-Benz 300GD (prosjekt rustfiks - i dvale) Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
one Skrevet Juli 25, 2004 Rapporter Share Skrevet Juli 25, 2004 Dumt spørsmål, men hva vil egentlig "porting" av toppen si? EDIT: har egentlig fått svar på det... "Porting av toppen vil si at man freser ut innsug og utsug til høyere dim.. da før man mere Luft-bensin inn i motoren eller blandingen går raskere inn og ut av motoren" Siter Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Quattro73 Skrevet Juli 25, 2004 Rapporter Share Skrevet Juli 25, 2004 Originally posted by Spangen Hehe, min motor er helt original... Ikke gjort noe med den. Katalysator har den ikke siden bilen er gammel. Porting av toppen blir for dyrt og trimkam har nok lite for seg så lenge toppen ikke er portet. Og mine hydrauliske løftere vil jeg beholde, vil ikke ha noen raklete mekaniske løftere. De hydrauliske holder jo uansett til mye mer turtall enn man bør kjøre på en 10v-motor.. Vurderte trimkam, men kom til at det var mye penger for lite effekt, sannsynligvis.. Trimkam kan gi en del hester på en orginal topp, men velger du er for hissig kam, mister du hester på lave turtall (under 2-3000 omdr) Opp til 267 grader er ok. Dreiemomentet vil derimot øke over hele kurven. Hydrauliske løftere har en normert levetid på 120000 km, mens mekaniske kun skal sjekkes evt. justeres ved 120000 km. Liten tvil om hva som er billigst... Mekaniske løftere lager ikke lyd dersom det står rett shims i, og lager heller ikke klaprelyd (som hydrauliske) ved varm olje etter hardkjøring (som banekjøring). Du burde prøve en trimkam, høres ikke ut som det er så mye hester for pengene, men det merkes etterpå, spesielt dreiemomentet. Siter Bilforumet.no Administrator Lag en tråd om du lurer på noe, ikke send PM. Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
one Skrevet Juli 25, 2004 Rapporter Share Skrevet Juli 25, 2004 Dette var ganske interessant. Har hørt det motsatte, at kvassere kam vil gi lavere dreiemoment og heller økt motorkraft ved høyere turtall. Skal i med en 266° kam fra catcams i min 2.3 den 10. aug. Skal gjøres hos ES-Tuning, da jeg har tilnærmet null peiling og mangler plass å skru. Quattro73: Det er akkurat når olja/motoren er varm jeg har lagt merke til det jeg kaller "ventil-tikking", er dette helt normalt? Siter Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Quattro73 Skrevet Juli 25, 2004 Rapporter Share Skrevet Juli 25, 2004 Originally posted by one Dette var ganske interessant. Har hørt det motsatte, at kvassere kam vil gi lavere dreiemoment og heller økt motorkraft ved høyere turtall. Skal i med en 266° kam fra catcams i min 2.3 den 10. aug. Skal gjøres hos ES-Tuning, da jeg har tilnærmet null peiling og mangler plass å skru. Quattro73: Det er akkurat når olja/motoren er varm jeg har lagt merke til det jeg kaller "ventil-tikking", er dette helt normalt? 266 grader er et klokt valg. Og, nei. Dreiemomentet skal normalt ikke gå ned, husk at hk er en sum av moment x turtall. Din kam vil sikkert gi mer enn orginal ved 2200+ omdr, og dersom momentet skulle gå ned ville du umulig få mer hester på samme turtall. En trimkam vil selvsagt gi mest på "høye" turtall. Ventiltikkingen din kan være et resultat at feil/for tynn olje eller slitte løftere, setter en knapp på det siste. Du kan selvsagt gå for en tykkere olje, spesielt om sommeren, 10W-xx av bra merke. (Castrol TWS 10W-60 eller Valvoline Racing 10W-60) Kjører selv på Mobil 1 Rally formula 5W-50 og er meget fornøyd, men ved dårlige ventiltetninger kan oljeforbruk forekomme. Husk å skifte ventiltetninger (innsugsventilene) på motoren din når kammen først er av, trenger ikke av med toppen da det settes trykkluft på sylinderen slik at ventilene ikke faller ned på stempelet. Var jeg deg ville jeg skiftet løfterene i samme slengen. Det har ved flere anledninger hendt at løfterene tar kveld ganske fort ved bytte til trimkam.... Siter Bilforumet.no Administrator Lag en tråd om du lurer på noe, ikke send PM. Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
eivind windspoll Skrevet August 6, 2004 Rapporter Share Skrevet August 6, 2004 Jeg kjører med en halvliter ekstra olje (dvs ca 3-4 mm over det skraverte feltet på peilepinnen), og har ikke antydning til ventiltikking. Og siden min bil ikke bruker olje, så håper jeg å slippe å høre mer tikkelyd før neste oljeskift. Kjører på Mobil1 5/50 helsyntetisk forresten. EDIT: Før jeg fant på å fylle på ekstra med olje så hadde jeg ventiltikking daglig. ONE: hvordan gikk det med trimminga? mvh Siter The Boss Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Cozzie Skrevet August 6, 2004 Forfatter Rapporter Share Skrevet August 6, 2004 Har hatt bilen på langkjøring nå, og den har ikke tikka en eneste gang på turen. 850 km. Men da jeg lot kjerra stå over natten, var tikkinga tilbake igjen. Er generelt og. Bilen tikker kun når olja er kald. Etter en 5 minutters kjøring er det kun 5'ern som brøler :P Siter - 1993 Audi S4 C4 2.2T AAN 20v Quattro - 1992 Audi S4 C4 2.2T AAN 20v Quattro - 1991 Audi 100 C4 2.3E AAR 10v Quattro Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
one Skrevet August 8, 2004 Rapporter Share Skrevet August 8, 2004 Trimming blir på tirsdag :) Har med damen så det blir kombinert med shopping... :D Siter Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
one Skrevet August 14, 2004 Rapporter Share Skrevet August 14, 2004 Trimminga har blitt utsatt pga. av kam ikke var råd å få tak i til tirsdag... Venter spent på tilbakemelding fra ES når den er på vei. Forøvrig prøvde jeg trikset med å ha på litt for mye olje. Syntest det ble mindre tikking ja. I tillegg bytta jeg rotor og fordelerlokk i dag, gikk jevenere gitt. Siter Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
acoupe Skrevet August 14, 2004 Rapporter Share Skrevet August 14, 2004 på gamlebilen min (coupe 2.3 10v) så kom det tikking fra motoren. Og så en dag ga gass rundt en bygning med god fart i svingene, og da ble tikkingen værre når jeg hadde den på tomgang. Men etter en halv time med motor avslått, så var den høylytte tikkingen borte og den tikket som før. Hva kan dette komme av ? Siter 2002 Audi A6 TQ 1887 VW Polo Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
eivind windspoll Skrevet August 14, 2004 Rapporter Share Skrevet August 14, 2004 acoupe: Vil anta at oljen ble varm, og ikke var den beste til å lede bort varme. Dermed ble den tyntflytende, og smøringen til ventilene ble for dårlig/tynn. Opplevde dette i vår, da jeg fremdeles hadde 5/40 olje på motoren. det siste tallet viser evnen til å lede bort varme. Nå har jeg kjørt med 5/50 og ikke merket noe til denne tikkingen etter hard kjøring. Det første tallet, 5, angir kuldeegenskapene. mvh EW Siter The Boss Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Quattro73 Skrevet August 15, 2004 Rapporter Share Skrevet August 15, 2004 Originally posted by eivindwindspoll acoupe: Vil anta at oljen ble varm, og ikke var den beste til å lede bort varme. Dermed ble den tyntflytende, og smøringen til ventilene ble for dårlig/tynn. Opplevde dette i vår, da jeg fremdeles hadde 5/40 olje på motoren. det siste tallet viser evnen til å lede bort varme. Nå har jeg kjørt med 5/50 og ikke merket noe til denne tikkingen etter hard kjøring. Det første tallet, 5, angir kuldeegenskapene. mvh EW Tja, ikke helt enig.... Oljens flyteegenskaper og tykkelse: Multigradsoljene er alltid merket med tall som viser til SAE-skalaen. De to tallene (for eksempel SAE 10W-40) graderer oljen etter viskositet, lavere verdi vil si tynnere olje. Det første tallet peker på oljens egenskaper i kald form (derfor W`en, som enkelt og greit er forkortelse for Winter). Det høyeste tallet indikerer oljens egenskaper ved 100 °C. 5W-50 olje er tykkere når den er varm enn 5W-40 olje, derfor forsvant tikkingen din. Tykkelsen kald er lik. Siter Bilforumet.no Administrator Lag en tråd om du lurer på noe, ikke send PM. Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
acoupe Skrevet August 15, 2004 Rapporter Share Skrevet August 15, 2004 Originally posted by eivindwindspoll acoupe: Vil anta at oljen ble varm, og ikke var den beste til å lede bort varme. Dermed ble den tyntflytende, og smøringen til ventilene ble for dårlig/tynn. Opplevde dette i vår, da jeg fremdeles hadde 5/40 olje på motoren. det siste tallet viser evnen til å lede bort varme. Nå har jeg kjørt med 5/50 og ikke merket noe til denne tikkingen etter hard kjøring. Det første tallet, 5, angir kuldeegenskapene. mvh EW Har så vidt med tikking på 20v quattro`n også, tar å fyller på med 5/50 og ser om det tikkingen blir borte jeg. Siter 2002 Audi A6 TQ 1887 VW Polo Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
V8mpower Skrevet September 12, 2004 Rapporter Share Skrevet September 12, 2004 Originally posted by Cozzie Harde fakta: Problem: Motoren tikker til tider. Kan av og til "restarte" bilen, og problemet kan være løst, men ikke alltid. Merker tikkingen best ved rundt 2000 omdreininger. Kan av og til forsvinne om man slipper gassen brått. Fyren på verkstedet sa at det hørtes ut som en råde eller løfterene. Noen som har noen tanker rundt dette? Dersom det viser seg at problemet ligger her, er dette noe som er dyrt å få gjort på et verksted? Ellers går bilen som ei klokke. Fin og tight ... men denne lyden passer ikke inn i lydbildet :( Er 99% sikker på at det er vakumpumpa som er grunnen til tikkinga. Kjøp ny eller plugg røret. Siter Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
sADsAM Skrevet September 12, 2004 Rapporter Share Skrevet September 12, 2004 Bare å ta ut "akslingen" så er tikkinga/klakkinga borte. Merker ikke stor forskjell på bremsene. Siter Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Anbefalte innlegg