Gå til innhold

Tikking på 2.3E 10v

Ranger emnet

Cozzie

Anbefalte innlegg

• Svar 43
  • Created
  • Siste svar

Top Posters In This Topic

Hadde glemt å gi fasitsvaret på tikkinga mi :)

Var vakuumpumpa som klaska litt mot kammen. Så jeg fjerna denne plongen som flere har referert til her, og resultatet ble bra.

Ny vakuumpumpe koster forresten 5800 spenn på Møller for dem som lurer. Mekanikern sa at det bare var å kjøpe ny pumpe han. Slasken...

Undersøkte prisen på ny stag/aksling.. ligger på rundt 200 spenn.

Slik så plongen ut:

Cozzie-Stag2.jpg

- 1993 Audi S4 C4 2.2T AAN 20v Quattro

- 1992 Audi S4 C4 2.2T AAN 20v Quattro

- 1991 Audi 100 C4 2.3E AAR 10v Quattro

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Originally posted by Cozzie

Harde fakta:

Audi 100

2.3E Quattro

C4 - 91-modell

Har nettopp kjøpt meg en Audi 100, og skulle kjøre den hjem i går. Hadde en liten motorstopp, og batteriet blinka på dashbordet. Det viste seg at regulatoren i dynamoen hadde tatt kvelden. Fikk så hjelp av et redningsselskap, og da han begynte å ruse motoren kom det tikking fram. Hadde ikke merket noe til dette på kjøringen til hendelsespunktet, eller ved prøvekjøring.

Problem: Motoren tikker til tider. Kan av og til "restarte" bilen, og problemet kan være løst, men ikke alltid. Merker tikkingen best ved rundt 2000 omdreininger. Kan av og til forsvinne om man slipper gassen brått.

Fyren på verkstedet sa at det hørtes ut som en råde eller løfterene. Noen som har noen tanker rundt dette? Dersom det viser seg at problemet ligger her, er dette noe som er dyrt å få gjort på et verksted?

Ellers går bilen som ei klokke. Fin og tight ... men denne lyden passer ikke inn i lydbildet :(

Har tikkingen noe å si på motorens effekt?

og på forhånd.... ingen spørsmål er dumme.. det finnes bare dumme svar :P (Nå har jeg tatt forbehold :) )

Check out my Audi 80 B4 project!!

1993 Audi 80 2.0 (Gjorde meg Audi frelst)

x 1987 VW Transporter (Turbil reg. på 9 personer!)

x 1983 Toyota Camry 2.0 GLE (130hk, rallebil)

x 1989 VW Golf Syncro GTi (Kræsjet og smadret i et tre.)

x 1996 Volvo 460 GLi (Cruisebilen)

x 1986 Toyota Camry 1,8 DX (Min første bil. Rallebil)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

• 3 weeks later...
Originally posted by Cozzie

Hadde glemt å gi fasitsvaret på tikkinga mi :)

Var vakuumpumpa som klaska litt mot kammen. Så jeg fjerna denne plongen som flere har referert til her, og resultatet ble bra.

Ny vakuumpumpe koster forresten 5800 spenn på Møller for dem som lurer. Mekanikern sa at det bare var å kjøpe ny pumpe han. Slasken...

Undersøkte prisen på ny stag/aksling.. ligger på rundt 200 spenn.

Slik så plongen ut:

Cozzie-Stag2.jpg

HADDE det samme problemet på en audi 90 2.2E -88

- tok ut pumpa, løsnet invollene, og la mellom ei skive nede i sylinderen, problemet er at staget bli "slipt" etter x antall km.

- skrudde pumpa fast igjen, og brombrom... femmeren går som ei klokke! :D

hadde det vært min bil ville jeg ikke ha tadd ut "staget" liker slike ting orginalt jeg... dum er jeg også:D

Da er det blitt ny bil: Audi cab med 5cyl!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

• 2 years later...
Harde fakta:

Audi 100

2.3E Quattro

C4 - 91-modell

Har nettopp kjøpt meg en Audi 100, og skulle kjøre den hjem i går. Hadde en liten motorstopp, og batteriet blinka på dashbordet. Det viste seg at regulatoren i dynamoen hadde tatt kvelden. Fikk så hjelp av et redningsselskap, og da han begynte å ruse motoren kom det tikking fram. Hadde ikke merket noe til dette på kjøringen til hendelsespunktet, eller ved prøvekjøring.

Problem: Motoren tikker til tider. Kan av og til "restarte" bilen, og problemet kan være løst, men ikke alltid. Merker tikkingen best ved rundt 2000 omdreininger. Kan av og til forsvinne om man slipper gassen brått.

Fyren på verkstedet sa at det hørtes ut som en råde eller løfterene. Noen som har noen tanker rundt dette? Dersom det viser seg at problemet ligger her, er dette noe som er dyrt å få gjort på et verksted?

Ellers går bilen som ei klokke. Fin og tight ... men denne lyden passer ikke inn i lydbildet :(

du fer ikkje motorstopp på grunn av regulatoren i dynamoen da..einaste som sjer da er att du mister all lading.tikker den like mye nor den er varm/kald?

Audi og VW har hatt en del problemer med ventilstøy, dette er ikkje ein farlig lyd. årsaka til dette er at oljekanalane til dei hydrauliske løfterane er litt for små.Det eneste du kan gjere med dette er å ta ein"motorflush", det er eit tilsettningsstoff som du har i oljen før du skifter olje, motoren skal gå ca. 10-15 min med dette. Det hjelper å skifte olje ofte slik at du holder disse kanalane reine. Ei flaske med motorflush (Motorrens) koster ca. 100 kr.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

• 2 weeks later...
du fer ikkje motorstopp på grunn av regulatoren i dynamoen da..einaste som sjer da er att du mister all lading.tikker den like mye nor den er varm/kald?

Audi og VW har hatt en del problemer med ventilstøy, dette er ikkje ein farlig lyd. årsaka til dette er at oljekanalane til dei hydrauliske løfterane er litt for små.Det eneste du kan gjere med dette er å ta ein"motorflush", det er eit tilsettningsstoff som du har i oljen før du skifter olje, motoren skal gå ca. 10-15 min med dette. Det hjelper å skifte olje ofte slik at du holder disse kanalane reine. Ei flaske med motorflush (Motorrens) koster ca. 100 kr.

Nå var denne tråden 2.5 år gammel da.. og problemet var bare staget som går inn mot kammen i vakuumpumpa. Fjerna denne og problemet ble løst :)

- 1993 Audi S4 C4 2.2T AAN 20v Quattro

- 1992 Audi S4 C4 2.2T AAN 20v Quattro

- 1991 Audi 100 C4 2.3E AAR 10v Quattro

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Harde fakta:

Audi 100

2.3E Quattro

C4 - 91-modell

bytt til full syntetisk olje.

gjerne castrol det har jeg gode erfaringer med-)

om motoren ikke klarer å holde på den syntetiske olja kan du bruke oil tratment fra stp.

Lenke til kommentar
Del på andre sider