Gå til innhold

Flytte AC

Ranger emnet

Jafo

Anbefalte innlegg

Heisann

Har kjøpt meg en delebil, hovedsakelig for motoren, men siden det satt en AC pumpe på den nye motoren ble den med ned ;)

og siden jeg måtte ha ut kupevifta for å bytte hjernen, satte jeg også inn kjøleenheten inni bilen. (og seff radiatoren til AC anlegget)

men hvor går man for å finne ut om AC'en funker (og får fyllt den opp) her på østlandet??

De verkstedene jeg har ringt (fra Gulesider) har vært usedvanlig lite serviceinstillt.

Testet litt før jeg demonterte motoren, og stort sett eneste som skjedde var at turtallet på motoren endret seg, kaldt ble det hvertfall i svært liten grad.

Når jeg skrudde opp første kobling var det litt trykk der (ikke mye), hvor stort er trykket er normalt??

annen ting: når jeg plukket ut kjøleboksen fra kupe'en rant det noe seig veske ut regner med at det ikke burde vært der i utgangspunktet??

Alle tips mottas med takk:)

/Jafo

galant90.jpg

GTi-16V 4x4

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Den seige gørra er olje som skal være i systemet.Det er skikkelig med trykk på et AC anlegg som er i orden.Ditt har nok vært tomt.Hvis du har et 134R anlegg kan det fylles opp hos de fleste bilverksteder i dag.Har du imidlertid et gammelt R12 anlegg blir det litt mer styr.Da må du enten finne noen som har R12 på lur eller bygge det om /konvertere til 134.

1967 Buick Elektra Limited 4dht prosjekt

1968 Oldsmobile 98 Convertible

1968 Buick Skylark 2dht prosjekt

1969 Dodge Charger 440

1978 Chevrolet Corvette

Lenke til kommentar
Del på andre sider

• 2 weeks later...
Originally posted by Jafo

Heisann

Har kjøpt meg en delebil, hovedsakelig for motoren, men siden det satt en AC pumpe på den nye motoren ble den med ned ;)

og siden jeg måtte ha ut kupevifta for å bytte hjernen, satte jeg også inn kjøleenheten inni bilen. (og seff radiatoren til AC anlegget)

Rart du har fått testet det i det hele tatt. Som andre sier, så er nok den seige guffa olje, og den er viktig. Det er også viktig at du har RIKTIG olje, for den skal blande seg med gassen og smøre kompressoren. På min bil starter ikke anlegget i det hele tatt hvis trykket er for lite. Jeg tror det er sånn på "alle" ac-anlegg, så hvorfor det startet hos deg hvis det ikke var trykk der kan ikke jeg skjønne. Det er en del forskjellige koblinger og dingser for AC, vettu.

Mitt er nok noe mer avansert enn enkelte "enkle" systemer, men dog :

Ved 117 grader motortemp, skal AC gå i 50%, dvs. 20 sek av, 20sek på.

Ved 122 grader motortemp (tror det var 122), skal anlegget AV.

Når kupevifta er AV, skal AC av.

Når trykket på lavtrykksiden er for lavt, skal ac av.

Når trykket på høytrykksiden er for høyt (varme siden er for varm), skal anlegget av.

Hvis sirkulasjonspumpa (som sirkulerer kjølevæsken når turtallet er lavt) ikke går, skal anlegget av.

Når temperaturen i innedelen av anlegget går under en viss temp, skal anlegget av, når den går over en viss temp, skal det på igjen.

det er sikkert mer også, og en del av dette gjelder sikkert ikke for alle biler, men det er altså ganske mye som skal stemme for at AC skal jobbe som det skal.

-fS

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Originally posted by Jafo

Takker :)

Hvor gammelt er da et gammelt anlegg?? eventuellt hvordan finner man ut dette??

(etter det jeg har forstått snakker vi skikkelig gammelt her??)

Anlegget er fra en '89 Galant Dynamic-4, importert fra Sverige

Antakeligvis R12.

På mercedes, så har 92-modellene R12, mens f.o.m. '93-modellene har R134a. (gjett hvilken modell jeg har :-( )

på forumet på enten mercefreaken.com eller mbentusiastklubb.com var det noen som solgte R12. Kjenner du noen som jobber med sånt, så ordner de det for deg, eller du kan importere litt fra Russland, der det foreløpig ikke er forbudt :-)

-fS

Lenke til kommentar
Del på andre sider