Gå til innhold

Hvorfor er lite watt bra?

Ranger emnet

Zievert

Anbefalte innlegg

Usportslig altså :D

Men uansett virkelig rms-effekt tror jeg en forsterker av denne klassen spiller mye bedre enn en tilsynelatende dobbelt så kraftig billigforsterker... f.eks Soundstream har jo ofte vanvittig kraftig strømdel.

Så... spør du meg, om det er pengene det står på så vil jeg anbefale en brukt dyr forsterker fremfor en billig ny en.

Espen

evo.no

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Originally posted by Zievert

en amp med sikring på 40a, med thd på 0,002%, 75 watts x 4 @ 4 ohms, S/N Ratio: ·>100dB. høres dette ut som en bra forsterker?

Er det noe annet som sier noe om hvor bra\dårlig den er?

12 V * 40 A = 480 W

480 W * 0,6 (65% effektiv) = 312 W

288 W / 4 kanaler = 78 W

ser ut som det kan stemme at den er 4 x 75 W..

men,ser også ut til at den ikke kommer til å fungere noe særlig under 4 ohm... (bruker dobbelt så mye strøm når du halverer last-impedansen,logisk nok)...

snow junkie

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Rockford sine watt skal vel være rimelig greie, det er jo mange andre merker også da..

MEN det er forskjel på hved hvilken spenning de oppgir watten Rockford oppgir ved 12 volt, noe som selvsagt gir et lavere tall enn ett merke som oppgir ved 14,4 V.

dette kan regnes exakt ut men orker ikke gå inn på det

Tore

- 1995 Celica 2.0 GT- med slicks og coilovers til bane

- 2015 Passat 2,0l 150hk TDI

- 2015 Zoe R210

- 1998 Corolla 1.3
x 1974 Boble, 1993 Vectra, 1998 Corolla 1,3, 2011 Outlander, 2008 Passat 4motion

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Originally posted by Speeder

Rockford sine watt skal vel være rimelig greie, det er jo mange andre merker også da..

MEN det er forskjel på hved hvilken spenning de oppgir watten Rockford oppgir ved 12 volt, noe som selvsagt gir et lavere tall enn ett merke som oppgir ved 14,4 V.

dette kan regnes exakt ut men orker ikke gå inn på det

Tore

ja det du sier der er også litt viktig når du ser etter forsterkere, er effekten oppgitt ved 12v eller 14,5v som enkelte har gjort..

Men når alt kommer til alt så kan man jo bare si at kvalitet koster.

Mitt råd er vent heller til man har rå til en ordentelig forsterker en og kjøp noe billig skitt...

meste perten av tilfelene når men ødelegger høytalere er at forsterkeren er for liten og forvrenger for mye..

For å bli gammel og klok må du ha vært ung og dum en gang..

Lenke til kommentar
Del på andre sider

forskjellen mellom effekten i 12,0 V og 14,5 V er

(14,5)^2 / (12,0)^2 = 210,25 / 144,00 = 1,46.

dvs. at du får 46 % mer effekt når du mater den med 14,5V enn med 12,0V.

MEN... fordi om du har f.eks 14,5V ladespenning på dynamoen,så betyr ikke det at du fortsatt har 14,5V ved f.eks 50A belastning.. kan droppe så mye som til 11-12 V,har jeg opplevd.. alt etter stand på dynamo,batteri,kabler,etc.....

f.eks. dersom du ikke har tykke nok kabler,vil du få spenningsfall over kabelen,som resulterer i lavere spenning til forsterkeren...

snow junkie

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Originally posted by Zievert

Mange mener at forsterkere med lite watt ofte er bedre enn de med mye.

Hvordan vet man at den forsterkeren med lite watt duger?

Watt og tekniske data har egentlig ganske liten betydning for lyden, men på kraftige forsterkere brukes det ofte en tilbakekobling, dvs. at en liten del av signalet føres tilbake til inngangen og dette fører til forvregning.

Det som etter min mening er viktigere er om forsterkeren har varm eller kald lyd, om forsteren klarer å holde lydbildet stabilt.

Selv om det blir litt annerledes i en bil kan jeg ta et eksempel fra et hjemmeanlegg: Jeg hadde en Sony på 2 x 80W rms som spillte ganske flatt, instrumentene sto på ei rekke, men det var vanskelig å høre nøyaktig hvor de sto, trommer, orgel og piano svevde rundtomkring og jeg forbannet plateprodusenten som justerte panoramakontrollen under innspilling.jeg prøvde så en gammel Rotel på 2 x 25W fra 1981, lyden forandret seg helt, lyden ble mye mørkere og varmere samtidig som den kom fra et sted mye lenger vekk, instrumentene sto rolig, og jeg kunne "se" nøyaktig hvor hvert instrument var plassert. For et år siden kjøpte jeg en Pioneer på 5 x 100W, foreløbig har jeg spilt 3 CD,er og sett en DVD, selv om den var kraftigere og hadde mye bedre tekniske data (på papiret) var lyden helt forferdelig, alt var feil og spesielt S-lyder var så skarpe og vesende at jeg fikk gnagesår i øra. Så jeg endte opp med 2 x 78 W klasse A og rør, på papiret er det elendig, men det spiller skjorta av alt annet jeg har hørt.

Bjørn V. Pedersen

Norsk Dragracing Gardermoen

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Originally posted by Bjørn Vidar Pedersen

Watt og tekniske data har egentlig ganske liten betydning for lyden, men på kraftige forsterkere brukes det ofte en tilbakekobling, dvs. at en liten del av signalet føres tilbake til inngangen og dette fører til forvregning.

må bare korrigere/utfylle deg bittelitt her...

Tilbakekobling:

Det fins to typer tilbakekobling, positiv og negativ. Forskjellen mellom disse er om det tilbakekoblede signalet er i fase eller motfase med inngangssignalet.

I forsterkerdesign bruker negativ tilbakekobling (det tilbakekoblede signalet er i motfase med inngangssignalet) for å oppnå én eller flere av de følgende punkter:

1. Mindre følsom gain. Få forsterkningen til å bli mindre følsom for variasjoner i de andre kretskomponentene, for eksempel variasjoner som skyldes temperatursvingninger.

2. Reduserer ulineær forvrengning. Få utgangssignalet proporsjonalt med inngangssignalet proporsjonalt med inngangssignalet (altså, få forsterkningen konstant, uavhengig av signalnivå).

3. Reduserer effekten av støy. Minimere bidraget på utgangen av elektriske signaler som er generert av kretsens komponenter og/eller ekstern støy.

4. Kontrollere inn- og utgangs-impedans. Tilpasse inn-og utgangsimpedansene ved å velge en passende tilbakekoblingsmetode.

5. Større båndbredde på forsterkeren. Båndbredden øker med minkende forsterkning.

......

Du kan naturligvis kjøre open-loop forsterkning på en forsterker (ingen tilbakekobling), for å muligens oppnå marginalt mindre forvrengning. Men,open loop forsterkning er vanligvis ikke noe vi ønsker å bruke, da forsterkningen blir såpass høy,at du får full utstyring av signalet ved et veldig lavt inn-signal. (vanligvis)

Har registrert at flere personer mener at du får "finere" lyd uten tilbakekobling.. men jeg har ennå til gode å høre at det faktisk ER forskjell. Mulig ørene mine ikke er helt på stasjonen,men..

og JEG vil påstå at antall watt har mye å si for lyden (selv om svorne klasse-A fan's påstår at en 2x10W forsterker er en bra nok forsterker) ;)

snow junkie

Lenke til kommentar
Del på andre sider