Gå til innhold

Mk3'ens kjølesystem

Ranger emnet


mono

Anbefalte innlegg

Jeg begynner å klø meg litt i huet nå, for en stund tilbake endte jeg opp med å kjøre bilen nesten tom for kjøleveske var akkurat slik at varsel lampa begynte å blinke å vifta jobba for fullt.

fylte på 1.5l med vann for å komme meg hjemover fordi det var ikke no bensinstasjon i nærheten, neste dag kjøpte jeg ferdig blandet esso kjøleveske (blå type) og fylte på halve denne, da var den på Max i ekspansjonstanken. så i dag var den langt under minimum i tanken igjen, jaja tenkte jeg og fylte på resten av flaska jeg hadde stående (ca en halvliter) nådde vertfall minimum streken. var ca en mnd. siden jeg hadde koke episoden da.

 

er det normalt at den bruker så mye vann/kjøleveske?

Skulle kjøpe meg en liter til av den ferdigblandede i dag, men karen på bensinstasjonen sa at jeg ikke burde blande grønn og blå veske pga. kjemiske reaksjoner som ville forårsake raskere rusting? (ligger allerede noe brunt slam (rust slam?) i bånn av ekspansjons tanken størknet til kantene.

 

Normal tempratur hos meg når jeg kjører er mellom 70 og 80 grader. Viss bilen står på tomgang i mer enn 10 min på varme dager så når den raskt 90 til 100grader....

 

Hva burde jeg gjøre? Tappe ut alt og gå for en sikrere kjøleveske?

Hvordan tapper jeg det ut? hvilken fremgangs metode?

 

Er det radiatoren som må byttes viss ting har rustet for mye? eller er det andre deler som går til helvete også?

Er det en dyr affære?

 

sorry lang post, men lettest å forklare slik, og jeg vil gjerne ha ryddige å skikkelige svar slik at andre kan bruke denne tråden senere, ikke kom med noen spydige kommentarer ang. min tabbe med å etterfylle kjøleveske.

 

mono.

VW Volf Mk3

 

OEM+ <3

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Når jeg bytter frostveske så løsner jeg en slange som går ut av radiatoren på høyreside, denne går lenger ned. Der er det en låsemekanisme som du drar ut...

 

Husk å lufte systemet for luft. La den stå på tomgang en stund... bare og søke for mer detaljert beskrivelse vil jeg tro.

Dodge D200, 79 mod -- Daihatsu Rocky 2,8TD

Lenke til kommentar
Del på andre sider

skal luftes etter du har helt på den nye frostveska.... mange som mener det ikke er nødvendig å lufte, men jeg har da alltid gjort det.

 

la bilen stå på tomgang med åpen eksp.tank.

sett på varmluft og hold litt turtall rundt 3000 i noen 2-4 min.

la vifta koble seg inn 2- 3 ganger

 

kan være greit å gjøre det en gang til etter noen mil bare for å få ut all drit.

Dodge D200, 79 mod -- Daihatsu Rocky 2,8TD

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Har dere sjekket om dere har vann i olja, eller om dere har hvitt eksos. Ta et speil og hold foran eksospotta, hvis det kommer fuktdråper på speilet, kan dere begynne å vurdere topp pakning!

 

Sjekk under bilen om dere ser lekkasjer. Gå over alle slangene. De orginale klemmene er noe dritt, idiotisk å åpne(ute å få dem i kjeftn), bytt til slangeklemmer!

 

Før dere bytter kjøleveske, kjøp sånn radiatorrens og hell på. Noen bruker å spyle gjennom kjølesystemet med f,eks hageslangen. Etter dere har fylt på, klem litt på slangene for å presse ut luften. I tillegg til den luftingen som er nevnt!

- VW Touran Mk1 TDI

- VW Golf Mk3 Variant 8v

- VW Golf Mk2 8v

 

Fiend Engineering

Lenke til kommentar
Del på andre sider

vel, vann/kjøleveske vil jo alltids fordampe, derfor det kom så mange forvirra dame vesener inn på bensinstasjonen jeg jobba på før, skal den være så varm og bla bla bla, enkelte hadde nesten kjørt systemet helt tomt.

 

men på asconaen min kan jeg ikke ta igjen at jeg etterfylte kjøleveske.

VW Volf Mk3

 

OEM+ <3

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Originally posted by mono

vel, vann/kjøleveske vil jo alltids fordampe, derfor det kom så mange forvirra dame vesener inn på bensinstasjonen jeg jobba på før, skal den være så varm og bla bla bla, enkelte hadde nesten kjørt systemet helt tomt.

 

men på asconaen min kan jeg ikke ta igjen at jeg etterfylte kjøleveske.

 

 

Samme her, har ikke etterfylt en dråpe mellom skifting..

- VW Touran Mk1 TDI

- VW Golf Mk3 Variant 8v

- VW Golf Mk2 8v

 

Fiend Engineering

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Fjern formatering

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Bilforumet.no bruker cookies. Det brukes cookies til å måle trafikk, for å optimalisere siden, og for å kunne holde deg innlogget. Ved videre bruk av siden aksepterer du vår bruk av cookies. Sjekk ut vår Privacy Personvernvilkår