Gå til innhold

Spacere??

Ranger emnet


Henrik_H

Anbefalte innlegg

Trenger man godkjenningspapirer for hjulspacere?? eller finnes ikke det? skal ha bilen min på eu-godkjenning snart.. kanskje det er like så greit å ta dem av før jeg tar med bilen på godkjenning?

 

takker for svar ;)

- '82 Golf - Store planer! Liten lommebok.. Solgt
- '92 BMW 318is. Solgt
- '06 VW Golf GT 1,4 TSI

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 3 weeks later...

Hva skal til for å få spacere godkjent da?

 

Jeg tror jeg må ha det på min.... Har nesten ikke brukt bilen, siden den nettopp er kjøpt inn og står uten skilt....men merket at det to borti når jeg svingte fullt...

 

Så senere i hjulbune...og på innsiden så jeg skrapemerker...

 

Har lyst å senke bilen, men da må vel det noe bredding til også?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Originally posted by Henrik_H

Hvordan får jeg det godkjent da?

 

Du må vel ha f.eks TUV papirer fra de som lager spacerene, på at de er TUV GODKJENT på din bil. Så må du vise bilen og papirer og alt, og krangle med en sur jøde på biltilsynet som kommer til å nekte på at det er lovlig, selv om du har TUV papirer på det. Lykke til.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Må understreke at jeg IKKE er total motstander av slike ting, men tenke bare jeg skulle forklare etpar ting.

 

På de aller fleste biler er det ett indre og ett ytre hjullager. Gjerne koniske. Men korrekt innpress på felgen havner belastningen fra dekk og felg midt imellom ytre og indre hjullager og sørger for at disse blir likt slitt og at de dermed klarer å holde felgen stødig loddrett hele tiden.

En spacer vil forrykke dette.

En tykkere spacer kan til og med flytte felgens senterlinje helt ut til hjulboltenes innfestingspunkt (null i offset). Dette er en helt annen påkjenning enn boltene er laget for. Boltene må motstå en "kappe-påkjenning" istedefor en strekk-påkjenning.

 

Mange tror at spacere er harmløst fordi det faktisk finnes biler med null i offset og til med negativ offset på orginalfelgene. (Litt eldre amcars har ofte 1/2 tomme i negativ offset og amerikanske SUV'er ol. har ofte null i offset.)

Dette er korrekt, men bilene er bygget for det og med en helt annen oppbygging og dimensjonering av hjullager mm. enn en bil med f.eks 40mm i offset.(at felgen bygger 40mm innover altså)

 

Så mener også noen at spacere er harmløst fordi samme bil kan utmerket godt bli godkjent med lavere offset enn orginalt. (BMW 3-serien fra før '91 kan f.eks godkjennes med lavere offset enn orginalt når felgene er svært brede.)

Dette er også korrekt, men grunnen til at det godkjennes er nettopp de svært brede felgene. Når felgene er mye bredere enn orginalt er det ikke så viktig med rett senterlinje fordi det vil uansett være mye felgbane "igjen" på innsiden av senterlinjen til å fordele påkjenningen både på indre og ytre hjullager.

 

Men for all del. Putt på hva dere vil.

Lykke til!

Don't listen to old racers who never won.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

På min bil er jo problemet at felgen er så pass mye bredere enn orginalt at den tar i på innsiden...

 

Vet jo at bilen liker spacere så godt, men har lyst å bruke de felgene jeg har...

 

 

Og er det noen som har noen antydning til hvor store spacere jeg ville trenge....

 

Av hensyn til at bilen faktisk ikke har godt av det, som nevnt av Hot Rod, vil jeg egentlig ikke putt på for store... Men hva kommer jeg til å trenge.... 3mm, 5mm??

 

Bilen: se signatur... De nye felgene er 205 bred, orginalt er 185

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Mine er jo 20mm for brede, hvor mye som er innovervet jeg ikke.... Men tror jeg vil prøve meg med 5mm... Og godkjenningen for heller bli uten spacere på...for det blir nok for mye rot....

 

Hvor kan man få kjøpt litt lenger bolter da?... Vil tro jeg trenger det til selv små spacere...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Til deg som ser ut som du vet hva du snakker om her:

 

Hvis jeg har felger med 30 offset, og setter på 2,5cm brede spacere. Vil det slite mer enn hvis jeg kjøper makene felger,

bare med 5 offset og ikke bruker spacere? Eller blir det helt

det samme?

 

Ps: 2,5cm spacerene er av typen du skrur fast i bilen, så går

det nye bolter ut ifra spacerene som du fester felgene i.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Originally posted by vagen

Til deg som ser ut som du vet hva du snakker om her:

 

Hvis jeg har felger med 30 offset, og setter på 2,5cm brede spacere. Vil det slite mer enn hvis jeg kjøper makene felger,

bare med 5 offset og ikke bruker spacere? Eller blir det helt

det samme?

 

Ps: 2,5cm spacerene er av typen du skrur fast i bilen, så går

det nye bolter ut ifra spacerene som du fester felgene i.

 

Hvis felgene er like brede skal det komme på ett ut. Er felgbredden forskjellig vil smale felger med feil offset slite mer enn brede felger med like mye feil offset.

 

Må bare få dra en liten skrekkhistorie om feil offset på felger:

På hotrod's (som jeg steller litt med) brukes ofte bakaksel fra Jaguar. Den smale E-type akselen er mest populær, da man slipper å korte den inn. Men på modeller fra 1934 og nyere blir E-Type akselen for smal og de senere XJS typene for bred.

Men det går dersom man putter på 2 cm spacere og bruker amcar felger med 1/2 toms negativ offset (som er ganske vanlig på brede amcar felger). La oss så regne litt:

Jaguar har orginalt 30 mm positiv offset på sine aksler. Her har man negativ offset på 2 cm spacere pluss 1,3 cm (1/2 tomme) totalt 3,3 cm negativ offset.

Med andre ord er man 6,3 cm utenfor orginal sporvidde pr dekk! Jaja. Bra de fleste hotrods ikke kjøres mange kilometrene pr år....:D

Don't listen to old racers who never won.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

i kjøretøys forskriftene står det følgende:

Felgens innpress/ bilen sporvidde har ikke lov å overstige +- 7mm pr side i hennhold til hva som står i vognkortet.

 

all forandring av sporvidde skal være i form av innpress på felg og ikke noen form for avstands stykker som blir montert mellom felg og hjulnav (spacer)

 

så jeg anbefaler deg å ta av eventuelle spacere før du skal vise bilen! om du vil bruke de senere må du jo vurdere etter hvor morsomt du synes det er å bytte hjullager ;)

 

 

(Dette var det forresten Rallye som opplyste meg om.)

-endorfun- www.smartforum.no

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 5 years later...

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Fjern formatering

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Bilforumet.no bruker cookies. Det brukes cookies til å måle trafikk, for å optimalisere siden, og for å kunne holde deg innlogget. Ved videre bruk av siden aksepterer du vår bruk av cookies. Sjekk ut vår Privacy Personvernvilkår