Henrik_H Skrevet Juli 22, 2004 Rapporter Share Skrevet Juli 22, 2004 Trenger man godkjenningspapirer for hjulspacere?? eller finnes ikke det? skal ha bilen min på eu-godkjenning snart.. kanskje det er like så greit å ta dem av før jeg tar med bilen på godkjenning? takker for svar ;) Siter - '82 Golf - Store planer! Liten lommebok.. Solgt- '92 BMW 318is. Solgt- '06 VW Golf GT 1,4 TSI Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
vagen Skrevet Juli 23, 2004 Rapporter Share Skrevet Juli 23, 2004 Ja, du trenger å få det godkjent. Siter http://WWW.MARIUSAASHEIM.COM Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Henrik_H Skrevet Juli 23, 2004 Forfatter Rapporter Share Skrevet Juli 23, 2004 Hvordan får jeg det godkjent da? Siter - '82 Golf - Store planer! Liten lommebok.. Solgt- '92 BMW 318is. Solgt- '06 VW Golf GT 1,4 TSI Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Tommeliten Skrevet August 13, 2004 Rapporter Share Skrevet August 13, 2004 Hva skal til for å få spacere godkjent da? Jeg tror jeg må ha det på min.... Har nesten ikke brukt bilen, siden den nettopp er kjøpt inn og står uten skilt....men merket at det to borti når jeg svingte fullt... Så senere i hjulbune...og på innsiden så jeg skrapemerker... Har lyst å senke bilen, men da må vel det noe bredding til også? Siter Skal det være, så skal det være! 2000 Audi A6 1.9 TDI 2002 Chevrolet Tahoe LT 1994 Ford Mondeo 2,0 GLX 1990 VW Passat GT STV Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
vagen Skrevet August 13, 2004 Rapporter Share Skrevet August 13, 2004 Originally posted by Henrik_H Hvordan får jeg det godkjent da? Du må vel ha f.eks TUV papirer fra de som lager spacerene, på at de er TUV GODKJENT på din bil. Så må du vise bilen og papirer og alt, og krangle med en sur jøde på biltilsynet som kommer til å nekte på at det er lovlig, selv om du har TUV papirer på det. Lykke til. Siter http://WWW.MARIUSAASHEIM.COM Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Hot Rod Skrevet August 14, 2004 Rapporter Share Skrevet August 14, 2004 Må understreke at jeg IKKE er total motstander av slike ting, men tenke bare jeg skulle forklare etpar ting. På de aller fleste biler er det ett indre og ett ytre hjullager. Gjerne koniske. Men korrekt innpress på felgen havner belastningen fra dekk og felg midt imellom ytre og indre hjullager og sørger for at disse blir likt slitt og at de dermed klarer å holde felgen stødig loddrett hele tiden. En spacer vil forrykke dette. En tykkere spacer kan til og med flytte felgens senterlinje helt ut til hjulboltenes innfestingspunkt (null i offset). Dette er en helt annen påkjenning enn boltene er laget for. Boltene må motstå en "kappe-påkjenning" istedefor en strekk-påkjenning. Mange tror at spacere er harmløst fordi det faktisk finnes biler med null i offset og til med negativ offset på orginalfelgene. (Litt eldre amcars har ofte 1/2 tomme i negativ offset og amerikanske SUV'er ol. har ofte null i offset.) Dette er korrekt, men bilene er bygget for det og med en helt annen oppbygging og dimensjonering av hjullager mm. enn en bil med f.eks 40mm i offset.(at felgen bygger 40mm innover altså) Så mener også noen at spacere er harmløst fordi samme bil kan utmerket godt bli godkjent med lavere offset enn orginalt. (BMW 3-serien fra før '91 kan f.eks godkjennes med lavere offset enn orginalt når felgene er svært brede.) Dette er også korrekt, men grunnen til at det godkjennes er nettopp de svært brede felgene. Når felgene er mye bredere enn orginalt er det ikke så viktig med rett senterlinje fordi det vil uansett være mye felgbane "igjen" på innsiden av senterlinjen til å fordele påkjenningen både på indre og ytre hjullager. Men for all del. Putt på hva dere vil. Lykke til! Siter Don't listen to old racers who never won. Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Tommeliten Skrevet August 14, 2004 Rapporter Share Skrevet August 14, 2004 På min bil er jo problemet at felgen er så pass mye bredere enn orginalt at den tar i på innsiden... Vet jo at bilen liker spacere så godt, men har lyst å bruke de felgene jeg har... Og er det noen som har noen antydning til hvor store spacere jeg ville trenge.... Av hensyn til at bilen faktisk ikke har godt av det, som nevnt av Hot Rod, vil jeg egentlig ikke putt på for store... Men hva kommer jeg til å trenge.... 3mm, 5mm?? Bilen: se signatur... De nye felgene er 205 bred, orginalt er 185 Siter Skal det være, så skal det være! 2000 Audi A6 1.9 TDI 2002 Chevrolet Tahoe LT 1994 Ford Mondeo 2,0 GLX 1990 VW Passat GT STV Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Hot Rod Skrevet August 14, 2004 Rapporter Share Skrevet August 14, 2004 Dersom man har felger med f.eks 10mm for mye innpress (altså felger som bygger 10 mm MER innover enn orginalt), vil jo 10 mm tykke spacere være bare bra for bilen. Da vil problemet heller være om hjulboltene er lange og solide nok. Siter Don't listen to old racers who never won. Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Tommeliten Skrevet August 14, 2004 Rapporter Share Skrevet August 14, 2004 Mine er jo 20mm for brede, hvor mye som er innovervet jeg ikke.... Men tror jeg vil prøve meg med 5mm... Og godkjenningen for heller bli uten spacere på...for det blir nok for mye rot.... Hvor kan man få kjøpt litt lenger bolter da?... Vil tro jeg trenger det til selv små spacere... Siter Skal det være, så skal det være! 2000 Audi A6 1.9 TDI 2002 Chevrolet Tahoe LT 1994 Ford Mondeo 2,0 GLX 1990 VW Passat GT STV Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
vagen Skrevet August 14, 2004 Rapporter Share Skrevet August 14, 2004 Til deg som ser ut som du vet hva du snakker om her: Hvis jeg har felger med 30 offset, og setter på 2,5cm brede spacere. Vil det slite mer enn hvis jeg kjøper makene felger, bare med 5 offset og ikke bruker spacere? Eller blir det helt det samme? Ps: 2,5cm spacerene er av typen du skrur fast i bilen, så går det nye bolter ut ifra spacerene som du fester felgene i. Siter http://WWW.MARIUSAASHEIM.COM Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Hot Rod Skrevet August 15, 2004 Rapporter Share Skrevet August 15, 2004 Originally posted by vagen Til deg som ser ut som du vet hva du snakker om her: Hvis jeg har felger med 30 offset, og setter på 2,5cm brede spacere. Vil det slite mer enn hvis jeg kjøper makene felger, bare med 5 offset og ikke bruker spacere? Eller blir det helt det samme? Ps: 2,5cm spacerene er av typen du skrur fast i bilen, så går det nye bolter ut ifra spacerene som du fester felgene i. Hvis felgene er like brede skal det komme på ett ut. Er felgbredden forskjellig vil smale felger med feil offset slite mer enn brede felger med like mye feil offset. Må bare få dra en liten skrekkhistorie om feil offset på felger: På hotrod's (som jeg steller litt med) brukes ofte bakaksel fra Jaguar. Den smale E-type akselen er mest populær, da man slipper å korte den inn. Men på modeller fra 1934 og nyere blir E-Type akselen for smal og de senere XJS typene for bred. Men det går dersom man putter på 2 cm spacere og bruker amcar felger med 1/2 toms negativ offset (som er ganske vanlig på brede amcar felger). La oss så regne litt: Jaguar har orginalt 30 mm positiv offset på sine aksler. Her har man negativ offset på 2 cm spacere pluss 1,3 cm (1/2 tomme) totalt 3,3 cm negativ offset. Med andre ord er man 6,3 cm utenfor orginal sporvidde pr dekk! Jaja. Bra de fleste hotrods ikke kjøres mange kilometrene pr år....:D Siter Don't listen to old racers who never won. Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
endorfun Skrevet August 15, 2004 Rapporter Share Skrevet August 15, 2004 i kjøretøys forskriftene står det følgende: Felgens innpress/ bilen sporvidde har ikke lov å overstige +- 7mm pr side i hennhold til hva som står i vognkortet. all forandring av sporvidde skal være i form av innpress på felg og ikke noen form for avstands stykker som blir montert mellom felg og hjulnav (spacer) så jeg anbefaler deg å ta av eventuelle spacere før du skal vise bilen! om du vil bruke de senere må du jo vurdere etter hvor morsomt du synes det er å bytte hjullager ;) (Dette var det forresten Rallye som opplyste meg om.) Siter -endorfun- www.smartforum.no Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
ejhoi Skrevet November 21, 2009 Rapporter Share Skrevet November 21, 2009 Lurer på om jeg trenger 10 mm spacer hvis jeg skal ha 45 i inpress, men felgene har bare 35? Siter Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Nytern Skrevet November 22, 2009 Rapporter Share Skrevet November 22, 2009 Da trenger du faktisk nye felger. Siter -81 Lada 1300S En rullende livsstil -07 Bmw 116i Liten og snerten kar trenger liten og snerten car <<=== Stripa, verdens kuleste kattepus! Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Polardego Skrevet November 22, 2009 Rapporter Share Skrevet November 22, 2009 Lurer på om jeg trenger 10 mm spacer hvis jeg skal ha 45 i inpress, men felgene har bare 35? Om du setter på en 10mm spacer på en ET35 felg får du ET25. ;) Siter Parts and Retards - Størst på senk i Norge. Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Anbefalte innlegg
Join the conversation
You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.