Gå til innhold

Audi 80 - Tikker i motor

Ranger emnet


CrazyDuck

Anbefalte innlegg

Jeg har en 85mod. Audi 80 CC med 1,8l katalysator motor. Hvis jeg har litt høyt gir, lavt turtall og gir på litt får jeg en tikkelyd i motoren. Noen som veit hva dette kommer av? Forrige eier påstod det var ventilene som ikke var innjustert. Har også hatt bilen inne på verksted der de justerte den slik at jeg kan kjøre på 95 blyfri, men lyden er der ennå.

[ ] 98' Audi A4 1,6 - "Racing green"

[x] 85' Audi 80/90 styling, RS-blå gule Koni, Simons 2,5" komplett effektanlegg++

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Originally posted by CrazyDuck

Jeg har en 85mod. Audi 80 CC med 1,8l katalysator motor. Hvis jeg har litt høyt gir, lavt turtall og gir på litt får jeg en tikkelyd i motoren. Noen som veit hva dette kommer av? Forrige eier påstod det var ventilene som ikke var innjustert. Har også hatt bilen inne på verksted der de justerte den slik at jeg kan kjøre på 95 blyfri, men lyden er der ennå.

 

Det kan jo være at forrige eier lyver og at ventilene ikke er stilt,men det kan jo også være tenningsbank pga feil tenning... jeg har den samme lyden (tror jeg) som du har....

 

Tikker det etter turtallet eller tikker det litt tilfeldig ?

82 Mustang 302 med 280/290 kam,porta topper,

Speed-Pro Hypereutectic w/ Coated Skirt stempler,Accel/Malloy tenningssystem,osv osv

 

96 Mercedes E230

87 Bmw e30 325i. Var pen og trimmet, men ble knust av en "kamerat" :(

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Akkurat ved hvilket turtall det tikker er jeg ikke helt sikker på i farten, men det kommer bare ved høyt gir og gassing. Eks. når jeg kjører opp en bakke med litt dårlig fart i 4.gir og prøver å gi på litt ekstra i bakken.

 

Forrige eier sa at han hadde byttet ventilfjærer, men at han ikke hadde hatt tid til å justere dem....jeg veit ikke jeg....

 

Tenkte kanskje jeg skulle prøve å bytte olje. Kjører med noe billig drit nå..

[ ] 98' Audi A4 1,6 - "Racing green"

[x] 85' Audi 80/90 styling, RS-blå gule Koni, Simons 2,5" komplett effektanlegg++

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Originally posted by CrazyDuck

Akkurat ved hvilket turtall det tikker er jeg ikke helt sikker på i farten, men det kommer bare ved høyt gir og gassing. Eks. når jeg kjører opp en bakke med litt dårlig fart i 4.gir og prøver å gi på litt ekstra i bakken.

 

Du har for tidlig tenning (tenningsbank), nesten bombesikkert. Dette problemet kommer sikkert ikke på kald motor??? Juster tenningen med tenningspistol så snart som mulig.

Bilforumet.no
Administrator

Lag en tråd om du lurer på noe, ikke send PM.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Originally posted by Quattro73

 

Du har for tidlig tenning (tenningsbank), nesten bombesikkert. Dette problemet kommer sikkert ikke på kald motor??? Juster tenningen med tenningspistol så snart som mulig.

 

Det var det jeg skulle komme fram til.....tror det er tenningsbank jeg også...bare still ned tenninga. En måte du kan finne ut om det er det er ved å kjøre på litt høyre oktan...

82 Mustang 302 med 280/290 kam,porta topper,

Speed-Pro Hypereutectic w/ Coated Skirt stempler,Accel/Malloy tenningssystem,osv osv

 

96 Mercedes E230

87 Bmw e30 325i. Var pen og trimmet, men ble knust av en "kamerat" :(

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Originally posted by Ottesen

 

Det var det jeg skulle komme fram til.....tror det er tenningsbank jeg også...bare still ned tenninga. En måte du kan finne ut om det er det er ved å kjøre på litt høyre oktan...

Enig. Bruk kun 98 oktan på bilen.

Bilforumet.no
Administrator

Lag en tråd om du lurer på noe, ikke send PM.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Originally posted by CrazyDuck

Jeg har en 85mod. Audi 80 CC med 1,8l katalysator motor. Hvis jeg har litt høyt gir, lavt turtall og gir på litt får jeg en tikkelyd i motoren.

Har du byttet motor siden du skriver at det er en katalysatormotor?

På svinghjulet har du 2 merker, et for øvre dødpunkt (O) og et for tenningstidspunkt (I). Det for tenning skal være ca 28 mm fra ø.d. merket. Du skal da ha 12 graders fortenning, 18 grader er for mye. Du kan prøve deg frem etter å ha kjørt en stund på 98 oktan, stille litt senere tenning dersom bankingen vedvarer.

Bilforumet.no
Administrator

Lag en tråd om du lurer på noe, ikke send PM.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Takk for alle tips. Jeg skal prøve å stille tenninga så fort som mulig.

 

Når det gjelder motoren jeg har så har jeg nok vært litt trøtt når jeg skrev posten. Skulle selvsagt være forgasser og ikke katalysator. Beklager så mye....:(

[ ] 98' Audi A4 1,6 - "Racing green"

[x] 85' Audi 80/90 styling, RS-blå gule Koni, Simons 2,5" komplett effektanlegg++

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Fjern formatering

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Bilforumet.no bruker cookies. Det brukes cookies til å måle trafikk, for å optimalisere siden, og for å kunne holde deg innlogget. Ved videre bruk av siden aksepterer du vår bruk av cookies. Sjekk ut vår Privacy Personvernvilkår