Gå til innhold

Rustfjerning og beautification av hvit bil

Ranger emnet

Mentos

Anbefalte innlegg

• Svar 79
  • Created
  • Siste svar

Top Posters In This Topic

Supert! Jeg gleder meg. Var på Torshow Bilrequisita og kjøpte 2 ark med pussepapir, en sånn børste-sak som man putter på drillen og en sprayflaske Brunox samt en wunderbaum ;) Noe mer jeg trenger nå? Skal jeg ha noe oppå brunoxen? Den skal brukes slik at man pusser til man ser metallet og så fører man det på, right? Then what?

- 2004 Nissan Almera 1.8 Tekna

x 1992 Nissan Sunny 1.6 SLX (Vraket)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Begynner å bli sånn litt lettere irritert over tidligere eiere nå... forrige eieren var visst ganske bussiness-aktig av seg og krevde da såklart å ha en mobil-holder. En stygg mobil-holder. Jeg antok at den var festa med dobbeltsidig teip... men neida, to skruer holdt den godt festa i dashen.

styggfaenskap.jpg

Greit nok med et cleant eksteriør, men det skal da se fint ut inni også, er jo tross alt der jeg bruker mest tid i bilen.

Etter at jeg fjerna skruene med 7mm mutterhode ser dashen min slik ut:

styggemerker.jpg

Er vel umulig å få dette fint igjen :mad: Jeg tenkte derfor 3 mulige løsninger:

1: Feste noen tapper på hullene så det ser noe sånt som slik ut:

tapper.jpg

2: Kjøpe en ny og finere mobilholder eller pda holder og sette foran

3: Fjerne dashen og sette på dashen til min gamle 5-dørs N14.... Sistnevnte er litt radikal, men herrejesus så stygt det er.

Er også noen merker på toppen av dashen fra en koppeholder... takk gud for at han ikke skrudde de fast også. Typen til søstera mi sa han kunne skaffe noe "label remover" som skulle fjerne det, så regner med at det ordner seg.

merker.jpg

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Teipen etter koppen får du lett vekk med no tynner eller noe anna sterkt.. de to skruehøla kan også bli til å leve med. Ta en kniv feks. og fjern "gradene" altså plastikken som stikker ut litt. Gjør det jevnt rundt hølet liksom. Så kjøper du en guffe som er ment til å fikse dashbord med. Kan sikkert bruke no sparkel/silikon/kitt med cirka matchende farge også.

Så over til lakken jeg prata om.

lakk.jpg

Den er faktisk ment å bruke rett på grunninga. Dette står bakpå:

Multona - et universalt kompaktsystem med farger som tilnærma svarer til bilens orginale farger.blablalbablablabla... ..

Du skal altså bare pusse ned og spraye på lakken :)

har ikke fått prøvd det, og veit ikke hvor man får kjøpt det. Men nå har du i alle fall navnet.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Tusen takk! Blir torshow i mårra og kjøpe sånn. Da begynner jeg nå til helga (må rydde i garasjen først, regner med at TAK er ganske essensiellt for at dette skal gå bra) og pusser ned det værste med stålbørsten, bruker pussepapiret for å finslipe, så tar jeg på Brunox og til slutt lakken du anbefalte.

Is that done right?

Har du et spesiellt merke du vil anbefale for dashboardfix? Er litt paranoid for å bruke masse $$$ på stuff som ikke funker.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Sorry, hakke no navn på det til dashbordet.. men spør etter no salmakerguffe så kanskje de finner no brukbart til deg.

Rekkefølgen din hørtes bra ut, pusse brunox lakk. Bare pass på å la brunoxen tørke;) og det skader aldri med 2 lag brunox.

edit..

mener å ha sett sånn salmaker-fix på http://www.gasolin.no. Men fant det ikke att nå.

Gasolin er forresten ei jævli bra sjappe!!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Var litt uforsiktig med brunoxen på to flekker :\

Resultat:

DSCF0026.JPG

Hvordan fjerner jeg Brunox? Har prøvd med vann men det funka ikke, har prøvd med tørr klut men det er så sticky... hva gjør jeg for å fjerne det?

ps. fra nå av maskerer jeg ALT jeg skal brunoxe :P

DSCF0035.JPG

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det funka strålende tror jeg. Fikk ikke sett så godt, men så at konturer osv. forsvant.

Har lakka og fiksa store deler av bilen i helga, tok rusta i kanalen hos en kamerat. Pussa ned og brunoxa over, så herda vi med varmepistol og spraya over svartmaling.

sammenlikning.jpg

Idag har jeg pussa ned mesteparten av resten. Bensingaten, buene, høyre kanal, bakluka og panseret er pusset. Panseret og bakfangeren er spot-lakket. Er _MEGET_ spent på resultatet i morgen. Tviler på at det blir bra; for å dekke over flekkene så tok jeg det minimale antall spray-lag jeg behøvde for å dekke over.

Hva kan jeg gjøre hvis det blir en hevning?

Brukte maskeringstape og maskerte en firkant over det aktuelle området:

eksempel.jpg

Edit:

Brunox er en rustfjerningssak som trenger inn i rusta og gjør det til metall. På utsiden er det primer slik at man kan lakke på toppen av det. Genialt stuff som faktisk funker! :D

1.6 såklart :) Helelektrisk, t.om soltaket :D det solgte meg helt på denne bilen. Sjarmerende soltak, gøy og kjøre med sola inn i bilen (selv om det kan være sinnsykt irriterende når sola står høyt på himmelen). Du har ikke lyst til å selge motoren din SunnyGTI2.0? :P

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Coroless funker også svært bra, men har ingen formening om den er bedre enn Brunox. Uansett er det ofte greit å holde seg til det man har begynt med.

Coroless fåes forøvrig på byggevarebutikker og maleforretninger.

Vær glad for hvitfargen på bilen din. Hvit er fargen som er desidert lettest å skjule flekkmaling og småreparasjoner på.

Et tips til kanalene: Sprut tyntflytende rustbeskyttelse inni de.

Er de litt rustne på innsiden vil dette stoppe videre rustdannelse (middelet er oljebasert), er de ikke rustne har du effektivt antirustbehandlet de for ettertiden.

Å begynne å skjære i de for å kikke inni er ikke å anbefale. Da har du svekket de til ingen nytte dersom de viser seg å være fine.

Ikke spray "tynnest mulig" lag med farge oppå grunningen. Lakkens oppgave er å beskytte underlaget. Grunningen er porøs for å gi lakken bar feste. Får du lakksår vil fukt etterhvert trenge gjennom grunningen og forårsake rustdannelser.

Lykke til!

Don't listen to old racers who never won.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

takk for tipset HotRod. Hva gjør jeg for å jevne ut merkene etter maskeringstapen? Tok av tapen på bakfangeren i dag morges og det ser ut som om det er lagt en hvit tape over såret. Tenkte pussepapir, men er redd jeg skader lakken rundt. Polering av no slag? Skal ta bilder og lakke resten senere i kveld. Tips til lakking mottas med ekstrem takk.

Lenke til kommentar
Del på andre sider