Gå til innhold

Rustfjerning og beautification av hvit bil

Ranger emnet


Mentos

Anbefalte innlegg

Originally posted by Mentos

takk for tipset HotRod. Hva gjør jeg for å jevne ut merkene etter maskeringstapen? Tok av tapen på bakfangeren i dag morges og det ser ut som om det er lagt en hvit tape over såret. Tenkte pussepapir, men er redd jeg skader lakken rundt. Polering av no slag? Skal ta bilder og lakke resten senere i kveld. Tips til lakking mottas med ekstrem takk.

Fikk akkurat samme problem når jeg lakka en flekk på monzaen i dag:)

veit ikke helt, men mulig man rett og slett må lakke større partier, muligens hele delen, for å få det skikkelig pent..

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • Svar 79
  • Created
  • Siste svar

Top Posters In This Topic

Har selv også hatt problem med merker fra maskeringsteipen, til og med dratt av litt gammel lakk noen ganger på grunn av at jeg har latt maskeringsteipen være på for lenge. Mener at du skal vente til det begynner å tørke og ikke til den har tørka eller noe slik for å slippe problemet, svarte egentlig ikke på spørsmålet ditt, men kanskje et lite tips for neste lakkering!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

prøvde å dra av teipen ca. 20 min etter at jeg hadde spraya på guffa, da holdt malinga på å gå utover.... skal polere litt med en sånn polish klut over det idag, får se hvor stygt det blir på panseret (har kun sett resultat fra en plastikkfanger) så skal jeg spraye kanalene idag...

- 2004 Nissan Almera 1.8 Tekna

x 1992 Nissan Sunny 1.6 SLX (Vraket)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

ok, da har jeg kanskje en gullsjangs nå:

DSCF0085.JPG ¨

Denne flekken er brunoxet og klar for lakking i mårra. Vil gjerne få det fint. Skal jeg da bare konse på midten og spraye et godt strøk over og prøve å ikke spraye _så mye_ rundt?

 

Status på panseret er to hvite firkantete flekker. Vet ikke om jeg skal velge å leve med det eller om jeg skal pusse ned og begynne på nytt. Frister litt, men på den andre siden ikke så mye :) Har trolig gått overboard med pussingen, er merker etter pussingen rundt flekken. Skal vaske og polere i overimorgen og håper på det beste :)

- 2004 Nissan Almera 1.8 Tekna

x 1992 Nissan Sunny 1.6 SLX (Vraket)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Om å lage myke overganger:

Masker slik at området du skal lakke blir noen cm større enn nødvendig rundt hele kanten. Hvis du f.eks skal lakke en flekk på 3 cm i diameter maskerer du slik at området blir flekken (3 cm)pluss ytterligere 3 cm rundt hele kanten. Da har du et område på 9 cm i diameter, ok?

 

Så tar du et du et stort papp-ark. Midt i arket klipper du et hull på ca 4-5 cm.

 

Når du lakker spruter du gjennom hullet i arket samtidig som du holder arket 1-2 cm over flekken.

 

Ved å variere avstanden mellom sprayboksen og arket og mellom flekken og arket varierer du bredden på overgangen. Husk at overgangen skal begynne UTENFOR flekken og avsluttes FØR kanten på maskeringstapen.

 

Etterpå kan du evt polere eller rubbe litt forsiktig på området hvor overgangen er. Der er det jo uansett "ordentlig" lakk under, ikke sant?

 

Prøv deg frem på et fjøl eller noe slik at du finner korrekte avstander og størrelser på hull før du gjør det på bilen.

Er det en kant du skal avslutte mot gjør du det samme bare med kanten på et papp-ark.

 

NB! Dette blir ikke proffresultat, men penere enn en skarp kant etter en tape.

Anbefaler også at du legger litt kroner i spraylakk. Biltema er f.eks noe av det dårligste som finnes på spraylakk.

 

Lykke til!

Don't listen to old racers who never won.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

HELVETE!!! FAEN!

 

Du kødder ikke HotRod:

1. Lakken er visst ikke sterkere enn vanlig neglelakk (blamer ikke deg for dette quack, du hadde jo aldri testet lakken):

 

DSCF0089.JPG

 

tok av maskeringstapen og la merke til litt brunox som hadde kommet under maskeringen... tok litt neglelakkfjerner og rubba over og på kantene... plutselig ble det mere brunox-flekker over lakkområdet og jeg antok at jeg hadde dytta brunoxflekkene over på lakkområdet så jeg tørka litt over lakken med neglelakkfjerneren.... resultatet ser man i bildet over.

 

2. La merke til noen bobler i maskeringstapen - tok av... og tok bokstavelig talt skinnet av sunnyen:

DSCF0091.JPG

 

og ja, det ER kommet under baklykta.... nå må jeg ta ut den og (utrolig kronglete på 3-dørs hatchback) ber til alle himmelens makter om at jeg slipper å ta av bakfangeren....

 

 

DSCF0093.JPG

 

Tusen takk for lakktipset HotRod - vurderer sterkt å få noen proffe til å gjøre dette for meg. Området rundt bensinlokket mitt ser slik ut:

DSCF0094.JPG

DSCF0095.JPG

 

Får ikke bort den flekken med neglelakkfjerner though... må pusse ned og lakke over.. :mad:

- 2004 Nissan Almera 1.8 Tekna

x 1992 Nissan Sunny 1.6 SLX (Vraket)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Trist at du sliter så. Er ikke gøy. Har gjort det sjøl også, tro meg.

Trøst deg med at det er mye lengre igjen før min hobbybil er på veien enn din. Ta en titt her:

http://home.online.no/~staalgi/index.cfm

 

Brunox har jeg ingen kjennskap til. Heller ikke den spesielle klarlakken det var snakk om. Men neglelakkfjerner er jo egentlig flyktig tynner (aceton) bare med ca 1000 ganger så høy literpris som på en malebutikk.

Den knekker du fersk spraylakk med på et øyeblikk. Selv orginal lakken din blir matt etter noen drag med en aceton-fuktet klut.

Tror ikke du skal skylde på brunoxen der.

 

Slik den lykta sitter ift rusten burde du ta ut lykta uansett. Puss vekk løs lakk,rust osv. Deretter sprayer du ett/to lag med brunox/coroless/tilsvarende. Pusser FORSIKTIG ned støvkorn og andre ujevnheter i brunox'en. Ikke rør dette området. Da blir det skittent. Så fareg-lakken på toppen som jeg skrev om tidligere.

Don't listen to old racers who never won.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Trenger jeg å ha på nytt lag med brunox over flekken på det første bildet i forrige post? pusset vekk alt med n-lakkfjerneren...

 

Begynner å få lyst til å bare pusse hele bilen ned til metallet og cruise med shiny chroma bil :P

- 2004 Nissan Almera 1.8 Tekna

x 1992 Nissan Sunny 1.6 SLX (Vraket)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

har tenkt på det samme, men da trenger jeg vel lakksprøyte og kompressor også? Er ikke klar til å ta det steget enda :P

 

Anyways, har jobbet litt på bilen nå: har begynt å skru ut baklykta, men får den ikke ut. I tillegg var det litt rust på kanalen som holder fast dempertårnet og sikkerhetsbeltene. Er det dumt av meg å spraye brunox inni bilen?

 

Får som sagt ikke ut lykta, selv om jeg har skrudd ut alle skruer så rikker den seg ikke. Er de vanligvis limt fast?

- 2004 Nissan Almera 1.8 Tekna

x 1992 Nissan Sunny 1.6 SLX (Vraket)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Standox som jeg kjøper en del av, seLger ikke bare på boks første gangen jeg handla der kjøpte jeg det på sprayflaske, så det er ikke noe problem, det eneste glippen er at de blander det selv og det tar ofte litt tid, pleier å være der litt seint så, må alltid vente til dagen etter før jeg får lakken.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Originally posted by Mentos

har tenkt på det samme, men da trenger jeg vel lakksprøyte og kompressor også? Er ikke klar til å ta det steget enda :P

 

Anyways, har jobbet litt på bilen nå: har begynt å skru ut baklykta, men får den ikke ut. I tillegg var det litt rust på kanalen som holder fast dempertårnet og sikkerhetsbeltene. Er det dumt av meg å spraye brunox inni bilen?

 

Får som sagt ikke ut lykta, selv om jeg har skrudd ut alle skruer så rikker den seg ikke. Er de vanligvis limt fast?

 

Kjøp deg en verkstedhåndbok for bilen din. Koster etpar hundrelapper og viser nettopp slike "hemmeligheter". Så slipper du å ødelegge klips ol.

 

Personlig ville jeg lagt på et nytt lag Brunox. Det er "siste skanse" mot ny rust dersom det oppstår sår i lakken. Og det vil det gjøre før eller siden.

 

Du trenger ikke gå til innkjøp av kompressor for dette arbeidet, etter min mening.

Don't listen to old racers who never won.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Fjern formatering

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...

×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Bilforumet.no bruker cookies. Det brukes cookies til å måle trafikk, for å optimalisere siden, og for å kunne holde deg innlogget. Ved videre bruk av siden aksepterer du vår bruk av cookies. Sjekk ut vår Privacy Personvernvilkår