Gå til innhold

Rustfjerning og beautification av hvit bil

Ranger emnet


Mentos

Anbefalte innlegg

Bestilte Haynes bok til bilen igår fra bokkilden. Håper den kommer fram før jeg drar tilbake til Rena (Bor i kongsvinger i sommerferien).

 

La på et paranoid lag brunox igår. Spraya bare over metallet og tørka av det som rant ned. Aldri noengang skal jeg bare spraye på igjen... aldri mere!

 

Hvis jeg får det på sprayflasker så hadde jo det vært ypperlig. Skal stikke innom en malersjappe og høre om de vet om noen lakkgrossister i nærheten idag. Ellers så prøvde jeg å plukke av bakfangeren igår ... Nissan har smarte løsninger så jeg fant ut at jeg trenger ett Z formet stjerneskrujern. Kan det tenkes at de har noe sånt på BilXtra?

- 2004 Nissan Almera 1.8 Tekna

x 1992 Nissan Sunny 1.6 SLX (Vraket)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • Svar 79
  • Created
  • Siste svar

Top Posters In This Topic

Etter å ha lest hele denne tåden foreslår jeg at du selger bilen mens du enda kan få mere en vrakpanten. Kjøp tråsykkel!! Jeg tror du gjør ALT galt. Du bør ikke kritisere forrige eier, det han ikke fikk ødelagt klarer du og ødelegge..... Jeg bare håper at det du skriver i denne tråden er tull, så evneveik er det umulig å være..........

Lenke til kommentar
Del på andre sider

jeg skjønte heller ikke helt åssen du klarte å få til den lakkskaden.. Brukte du neglelakkfjerner på nylakkert spraylakk???

 

Når jeg har overflate rust på bilen min har jeg gjort det slik:

 

1. Gått berserk med negerkusa (stålbørste på drill)

2. Finpusset m ed sandpapir.

3. Klint på noe rustgrunning, evt rustmelk.

4. la det tørke!!!

5. Pusse ned ujevnheter.

6. Grunne et strøk til.

7. sparkle

8. Pusse ned sparkel.

9. ha på litt body / filler, evt flytende spraysparkel.

10. lakkere et tynt lag med bilens farge..

 

La det tørke en uke eller 2 før jeg begynner å vaske eller polere..

O-1999 VW Passat 4Motion.

O-1989 E34 535. prosjekt.

x-1998 VW Passat Syncro. x-1991 BMW 525i 24v Shadowline - Solgt! x-1993 Ford Sierra - Solgt! X-1975 242 -| 2.3 turbo prosjekt Prosjektråden her! Byttet i 535

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg får vel slenge meg på denne posten jeg også. Når det gjelder fjerning av rust som er synlig, så bruker jeg punktsandblåser, og stålbørste til kanter jeg ikke kommer til med punktsandblåseren. Da jeg skulle fjerne (uendelig) steinsprut (som hadde rustet) fra dørene, gjorde jeg følgende:

 

Masker bilen ordentlig. Partikler fra lakkering på vinduer/flater er noe dritt, da det ødelegger for utseendet.

 

Maskeringspapir får du kjøpt på ruller. 400 m kostet 400 kr, og da kan du maskere og maskere i evigheter uten å gå tom. Avis papir sverter gjerne av.

 

Resize_of_P1011872.sized.jpg

 

Så setter du maskeringstap (med hull) over steinspruten du vil ha vekk. Grunnen til at jeg bruker punktsandblåser, er at sandblåsing fjerner rusten helt vekk, og du vil nødig at det skal begynne å ruste under lakken, bare fordi du glemte igjen en liten rust partikkel.

 

Også tar det bare 1 sekund å fjerne rusten fra steinspruten med punktsandblåser.

 

Rustfjerning:

P1011879.jpg

 

Og resultatet:

 

P1011881_001.jpg

 

Etter du har kommet ned til metallet, må du få på primer. Drit i sånne antirust produkter som hevder dem spiser opp rusten, og

ikke ta på metallet med f.eks. en fuktig finger etter du er ferdig. Bruk engangshansker når du arbeider.

 

Primer:

P1011886.jpg

 

P1011887.jpg

 

Som du ser spiller det ingen rolle at det ikke blir så fint med primeren, men sørg for at den første spruten med primeren er et tynt lag. Dermed får primeren bedre feste nestegang du legger på primer. Hvis du er redd for at det skal renne, så ta heller et tynt lag med primer, også venter du 5-10 min før du tar enda et lag med primer. Sånn kan du forsette til du er fornøyd.

 

Hele området skal lakkes med hvit original farge for godt resultat.

 

Nå vil området være ujevnt pga. fordypningen fra steinspruten, derfor er det viktig å sparkle, slik at overflaten blir helt jevn.

 

 

P1011912.jpg

 

Så kommer dritt jobben. Pusse ned sparkel.

 

P1011915.jpg

 

Og resultatet etter lakkering med hvit orginal farge:

 

Resize_of_P1011929.sized.jpg

 

Resize_of_P1011932.sized.jpg

 

En annen ting som kan være greit å huske på. Når du lakker, bruk en bred dyse, så får du nesten samme resultat, som om du hadde brukt lakksprøyte.

 

P1011924.jpg

 

Dysen til primeren er det ikke så farlig med. Men før du legger på orginal fargen, husk, alltid ha på 1 tynt lag først, slik at lakken kan få bedre feste, også unngår bedre at lakken ikke renner.

 

P1011923.jpg

Lenke til kommentar
Del på andre sider

omtrent sånn jeg gjør det, bare at jeg sandblåser ikke..

Og jeg liker å ha på et lag antirust (corroless) før jeg har på primer. Men så er jo egentlig corroless en slags primer da.

 

Men jeg lurer på om den punktsandblåseren din kan brukes til vanlig sandblåsing også, større områder altså?

kan være greit å ta å pusse ned til metallet 1-2cm rundt rusta for å være sikker..

 

ps. hvor får du kjøpt breiere dyser?

O-1999 VW Passat 4Motion.

O-1989 E34 535. prosjekt.

x-1998 VW Passat Syncro. x-1991 BMW 525i 24v Shadowline - Solgt! x-1993 Ford Sierra - Solgt! X-1975 242 -| 2.3 turbo prosjekt Prosjektråden her! Byttet i 535

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Da må jeg flytte punktet bortover med 1 sek mellomrom for hver gang (om jeg lar vær å bruke maskeringstape, blir området ca 1 cm), men jeg hadde heller satt på en sandblåser i stedet hvis jeg ønsket å ta større områder. Eneste dumme er at kompressoren min ikke er kraftig nok til å ta sandblåser.

 

Du får kjøpt slike spesielle dyser på steder som spesielt selger og blander lakk (ikke jalla lakk som på biltema, selv om primeren var fra biltema, var dette siste gang).

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Mentos: Baklyktene henger med tre skruer. 8 eller 10mm tror jeg.

I tillegg til dette er det lagt silikon eller lignende guffe rundt hele lykta. Det skal komme ut med litt makt. Klarer du ikke rikke lykta en gang når den er skrudd løs?

 

Når du skal montere lykta igjen må du huske å legge på litt ny silikon der den gamle lå. Hvis ikke renner det vann inn her når du kjører, og du kan komme til å få en del mer rust å pusse ;)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

wow, tråden eksploderte!

SunnyGTi2.0 - jeg har skrudd ut 2 skruer... fant en til idag men den er fæl og rusten. Skal stikke ned på Nissan i mårra og høre om de kan skaffe meg en ny en. Skal huske på det med silikonen :)

 

Ronnyprimera: Vet du hvor mye koster en sånn punkt-sandblåse-sak? Kan vel sikkert oppdrive en kompressor å drive den med.

 

Bred dyse.. mulig å DIY'e en slik en?

 

Breisladderen: Ja, var så dum. Trodde det holdt :\ Var vel litt ubetenksom i gjerningsøyeblikket ;) Sparkel - er det nødvendig? Skal isåfall bruke det framover.

Så langt har jeg gjort følgende på de to værstingsområdene mine:

1. Gått berserk med negerkusa (stålbørste på drill) - check

2. Finpusset m ed sandpapir. - check

3. Klint på noe rustgrunning, evt rustmelk. - brunox, check

4. la det tørke!!! - check

5. Pusse ned ujevnheter. - brunox er en spraysak så det blir ingen ujevnheter.

 

Får vel stikke på BilXtra og handle litt sparkel nå da. Gikk for Hagmanns .. "plast-sparkel-sak" er det noe bra? (dere ser ut til å ha litt erfaring fra dette)

 

elias: Sykkel har jeg

- 2004 Nissan Almera 1.8 Tekna

x 1992 Nissan Sunny 1.6 SLX (Vraket)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Kostet vel 125 kroner på Biltema for en punktsandblåser. Glemte en viktig ting når det gjelder lakkering. Vask områdene med silikonfjerner, og sørg for at området du skal lakkere er mattet ned med fint sandpapir (du kan bruke alt fra str. 600 til 1200, jeg bruker bare 600).

 

Originally posted by Mentos

 

Ronnyprimera: Vet du hvor mye koster en sånn punkt-sandblåse-sak? Kan vel sikkert oppdrive en kompressor å drive den med.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Takk for tipset. Skal omlakkere på panseret tror jeg, det ble ikke noe særlig bra resultat.

 

Ellers: Var og så på baklykta mi idag:

Siste skruen er en smule kjeksete...

DSCF0101.JPG

DSCF0103.JPG

Fikk såvidt tak i den, men saken ga etter... hva kan jeg gjøre for å få den .... vekk?

 

Her er kanalrusta jeg snakka om tidligere - går det ann å brunoxe dette og bare la det være? Vet ikke hvor smart det er når det er inni bilen...

DSCF0105.JPG

 

Bakstussen på bilen min:

DSCF0098.JPG

- 2004 Nissan Almera 1.8 Tekna

x 1992 Nissan Sunny 1.6 SLX (Vraket)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg liker egentlig glassfibersparkel bedre enn plastsparkelen, synes den er lettere å håndtere.

 

@Ronnyprimera: hvilken sparkel er du har brukt på bilde a, plastsparkel er hvit og glassfiber er grønn, men grå sparkel har jeg ikke sett før! Genial tutorial foresten, men på punkt sandblåsern, funker det fett ute, vanlig sandblåser har en tendens til at sanden blåser bort fort, er det noe slik problem med punktsandblåsern, hvis ikke lurer jeg på om jeg skal skaffe en slik en!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Fjern formatering

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...

×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Bilforumet.no bruker cookies. Det brukes cookies til å måle trafikk, for å optimalisere siden, og for å kunne holde deg innlogget. Ved videre bruk av siden aksepterer du vår bruk av cookies. Sjekk ut vår Privacy Personvernvilkår