Gå til innhold

Rustfjerning og beautification av hvit bil

Ranger emnet


Mentos

Anbefalte innlegg

Tingen med punktsandblåser er at den hele tiden resirkulerer sanden den bruker inne i kammeret. Så er det bare tømme sanden når den ikke fungerer så bra. Sanden henter den fra posen, og når du er ferdig, så detter sanden ned igjen i posen.

 

Originally posted by theblast

Jeg liker egentlig glassfibersparkel bedre enn plastsparkelen, synes den er lettere å håndtere.

 

@Ronnyprimera: hvilken sparkel er du har brukt på bilde a, plastsparkel er hvit og glassfiber er grønn, men grå sparkel har jeg ikke sett før! Genial tutorial foresten, men på punkt sandblåsern, funker det fett ute, vanlig sandblåser har en tendens til at sanden blåser bort fort, er det noe slik problem med punktsandblåsern, hvis ikke lurer jeg på om jeg skal skaffe en slik en!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • Svar 79
  • Created
  • Siste svar

Top Posters In This Topic

Naboen min gjør litt bil-jobber på si'.

Han påstår Biltemas sparkel ikke er helt topp. Han holder seg til dyrere proffmerker.

Men når du sier dype sporer, mener du dype "streker", eller hull/porer?

Dersom det blir streker når du drar over har du urenheter i sparkelmassen. Typisk er at du bruker samme plastlokket å blande oppi gang etter gang. Så løsner små flak/biter av stivnede gamle sparkelrester når du blander den nye og blander seg inni.

Eller at sparkelkniven heller ikke er helt ren

 

Men uansett er jo ikke denne sparkelen beregnet på å være topplaget som du lakker oppå. Du må spraye på en bodyfiller/fin spraysparkel (IKKE Biltema's, den er dårlig) oppå dette etpar ganger og pusse ned igjen før du lakker.

Don't listen to old racers who never won.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Tja, har brukt plastsparkel før, og er egentlig ikke ferdig med jobben jeg driver med glassfibersparkel på, men synes den er litt lettere å håndtere og ikke like porøst, men det er jo bakdeler med alt, det er helt sinnsykt hvor fort den stivner i sola ute, men sånn er det vel med mesteparen av sparkelen.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Vær forsiktig med direkte sollys på dette. Herder det for raskt kan det bli sprøtt og vil sprekke når bilen brukes igjen.

 

Du ville blitt forbauset om du hadde sett hvor mye metall faktisk "lever". Når en bil er i bevegelse vrir og bukter det seg bitelittegrann over alt.

 

Særlig i karosseriskjøter. Noen gang lurt på hvorfor rusta kom akkurat under den baklykta f.eks? Det er jo tilstynelatende ingen grunn til å ruste akkurat der, eller hva?

Poenget er at der er en plateskjøt der. Den er sannsynligvis puntksveist, beskyttet med karosserikitt og tilslutt lakkert. Etter som tiden går blir lakken sprø og gammel. Da sprekker den pga disse bittesmå bevegelsene mellom platene. Vann kommer inn og vips! Rust.

Don't listen to old racers who never won.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

det forklarer denne rusta

DSCF0105.JPG

 

fikk forresten ikke noe svar; er det riktig av meg å bare spraye brunox over det, legge på dekselet over der og bare glemme det igjen? (dette er forresten dempertårnet bak! jeg så ikke denne rusta da jeg undersøkte det før (skrudde ikke av dekselet helt da, bare tvinget opp og så inni med lommelykt))

- 2004 Nissan Almera 1.8 Tekna

x 1992 Nissan Sunny 1.6 SLX (Vraket)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Brunox kan vel legges direkte på rust så slikt sett er det ok. Men er du sikker på at rusta ikke kommer fra andre siden? At det du ser er de første synlige tegnene på gjennomrusting, liksom?

Gå på fra baksiden og "deng løs" med en grov skrutrekker. Det skal være "hel ved" rundt fjærbenstårnene. Det er jo det som holder hele bilen oppe fra bakken.

 

Hvis baksiden av dette området er ok, er det bare å legge brunox rett på. Rens gjerne området med tynner først slik at det er fett-fritt og rent der du maler.

 

En kamerat av meg fikk begge bakfjærene oppi bakruta på bilen etter å ha kjørt over han kraftig dump med totalt opprusta fjærbenstårn. Da var høggern neste stopp for den bilen. Den ble litt lav og rar bak, liksom....:D

Don't listen to old racers who never won.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 2 weeks later...

på tide og bumpe tråden litt. Har vært inkapabel pg.a sykdom i det siste men nå er jeg tilbake for fullt. Ettersom jeg flytter tilbake til Rena på søndag har jeg bestemt meg for å gi faen i om det blir superfint og bare bruke alle de tipsene jeg har fått for å prøve å få det fint.

 

Brukte papptrikset som forresten fungerte VELDIG bra! Ble veldig kornete, kanskje pg.a smal dyse, men det holder.

DSCF0048.JPG

 

Det er umulig å se flekken under lakken.

 

Which brings me to my question ...

DSCF0045.JPG

 

Sjekk ut denne... her er det litt brunox under, og maling over MEN - jeg kom ikke så godt til med brunoxen så det er ikke 100%, og jeg kom heller ikke særlig godt til med malinga - så det ble bare et par overlag. Nå, det ER tildekt med maling, men som du ser kan man skimte metallet ganske tydelig gjennom.

 

BilXtra er stengt, og torshov har ikke Multona og sprayboksen er tom (har prøvesprayet MYE, kommer til å pusse ned de gamle brush-up flekkene og kjøre over med ordentlig prosedyre neste helg, men akkurat nå må jeg ha en bil.

 

Spørsmålet mitt er om det går ann å bruke bilen slik som den ser ut nå. Vil disse flekkene klare å motstå vann, vind og hest? Hvis ikke - hva bør jeg gjøre?

 

Jeg har mye sparkel igjen, er det en idé?

- 2004 Nissan Almera 1.8 Tekna

x 1992 Nissan Sunny 1.6 SLX (Vraket)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Originally posted by elias

Etter å ha lest hele denne tåden foreslår jeg at du selger bilen mens du enda kan få mere en vrakpanten. Kjøp tråsykkel!! Jeg tror du gjør ALT galt. Du bør ikke kritisere forrige eier, det han ikke fikk ødelagt klarer du og ødelegge..... Jeg bare håper at det du skriver i denne tråden er tull, så evneveik er det umulig å være..........

Er så kult med de folka her inne som registrerer en ny bruker bare for å slenge dritt.. heyyou

begynner å bli en del 1 postere etterhvert.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

en smule patetisk det der syns jeg. Velger å ignorere slike. Quack - hva syns du om "så-som-så" lakkingsflekken?

 

Brukte forresten vinyl-sparkelen på dashboardet - funka supert!! Bevarte t.om "skinn-stripene" i plastikken! Supre greier, får handle vinyl farge på mandag.

- 2004 Nissan Almera 1.8 Tekna

x 1992 Nissan Sunny 1.6 SLX (Vraket)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Originally posted by Mentos

en smule patetisk det der syns jeg. Velger å ignorere slike. Quack - hva syns du om "så-som-så" lakkingsflekken?

 

Brukte forresten vinyl-sparkelen på dashboardet - funka supert!! Bevarte t.om "skinn-stripene" i plastikken! Supre greier, får handle vinyl farge på mandag.

Hvis du mener der du ikke kom til så godt, så blir det vel deretter.. hvis det er bart metall no sted blir det værtfall helvete. Men hvis du ikke gidder å gjøre det om igjen og det er både litt brunox og lakk der + at du kanskje har på et par lag klarlakk burde det vel holde en stund. Viktigste er vel at det er tett ned til metallet.

 

Så skikkelig fint ut det andre du hadde gjort!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

au da... tok på sparkel og no "herder" greie som fulgte med. Nuvel, det duger til neste lørdag håper jeg. Får kjøpe mer lakk og brunox da. Sikkert det som har gjort at forrige eierens omgang ble mislykket.

 

Faen hvor jeg hater salting av veier. Mye understellsrust. Hvor mye koster det å tektylbehandle understellet? Det er vel det mest effektive mot understellsrust?

- 2004 Nissan Almera 1.8 Tekna

x 1992 Nissan Sunny 1.6 SLX (Vraket)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Originally posted by Mentos

au da... tok på sparkel og no "herder" greie som fulgte med. Nuvel, det duger til neste lørdag håper jeg. Får kjøpe mer lakk og brunox da. Sikkert det som har gjort at forrige eierens omgang ble mislykket.

 

Faen hvor jeg hater salting av veier. Mye understellsrust. Hvor mye koster det å tektylbehandle understellet? Det er vel det mest effektive mot understellsrust?

Skikkelgi tectylbehandling på autorisert verksted pleier vel å koste opp mot 3k... mellom 2000 og 3000 må du nok utmed.

god nat t

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Fjern formatering

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...

×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Bilforumet.no bruker cookies. Det brukes cookies til å måle trafikk, for å optimalisere siden, og for å kunne holde deg innlogget. Ved videre bruk av siden aksepterer du vår bruk av cookies. Sjekk ut vår Privacy Personvernvilkår