kinx Skrevet Juli 25, 2004 Rapporter Share Skrevet Juli 25, 2004 Fant desverre ikke noen tråd om dette, så jeg spør her. Lurer litt på en orginal 242 fra tidlig '80.. Noe spes jeg bør passe på? Hvordan er motoren? B20? Hvordan er bremsene på disse i forhold til de som kommer med b23(0)? Er det svakere hjuloppheng/drivverk på disse? Det skal nok byttes uansett, men.. Håper på noen tips :) Siter Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Mambo Skrevet Juli 25, 2004 Rapporter Share Skrevet Juli 25, 2004 alt er billig av deler. du kan bytte motor lett. rust kan sveises så alt er vel egentlig greit :) Siter - BMW 525DAT M-Sport 2005 - - SELGES 400.000 - Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
millhouse Skrevet Juli 25, 2004 Rapporter Share Skrevet Juli 25, 2004 Sitter ikke orginalt B20 hvis denne bilen er fra tidlig 80 tall, da sitter det de "nye" motorene B19.b21,b23. Siter GTti 244Rat 1975 FUNKSJON FØR FORM Daihatsu Modifiers Scandinavia Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
kinx Skrevet Juli 25, 2004 Forfatter Rapporter Share Skrevet Juli 25, 2004 Men hvordan er bremsene orginalt? Og, så at ikke det var turteller, hvordan er det å ettermontere? Er det som på golf 2 at det ligger klart helt frem, bare at selve "turtellern" er borte i dashen?:) Siter Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
millhouse Skrevet Juli 25, 2004 Rapporter Share Skrevet Juli 25, 2004 På hugegren er det og få tak i til det gamle typen dashbord.Må trekke en kabel til coilen,det er det eneste.Bremser er jo det samme som på alle andre,bortsett fra at det ikke er ventilerte skiver. Bare og skifte skive og calipere så har du det og.En gammel 240 er jo skuddsikkert i alt av drivverk og bremser...Bare og handle det. :) Siter GTti 244Rat 1975 FUNKSJON FØR FORM Daihatsu Modifiers Scandinavia Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
kinx Skrevet Juli 25, 2004 Forfatter Rapporter Share Skrevet Juli 25, 2004 Originally posted by millhouse På hugegren er det og få tak i til det gamle typen dashbord.Må trekke en kabel til coilen,det er det eneste.Bremser er jo det samme som på alle andre,bortsett fra at det ikke er ventilerte skiver. Bare og skifte skive og calipere så har du det og.En gammel 240 er jo skuddsikkert i alt av drivverk og bremser...Bare og handle det. :) Oki, høres veldig lovende ut :) Siter Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Kjetilr Skrevet Juli 25, 2004 Rapporter Share Skrevet Juli 25, 2004 0-100 = 15 sec minst...;) billig å ha hvis en ikke kjører for mye.. forholdsvis høyt drivstoff forbruk.. men knall solide biler... Siter om 100år er alt glemt... viljen dreg halve lasset.. Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
DaButcher Skrevet Juli 25, 2004 Rapporter Share Skrevet Juli 25, 2004 Originally posted by kinx Fant desverre ikke noen tråd om dette, så jeg spør her. Lurer litt på en orginal 242 fra tidlig '80.. Noe spes jeg bør passe på? Hvordan er motoren? B20? Hvordan er bremsene på disse i forhold til de som kommer med b23(0)? Er det svakere hjuloppheng/drivverk på disse? Det skal nok byttes uansett, men.. Håper på noen tips :) spesifikasjonene varierer litt.. Denne er god-bil: http://www1.autodb.no/cgi-bin/car/detail.pl?nr=502193 det ser slik ut på bildet iaff. b19-b21 er vel alt man får levert i 1980' tror jeg, men i de seneste 242'ene var det kanskje b23? Det er uansett veldig eneklt å montere en b23 i en bil som har b19 feks. tar et par timer å gjøre jobben om du har noe å løfte ut motoren med. Det er to folk som driver å maser på meg om at vi må montere b230a i min 242 80' før jeg bytter videre til b6304'en (960 motoren). De vil vel vi skal burne, etc. Jeg klarer faktisk å burne en del med 225/45-ZR17 dekkene og b21(?) m. b230a gasser og konisk filter montert foran radiatoren. (rustfritt stål effektfilter). Om du vil ha lettest mulig 242, kjøper du en 1979 DL eller en 1980' DL og bytter til plastfangerene. DL har minst utstyr og er derfor lettest. Videre, vil den gå ned 17kg i vekt om du bytter til plastfangere (MED TILHØRENDE LISTER!). Videre vektreduksjon kan du få ved å rive vekk lyddemping, asfaltplater, bytte til glassfiber-deler, etc. Det er i teorien mulig å få en 242 ned i 1000kg, men da har du en del plast istedenfor stål, samt du har ikke noe lyddemping lengre. forsetene kan til fordel byttes mot annet fabrikat for å spare vekt, men baksetet veier nesten ingenting og gir ikke noe særlig vektreduksjon. Spesifikasjonene på motorene er de samme som 245 og 244, så lenge de har de samme motorbetegnelsene og er fra samme år. Min 242 drar rimelig greit med min motor som har kjørt snart 310.000km(!). Har hat ytterst lite problemer, men du må jo selvsagt bytte ting som du må på nyere motorer også. Bytter du ting, så bytt til ting som gjerne funker bedre enn den orginale delen, såfremt du har penger nok til den lille oppgraderingen. Det er ofte billigere å kjøpe deg en delebil enn å kjøpe deler hos huggeren, om det er en del deler du trenger. Skal du feks ha ventilerte skiver, vil volvohuggeren ha 2000kr for 2 x nye calipere og 2 x nye skiver. For 2 x brukte calipere + 2 x nye skiver, skal han ha 1600kr. Om du da i tillegg skal ha turteller, nytt dashboard, servo, servoratt, en større motor (feks b23a), plastfangere, nye typen speil, etc. Da er det gjerne billiger efor deg å kjøpe en komplett 84'-> delebil som har vent. skiver. Den gir du gjerne 3.000kr for. lykke til! Siter Volvo Power Team Volvo "S90 T6" S: Volvo 242R6 3.0 24V TwinTurbo S: Volvo 780 Bertone Coupè Turbo X: Volvo 240 Stasjonsvogn Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
kinx Skrevet Juli 25, 2004 Forfatter Rapporter Share Skrevet Juli 25, 2004 Ble kontaktet av selger nå i kveld, bilen var solgt. Kjipt, ordnet med penger, forsikringen var så og si ordnet, og hadde fri fra jobb i morgen :) Men men, dukkern ok opp en ny en snart. Siter Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
DaButcher Skrevet Juli 26, 2004 Rapporter Share Skrevet Juli 26, 2004 Originally posted by kinx Ble kontaktet av selger nå i kveld, bilen var solgt. Kjipt, ordnet med penger, forsikringen var så og si ordnet, og hadde fri fra jobb i morgen :) Men men, dukkern ok opp en ny en snart. ja, dukker opp biler til stadig Siter Volvo Power Team Volvo "S90 T6" S: Volvo 242R6 3.0 24V TwinTurbo S: Volvo 780 Bertone Coupè Turbo X: Volvo 240 Stasjonsvogn Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Anbefalte innlegg
Join the conversation
You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.