Gå til innhold

Jeg har kjørt 2004 Mazda 6 i en uke nå. Skuffet!!!

Ranger emnet


JuIius

Anbefalte innlegg

  • Svar 122
  • Created
  • Siste svar

Top Posters In This Topic

At Mazda trengte hjelp er det ingen tvil om, men saken er at det jeg Kaller "Fords Tyranni" ikke har vist seg før i det siste 10 året, Ford har tross alt sittet på en aksjemajoritet i Mazda i over 20 år, men tidligere nøyde de seg med å selge Mazda påhektet Ford merker (E2000/Econovan, 323/Escort, 121/Fiesta, 626/Telstar TX5, B2000/Ranger) istedenfor å kjøre samproduksjon av begge merker med felles plattform.

og i de tilfeller de faktisk gjorde det, ble det ferdige produktet kalt en Ford (Probe, 626 plattform, motor og drivverk)

de holdt seg med andre ord unna det som gjorde en Mazda til en Mazda

 

Ps Bilsports test av Ford Probe 2,5 var virkelig underholdende lesning for en Mazda fan

 

noe denne "Cosworth`en" også må sies å være :thumb

Bare en ting: Hva har en Euro Escort til felles med 323? Og mazda 121 er en ren Ford, ikke motsatt. Har selv vært på fabrikken

Bilforumet.no
Moderator

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bare en ting: Hva har en Euro Escort til felles med 323? Og mazda 121 er en ren Ford, ikke motsatt. Har selv vært på fabrikken

 

 

Når det gjelder escort vil jeg minne deg om at verden er større enn Europa ;)

og jeg skulle ikke bli så voldsomt overasket om deler av verden kanskje var glad til over at de slapp Euro escorten (kanskje med unntak av de Cosworth lå bak) i tillegg til escort fantes også en 323 basert laser

 

121 forhjulstrekkerne ble fra starten av utviklet og produsert av Mazda,

Koreanske Kia solgte denne som Kia Pride og produserte også festiva for ford

 

siste generasjonen 121 ble som du sier produsert i Europa under fords paraply, men er fremdeles en Kia Pride. (eller snarer en videreutvikling av forrige 121, fremdeles med Mazda komponenter under panseret)

 

Jeg kan også legge til at i de land ford ikke solgte den siste utgaven av festivaen solgte Mazda i steden for en Mazda Demio ommerket til 121

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Når det gjelder escort vil jeg minne deg om at verden er større enn Europa ;)

og jeg skulle ikke bli så voldsomt overasket om deler av verden kanskje var glad til over at de slapp Euro escorten (kanskje med unntak av de Cosworth lå bak) i tillegg til escort fantes også en 323 basert laser

 

121 forhjulstrekkerne ble fra starten av utviklet og produsert av Mazda,

Koreanske Kia solgte denne som Kia Pride og produserte også festiva for ford

 

siste generasjonen 121 ble som du sier produsert i Europa under fords paraply, men er fremdeles en Kia Pride. (eller snarer en videreutvikling av forrige 121, fremdeles med Mazda komponenter under panseret)

 

Jeg kan også legge til at i de land ford ikke solgte den siste utgaven av festivaen solgte Mazda i steden for en Mazda Demio ommerket til 121

Blir veldig uoversiktlig hvis du skal dra inn hele verdensmarkedet, for da er det MYE rart ute å går, bl.a i Sør Amerika.

Men det du kaller Escort, er produsert av Ford USA, som har samme relasjon til Ford Europa som det Mazda har, d.v.s en selvstendig bilprodusent

 

Hva deler av verden fikk og var glade for er en annen diskusjon, kan ikke se jeg har skrytt av Ford og kvalitet her, men jeg har ikke skrytt av Mazda heller, og jeg har 10 års erfaring som bilmekaniker. Blir noen Mazdaer og det. Stort sett same feilene der som på alle andre biler

 

Men det blir for dumt når all skyld for problemer med nyere Mazda skal tildeles de høye herrer i Ford. Alle som følger med litt har sett masse rustete Mazdaer (og Forder, Toyotaer, Volvoer) lenge før "tyranniet" tok over

 

Nå er ikke jeg så veldig oppdatert på alle generasjoner 121, men på Dagenhamfabrikken høsten 1998 kom Fiestaene på løpende bånd, og noen av dem fikk en list på bakluka, annen grill og Mazda merker. For ordens skyld, Fiesta har alltid vært et Ford produkt, ikke mye som ligner på Koreansk Industri Avfall der

 

Og forresten: "Escorten som Cosworth sto bak": Cosworth har kunn utviklet en 16 ventils turboutgave av en kjent motor, resten av bilen hadde de ikke noe med

Bilforumet.no
Moderator

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Og forresten: "Escorten som Cosworth sto bak": Cosworth har kunn utviklet en 16 ventils turboutgave av en kjent motor, resten av bilen hadde de ikke noe med

 

Tror de fleste er enige med meg i at i tilfellet Sierra og Escort Cosworth er det motoren som gjør bilen, og at fansen av disse bilene hadde lett etter andre biler om ikke Cosworth hadde nedlatt seg til å svinge tryllestaven over teknikken under panseret

Lenke til kommentar
Del på andre sider

til å eksistere.

Men det blir ivertfall ikke mindre feil med ford folk i økonomi og kvalitets sikrings avdelingene hos de merkene ford eier.

Det er din mening og bare din, ikke noe statistikk som er enig med deg

Men du kan jo sjekke kvaliteten på Jaguar:win

Gir meg nå

Bilforumet.no
Moderator

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Må bare legge inn en note her: Jeg jobber også på Mazda verksted. Og i dag har jeg virkelig noe å skrive om!

 

Har reparert rust på en 2003 Mazda 6 som er kjørt 42.000Km. Det er da det vanlige: bakskjermer, dører, bagasjeluke..

 

Gjett hva svaret fra Mazda Norge er på reklamasjonen?

 

Jo, det er dette:

 

Denne bilen har gått over garantitiden på 3 år, så det gis ingen garantidekning på denne reparasjonen.

 

Altså, Mazda Norge mener at denne fabrikasjonsfeilen som er kjent for ALLE som jobber med bil skal gå på lakkgaranti. MAKAN til frekkhet!!!

 

Dette fører da til at en som har vært Mazdakunde i over 20 år skal få en regning på over 20.000,- for karroserireparasjon på en bil som er 3 år og 1 måned gammel. Hva i hælvete er det Mazda Norge holder på med? Greit at bilene gradvis har blitt dårligere mtp rust etter at Ford kom inn i bildet, men Ford viser i det minste velvilje til å reparere sine biler. Vil Mazda virkelig skremme bort alle kundene sine? De har jo de siste årene hatt en markedsandel i fritt fall i Norge, så det er jo et jævlig smart trekk det!

Blir så forbanna på den arrogante inkompetente gjengen i Mazda Norge at jeg spyr snart!!!

 

Og siste fotnote. Denne kan dere lese dere som forsvarer Mazda og/eller har tenkt å kjøpe en Mazda 6. Absolutt ALLE Mazda 6 iallefall opp til 2004 ruster. Dette er uholdbart, og ekstra uholdbart når det sitter en gjeng arrogante idioter i ledelsen i Mazda Norge.

Beadlock: Jeg vet hva du snakker om!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 1 month later...

Hei...blir jo nervøs av mindre...

Har lenge vurdert å kjøpe en brukt Mazda 6 st.v 2003mod, 74000km, skal brukes en del i jobb, så det blir en del langkjøring med den.

 

Etter å lese denne rustproblematikken blir jeg jo mildt sagt skjelven da..selger sa at bilen hadde vært inne på en reklamasjonssak, der han sa noe om nye hjulbuer, omlakkering av disse eller hva det nå var. Har i tillegg omlakkert bakluke grunnet lakkskader forårsaket av forrige eier..

 

Er det sånn å forstå at jeg vil støte på rust-trøbbel på en slik utgave Mazda 6? Selv om denne bilen har vært inne på en reklamasjonssak?? Eller er denne "reparasjonen" en engangssak, så er det bra etterpå?

 

Er det andre kjente "feil/mangler" på denne modellen som jeg bør vite om?

Nå er jeg ikke ute etter det mest sportslige, men en grei, komfortabel, romslig, økonomisk og god bil å kjøre, med litt sportsfølelse selvfølgelig. Prismessig er dette bilen jeg søker, også utseendemessig. Utfra tester og anbefalinger, synes det å være en grei bil til denne prisen da?

Thomas

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 1 month later...
Hei...blir jo nervøs av mindre...

Har lenge vurdert å kjøpe en brukt Mazda 6 st.v 2003mod, 74000km, skal brukes en del i jobb, så det blir en del langkjøring med den.

 

Etter å lese denne rustproblematikken blir jeg jo mildt sagt skjelven da..selger sa at bilen hadde vært inne på en reklamasjonssak, der han sa noe om nye hjulbuer, omlakkering av disse eller hva det nå var. Har i tillegg omlakkert bakluke grunnet lakkskader forårsaket av forrige eier..

 

Er det sånn å forstå at jeg vil støte på rust-trøbbel på en slik utgave Mazda 6? Selv om denne bilen har vært inne på en reklamasjonssak?? Eller er denne "reparasjonen" en engangssak, så er det bra etterpå?

 

Er det andre kjente "feil/mangler" på denne modellen som jeg bør vite om?

Nå er jeg ikke ute etter det mest sportslige, men en grei, komfortabel, romslig, økonomisk og god bil å kjøre, med litt sportsfølelse selvfølgelig. Prismessig er dette bilen jeg søker, også utseendemessig. Utfra tester og anbefalinger, synes det å være en grei bil til denne prisen da?

 

For det første så har jo denne tråden beveget seg så til de grader utenfor tema trådstarter startet på. For det andre så synes jeg også at flere her stigmatiserer Mazdas rustproblemer.

Såklart er det graverende med rust på en bil som er så ny som under 3 år gammel, men innenfor garantitiden blir dette utbedret. Og som tidligere nevnt så er det langt flere produsenter enn Mazda som har slitt med rust på nyere biler. Videre skal problemet være eliminert på dagens Mazda modeller.

 

Så jeg tror ikke du skal bekymre deg overfor et eventuelt kjøp av en Mazda6 stv. Det er pålitelige og komfortable biler.

 

Som et stikk til alle trangsynte BMW og VAG fanatikere, så er det jo litt interessant at Mazda6 har toppet flere tyske tester.

 

Og til beadlock som konsekvent kaller Mazda for masta eller mazta; get off your high horse.......

Lenke til kommentar
Del på andre sider

hmm.kjenner meg overhodet ikke igjen i trådstarters beskrivelse av M6 jeg da.

 

på jobben har vi en M6 2.0 myoshi(eller no sånt).

bilen er nå kjørt 155k (av undertegnede) og er fremdeles like feilfri som når den var ny.

Den er orginalt levert med 16" felg og jeg tror du skal få lete lenge etter en orginal familebil med like gode kjøregenskaper som denne.

Motoren er sprek og har ingen problemer med å holde følge med f.eks E-46 med lik motorstørrelse.

vedlikeholdsutgiftene har vært minimale noe vi ikke kan si om Opel.bmw, VAG og volvo med lik kmstand og alder.

Rust: nå er bilen litt i overkant av 2år så det skulle vel ellers bare mangle at den er rustfri.

Livet er ikke bare en lek,det er også en dans på roser ;)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Den er orginalt levert med 16" felg og jeg tror du skal få lete lenge etter en orginal familebil med like gode kjøregenskaper som denne

Hva med bilen Mazda 6 deler understell med. Den har litt mer sporty set-up, og har slått Mazda 6 (M6 er noe heeelt annet)på kjøreegenskaper i alle tester jeg har sett (og det er noen)

Bilforumet.no
Moderator

Lenke til kommentar
Del på andre sider

jeg vet hva en M6 er da men du forsto vel helt sikkert hva jeg mente???

 

tja mulig det..har en TitaniumX stående utfor har nå men smaken er som baken..

 

anyway det jeg ville frem til er at MAZDA6 ikke er noen dårlig bil selv om det sikkert finns biler som er like gode/bedre.

 

og selv om Mondeo og M6 deler plattform må det være endel forskjeller i understell da alt av foringer og stag holder lengre på M6;)

Livet er ikke bare en lek,det er også en dans på roser ;)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hva med bilen Mazda 6 deler understell med. Den har litt mer sporty set-up, og har slått Mazda 6 (M6 er noe heeelt annet)på kjøreegenskaper i alle tester jeg har sett (og det er noen)

 

Mange journalister har sagt, at Mazdaen har de mest underholdende kjøreegenskapene, i sin klasse. Og at den er morsommere å kjøre enn Mondeo.

-1992 Mazda MX-5 1.6 16V. British Racing Green, Limited Slip Differensial, beige skinninteriør.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Fjern formatering

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...

×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Bilforumet.no bruker cookies. Det brukes cookies til å måle trafikk, for å optimalisere siden, og for å kunne holde deg innlogget. Ved videre bruk av siden aksepterer du vår bruk av cookies. Sjekk ut vår Privacy Personvernvilkår