Gå til innhold

HEY ! Spørsmål angående tenningstilling.

Ranger emnet

Anbefalte innlegg

Hey folkens....som dere har på v8 forumet vet så er jeg en amatør :rolleyes: så derfor kan noen veilede meg i å stille tenninga...? Ps: Det var tenningsbank den lyden jeg hadde i bilen...;) men bilen fungerer som den skal... det meste løste seg med hjelp herifra, pakningsmasse og Detroit Gasket pakninger rundt om hele...

Mvh Ottesen

82 Mustang 302 med 280/290 kam,porta topper,

Speed-Pro Hypereutectic w/ Coated Skirt stempler,Accel/Malloy tenningssystem,osv osv

96 Mercedes E230

87 Bmw e30 325i. Var pen og trimmet, men ble knust av en "kamerat" :(

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Sjekkliste:

1: Tenningslampe (som f.eks. denne: Tenningsinnstillingslampe fra Biltema )

2:Værktøy til å løsne fordeleren

- Kobl opp tenningslampe med (+) og (-) samt klemme på pluggledning til sylinder 1.

- Start motor, og pass på at ingen ledninger kommer borti roterende deler! (en normal tabbe å gjøre første gang, he he)

- Dra av vakumslange til fordeleren. Motoren skal på tomgang falle minimalt/intet med rpm. Det skal ikke være noe vakum på tomgang.

- Finn tennings-skalaen på motoren. Nå er ikke jeg kjent med Fåård men den er vel forran på registerdekselet over svingningsdemperen, som på Chevy.

- "Skyt" med lampa ned der. Lampa blinker da i takt med motorens rpm. Du skal da kunne se en strek eller en annen form for merke på svingningsdemperen, som da skal stemme overens med et tall på skalaen. Det kan hende du bare har 2 merker i stedet for skala.

Vanligvis skal du ha 8-12 grader fortenning. Dersom du har inærheten av dette, så prøver du å stille ned med 3-4 grader.

- For å stille så løsner du fordeleren litt, men ikke helt, sånn at du klarer å vri på den. Vri slik at du får lavere tenning.

- Skru fast fordeler, kobl til vakumslange og kobl fra lampe.

- Ta en kjøretur.

Håper detta hjelper..... ;)

~Ratata~

4 doors - no waiting

http://www.drive4fun.net

No Turbo Shit, Just Real Power!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Originally posted by ElCamino

en annen arti ting med dette er visst du har gasser så kan de hende du griller håret ditt litt visst du stiler feil nok:D

MORO...hehe.... jeg har gasser ja.... en liten og bensingjerrig en ! :rolleyes: not

Speed-Pro Hypereutectic w/ Coated Skirt stempler,Accel/Malloy tenningssystem,osv osv

96 Mercedes E230

Lenke til kommentar
Del på andre sider

DEEEÅÅÅÅ !..... Sveisen er fortsatt hel.... :D

Jeg skulle kjøpe sånn tenningslampe idag, men ingen hadde...(kommer til uka,bla bla bla)....

Så jeg stilte det likegodt med hørselen og det ble bra faktisk :eek: wtf?

Jeg prøvde meg litt fram først og fant fort ut at jeg stilte feil vei... kjørte en liten tur og det "kakla" mer enn noen sinne i motoren... hmmmm.... jeg prøver andre veien.... og all kakling ble vekk+ at det går ann å kjøre på lavt turtall igjen....(akkurat som jeg gjør det ) :rolleyes: Jeg skrudde MOT klokka...det er vel riktig ?

Takker igjen som vanlig....

Mvh Ottesen

96 Mercedes E230

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Originally posted by T/A 455

BAre ta deg en tur hit til Halden, så kan jeg hjelpe deg med innstillingen viss du ikke er fornøyd, har lampe som måle både høy og llav tenning.

hmmm....kanskje det.... jeg er vel egentlig fornøyd nå,men jeg stilte jo bare etter øret og det er ikke sikkert det ble helt bra....

96 Mercedes E230

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Originally posted by T/A 455

BAre ta deg en tur hit til Halden, så kan jeg hjelpe deg med innstillingen viss du ikke er fornøyd, har lampe som måle både høy og llav tenning.

Jeg kunne tenkt meg at stilt tenninga litt mere nøyaktig ja.... kan du ikke ringe meg a ? 95139219 Magnus Ottesen :)

96 Mercedes E230

Lenke til kommentar
Del på andre sider