Gå til innhold

TIG sveiser utstyr

Ranger emnet


kiv_tuning

Anbefalte innlegg

Ringer deg i morgen tcr, men er det veldig viktig med ac/dc når man sveiser alu, eller fungerer det greit bare med dc. Vet at man sveiser mye "kaldere" med ac. Har sveisa en del før. Men aldri med tig bare mig sveising. Vil derfor høre med noen som kan dette. Men ringer deg i morgen. Virker som dere vet hva dere driver med...;)

Takk til:

Audioart v/ Kjetil Skei

Ruud Racing

VS-motor

Standox

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Originally posted by kiv_tuning

Ringer deg i morgen tcr, men er det veldig viktig med ac/dc når man sveiser alu, eller fungerer det greit bare med dc. Vet at man sveiser mye "kaldere" med ac. Har sveisa en del før. Men aldri med tig bare mig sveising. Vil derfor høre med noen som kan dette. Men ringer deg i morgen. Virker som dere vet hva dere driver med...;)

 

Du må ha vekselstrøm (AC) for å TIG sveise aluminium. Går ikke med likestrøm (DC) på aluminium. På rustfri kan man derimot bruke begge typer strøm..

 

Kempi er ett godt valg og har kun positiv erfaringer ifra det merket. TESS er også rimelige på deler til disse

 

Mvh Realace

02 Mitsubishi Lancer Evolution 7 RSII

10 Mitsubishi ASX instyle+

 

http://www.lancerregister.com

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Originally posted by Hawkon

hmm, mens vi er inne på dette... finnes det ikke noe TIG kit til kemppi da? har et MIG og et elektrode app her og mener jeg har sett at du kan bruke en av dem til TIG sveising også?

 

mulig jeg tar feil.. men jeg har ikke peil på TIG :rolleyes:

 

Det går å montere TIG pakken på de fleste apperater, men ofte så mister du muligheten for HF start da. Du har vel ikke tenkt å sveise noe med strenge krav slik at det ikke er ett stort problem for deg. Kontakt tenning fungerer greit nok d.. men det er tvilsomt at du kan sveise noe aluminium da du trenger strømkilde med AC..

 

Manometer har du sikkert så da trenger du kun slangepakken og den koster vel 1500-2000 i enkleste utgave..

 

Wolfram diameter på rustfri/stål 1.6mm og Alu 2.4mm hvis du skal kjøpe..

 

Kan sjekke lageret her.. kansje vi har noen gammle som ikke er i bruk lengre..

 

Mvh Realace

02 Mitsubishi Lancer Evolution 7 RSII

10 Mitsubishi ASX instyle+

 

http://www.lancerregister.com

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Originally posted by realace

 

Det går å montere TIG pakken på de fleste apperater, men ofte så mister du muligheten for HF start da. Du har vel ikke tenkt å sveise noe med strenge krav slik at det ikke er ett stort problem for deg. Kontakt tenning fungerer greit nok d.. men det er tvilsomt at du kan sveise noe aluminium da du trenger strømkilde med AC..

 

Manometer har du sikkert så da trenger du kun slangepakken og den koster vel 1500-2000 i enkleste utgave..

 

Wolfram diameter på rustfri/stål 1.6mm og Alu 2.4mm hvis du skal kjøpe..

 

Kan sjekke lageret her.. kansje vi har noen gammle som ikke er i bruk lengre..

 

Mvh Realace

Gamle apparater eller?

Takk til:

Audioart v/ Kjetil Skei

Ruud Racing

VS-motor

Standox

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Originally posted by kiv_tuning

Hørte her for en stund siden att ved sveising av alu med tykkelse på over 6mm bør man bruke helium istedet for argon som dekk gass. Er dette riktig? Dette var med pulstyrt dc tig sveis.

 

Dette stemmer ikke helt..

 

Vanligvis er det Argon 4.0 som blir brukt ved tig sveising. Denne består av 99% eller noe rundt der ren argon. Man har renere typer men disse er veldig kostbare og brukes kun når det er strenge krav..

 

Helium blir brukt som tilsettning i argon i prosentandel 30 - 50 alt etter hva du er ute etter. Fordeler med Helium mix er at du kan oppnå høyere sveisehastighet og reduksjon i Ozon som oppstår når du sveiser TIG. Alle har vel kjent rusen du får av å sveise lenge uten avsug? :o) Dette er ozon som kan for som fortrenger oksygenet rundt deg

 

Du oppnår også høyere innbrenning med argon/helium mix så mulig det var dette de snakket om, men det har ikke noe å si hvor tykk materiale du har..

 

Nitrogen og hydrogen er også noen gasser som brukes i blanding med argon i små mengder..

 

Egentlig det du må være veldig nøye på gassen er ved Titansveising som stiller veldig store krav til renheten..

 

Så med andre ord.. dere som ikke driver annet en garasje sveising bør ikke bruke annet en argon 4.0 siden det ikke er økonomisk forsvarlig å bruke noe annet. Dere har mere å hente på å lære å sveise :D

 

OG det var nok AC og ikke DC. Puls er bortimot standard på nytt utstyr nå..

 

Argon/helium mix er nesten bare brukt av underleverandører til oljeindustrien etter det jeg vet etter deres krav.

 

Mvh Realace

02 Mitsubishi Lancer Evolution 7 RSII

10 Mitsubishi ASX instyle+

 

http://www.lancerregister.com

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Originally posted by kiv_tuning

Gamle apparater eller?

 

Alle likerettere kan som regel påmonteres TIG. Eneste er at du kan miste er HF tenning.. høyfrekvent slik at du må skrape wolframelektroden får å tenne lysbuen istede..

 

Mvh Realace

02 Mitsubishi Lancer Evolution 7 RSII

10 Mitsubishi ASX instyle+

 

http://www.lancerregister.com

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Blir jo som å tenne en pinnesveis da eller? Tenkte jeg skulle kjøpe meg tig pistolpakka på claus olsin får å prøve. Har fått tak i en pulstyrt dc på 120A Så skal prøve litt... Tenkte helium kunne vært litt morro og jeg...hehe:op ;)

Takk til:

Audioart v/ Kjetil Skei

Ruud Racing

VS-motor

Standox

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Fjern formatering

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Bilforumet.no bruker cookies. Det brukes cookies til å måle trafikk, for å optimalisere siden, og for å kunne holde deg innlogget. Ved videre bruk av siden aksepterer du vår bruk av cookies. Sjekk ut vår Privacy Personvernvilkår