Gå til innhold

Eksosanlegg - 520i

Ranger emnet


Sfinx

Anbefalte innlegg

Jeg tenkte jeg skulle bygge nytt eksosanlegg på bilen min.

For øyeblikket skal jeg bare begynne med ny bakpotte og rør frem til siste lyddemperen under bilen.

 

Men.. Feste der hvor røret sitter fast på siste lyddemper er såpass rusta at jeg ikke tror jeg får det av sånn uten videre.

Så jeg bestemte meg for å kutte røret lengre bak, for så å skøyte på nye rør ut mot bakpotta.

Så langt har jeg kommet frem til at originalrøret er 2.2" og jeg har kjøpt 2" rør. Flensen der vil da ikke passe inpå. Og jeg må være sikker på hva jeg skal ha før jeg begynner å kutte originalanlegget. Kjøper jeg et 2.5" rør er jeg redd det blir for stor åpning.

 

Trenger noen tips og idèer til å fullføre dette.

Haster. Takk

2000 Audi A6 2.4 quattro

------------------------

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 4 months later...

Har samme bil (89 520i), og det originale eksosanlegget fra 1989 sitter på. Rustent... eksosen pipler litt ut her og der, men mest etter katalysatoren. Den burde kanskje også skiftes ut (skjoldet er sprukket)? Synspunkter???

 

Ser at Mekonomen har dette til 525i:

  • Främre ljuddämpare 01-19889 2376:-
  • Bakre ljuddämpare 01-19890 2407:-
  • Monteringssats 01-14023 1456:-

 

Bakerste potta har dobbelt enderør, slik som 525i har originalt.

Mulig det passer til 520i også, uten modifikasjoner, noen som vet?

 

Her er tilsvarende for 520i:

  • Främre ljuddämpare 01-14016 3017:-
  • Bakre ljuddämpare 01-14017 980:-
  • Monteringssats 01-16017 465:-

 

Bedre å kjøpe rustfritt fra f.eks Simons, Supersprint, Sebring? Kom med erfaringer!

 

Sfinx: hva bestemte du deg for å gjøre?

1989 BMW 520i

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Er det sånn at alle E34 er bygget "likt" på undersiden, de fleste oppheng er de samme uansett om man har 520, 525, 530 eller 535 ??

Så i teorien skal det gå an å feste et anlegg som er beregnet for 525 på en 520 uten å måtte sage vekk halve bilen for å få ting til å passe?

Har det noe å si hvilken motortype man har (M20, M50, ...)

 

Rett meg hvis jeg tar feil:

520, 525: samme anlegg fra motor til og med kat. Derfra forskjellig mellom- og bakpotte.

 

På Simons o.lign.: trenger man å sveise fast delene (f.eks mellom- og bakpotte) eller kan man skru sammen selv vha. klemmer/flenser som følger med? Alt kommer "Bolt-On" og klart til montering av hobbymekaniker'n?

 

 

(Denne tråden skulle hatt tittel Eksosanlegg - E34 så kan vi samle alt som har å gjøre med denne karosseritypen i en enkelt tråd. For andre typer lager vi nye tråder. Litt ryddigere, eh?)

1989 BMW 520i

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Min 520i (84mod) har helt kurant "kappe og spleise" anlegg. Alle skjøtestykker jeg har sett passet men orket ikke kjøpe det.

 

Jeg slet litt med å få utvidet røret (brukt) som skal på fremst, fikk det på, men en fartsdump senere ble driten skjøvet litt bak så det ble fin puttrelyd. Gungum og alutape next...

 

Sats på "rakarør" uten potter og tull hehe, mye finere lyd og litt ekstra effekt.

 

 

 

Nei til fartsdumper!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Fjern formatering

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Bilforumet.no bruker cookies. Det brukes cookies til å måle trafikk, for å optimalisere siden, og for å kunne holde deg innlogget. Ved videre bruk av siden aksepterer du vår bruk av cookies. Sjekk ut vår Privacy Personvernvilkår