Gå til innhold

Vektfordeling..

Ranger emnet


Roberto

Anbefalte innlegg

  • Svar 32
  • Created
  • Siste svar

Top Posters In This Topic

Originally posted by Robert

HAr et spørsmål om vektfordeling..

 

 

Si at vi har en bil på 1000 kg, 50\50 vektfordeling. Hvis vi tar vekk, la oss si 100 kg fra baken, vil bilen da bli bedre eller verre å kjøre??

 

 

Den vil vel bli mer understyrt, men vil det ta lenger tid før den slipper?

 

Hmmm hvis det da er en bakhjulstrekk så vill den jo slippe før hvis vi tar bort 100kg bak. Men så spiller det jo noen rolle om det blir gjort noe med bakstillinga da..

 

Masseforflyttelse er vel greia å tenke på.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ja lurer litt på vektfordeling og slikt æ også..

 

Som feks. vis bilen en 4wd understyrer i sving om det går og flytte litt på vekter slik at den kan bli litt overstyrt...

 

Hadde det for.eks. gått og satt på sliks foran og vanelige dekk bak???

 

Hadde jo vært litt artig på banekjøring vis man kunne lagt den litt breit ut på asfalt også..:D

For å bli gammel og klok må du ha vært ung og dum en gang..

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Originally posted by Mr.X

Ja lurer litt på vektfordeling og slikt æ også..

 

Som feks. vis bilen en 4wd understyrer i sving om det går og flytte litt på vekter slik at den kan bli litt overstyrt...

 

Hadde det for.eks. gått og satt på sliks foran og vanelige dekk bak???

 

Hadde jo vært litt artig på banekjøring vis man kunne lagt den litt breit ut på asfalt også..:D

 

 

Hadde vel vært greit me litt mere vekt i førersete kanskje???:D

83 Golf Mk2 Powered by VW Motorsport

83 80 Turbo Quattro

86 80 Quattro GTE

 

"There is no replacement for turbocharged displacement"

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Originally posted by OMR

Søkt problemstilling! Det vil nok variere kraftig avhengig av type understell...

 

 

 

Ja er klar over det!!

 

Men si at bilen har 60-40 vektfordeling foran\bak.. Den understyrer... Vil du da kunne gå fortere gjennom svingene med litt ekstra vekt baki? Eller vil fader sentrufigal trekke deg enda fortere ut i skauen?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nå har jeg hatt fire forhjulstrekkere med mest vekt forran, som alle har oppført seg helt forskjellig. En understyrte uansett, en var nøytral til understyrt, en helt nøytral og den siste nøytral til overstyrt. Det blir veldig situasjonsbetinget! Du kan ikke generalisere på en slik måte...

- 99 530dat

- 05 AC F7

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Originally posted by OMR

Nå har jeg hatt fire forhjulstrekkere med mest vekt forran, som alle har oppført seg helt forskjellig. En understyrte uansett, en var nøytral til understyrt, en helt nøytral og den siste nøytral til overstyrt. Det blir veldig situasjonsbetinget! Du kan ikke generalisere på en slik måte...

 

 

Jo det går fint. vi går ut fra EN bil nå... Si den har 50\50 i vektfordeling og er litt understyrt. Hvis vi fjerner litt vekt bak, så den får 60-40 i vektfordeling, vil den da ligge like bra på veien??

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Den vil sitte bedre på veien, men få dårligere balanse..

Ganske enkel fysikk.. kreftene som virker sideveis er kraftigere pr økt kg enn økt friksjon skal tilsi...

Altså skal det mer til før bakenden slipper dersom du tar bort 100kg..

meeeen.. det kan tenkes at på ett vist punkt og til en viss grad så vil du ha bakenden til å "slippe" LITT slik at bilen drar seg inn i svingen.

Gitt vekt så er 50/50 fordeling å foretrekke... men alt i alt er det minst mulig vekt som gjelder... generelt sett..

 

 

Mr.X : Var du på gatebil og så den Audi S4'n som dro rett i dekkstabelen før depotsvingen? Den hadde slicks foran og gatedekk bak... sikkert kjekt når man er vant til det og vet hvordan bilen vil reagere... ikke kjekt på første runde med litt mye fart over toppen og gass-slipp... :(

-- http://www.jwcompetition.com --

(under construction)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hm. Interessant måte å se problemet på. Hvis vi ser på fysikken, så er det vanlig å anta at adhesjonen er konstant og la oss forutsette at vi har fire identiske dekk med likt dekktrykk og perfekte hjuloppheng som ikke endrer på anleggsfalten etterhvert som de fjærer.

 

Vi får da at maksimal friksjon dekket kan generere er F=(my)G - vi ser en lineær utvikling som da tilsier at vekten på dekket ikke påvirker kraften dekket kan generere mot underlaget. Størrelsen på dekkets anleggsflate avhenger av massen som hviler på dekket og dekktrykket, mens formen på flaten avhenger av bredden på dekket - så vi ser bort fra disse faktorene her. (Dekkets evne til absolutt grep avhenger av kontaktflate - mens de dynamiske egenskapene avhenger av stivhet i stammen og slike ting.)

 

Det som rent teoretisk vil skje vil jeg tro er at mønsteret varmes opp ulikt avhengig av arbeidet som utføres mellom dekket og underlaget (avhengig av vekten) og vi vil få en bil som endrer karakter etter dekktemperatur. Fordekkene vil oppvarmes raskere enn bakdekkene (hvis vi ser bort fra Ruud-inspirert kjøring da) og du vil miste grep tidligere fremme enn bak. Dette er et problem for forhjulene uansett vektfordeling fordi de må yte større arbeid enn bakhjulene siden de også skal tvinge bilen til å endre retning og bære masteparten av bremsingen.

 

Så i teorien vil din bil med 60/40 vektfordeling bli understyrt ved maksimal kjøring på bane, fordi fordekkene vil ta slutt før bakdekkene - men også en 50/50 bil vil varme opp fordekkene raskere enn bakdekkene så dette er ikke noe unikt problem. Bilen vil ikke kunne generere høyere sidegrep ved å legge til vekt for å nå 50/50, men den vil være bedre balansert så lenge dekkene varer. Kraften mellom dekk og underlag varierer ikke med vekten, mens arbeidet jo øker med mer vekt - så lettere bil gir bedre grep eller større side-G.

 

Bilen blir jo ikke raskere av mer vekt hvis du ikke har et helt uhåndterbart drog som utgangspunkt - den vil akse og bremse dårligere, får større vektforskyvning og sliter dekkene raskere. I praksis ville jeg tro at en 60/40 bil med godt chassi og dekk fint kan hevde seg mot bedre balanserte biler med dårligere chassis og dekk. Flytt batteriet bak og lett bilen så mye som mulig, om du får bilen lett med 60/40 balanse tror jeg det er å foretrekke fremfor tyngre og bedre balansert.

 

Og slicks foran og gatedekk bak er ikke noen god ide - bilen føles fast og fin i rattet mens bakdekkene overopphetes og mister grepet uten forvarsel når det passer som dårligst - f.eks når bilen blir lett over toppen av slakteren. Sto i slakteren når S4'en kom forbi, det så ikke mye morsomt ut - godt det skjedde der og ikke på slutten av strekket :eek:

Espen

evo.no

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Originally posted by Silverboy

Den vil sitte bedre på veien, men få dårligere balanse..

Ganske enkel fysikk.. kreftene som virker sideveis er kraftigere pr økt kg enn økt friksjon skal tilsi...

Altså skal det mer til før bakenden slipper dersom du tar bort 100kg..

meeeen.. det kan tenkes at på ett vist punkt og til en viss grad så vil du ha bakenden til å "slippe" LITT slik at bilen drar seg inn i svingen.

Gitt vekt så er 50/50 fordeling å foretrekke... men alt i alt er det minst mulig vekt som gjelder... generelt sett..

 

 

 

 

Ok. Så den vil kunne presses mer i svingene, men når den slipper, da slipper det?

 

Er det bedre med 50\50 om du så må legge til 100kg?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

heller 100kg AV enn 50/50...

man har altså en drøss med ting som skal inn i en bil.. disse gir en bestemt vekt.. porblemet blir å få plassert disse rundt om kring i bilen for best mulig vektfordeling.. Men det er ikke alltid det funker, og da blir vektfordelingen noe skjev...

Tenk deg selv.. ALLE biler kan få en vektfordelig 50/50.. men hvorfor har de ikke det?? Jo fordi det ikke er lønnsomt å slenge inn extra vekt for å få til dette.. høyere forbruk, dårligere aks, mer slitasje, dårligere sidegrep, dårligere bremser osv osv..

 

altså, lett bilen din så mye som mulig, den endrer trolig karakter men den går nok fortere ALT I ALT...

 

:D :D

 

 

men det kan jo være at jeg tar feil...

-- http://www.jwcompetition.com --

(under construction)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Fjern formatering

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...

×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Bilforumet.no bruker cookies. Det brukes cookies til å måle trafikk, for å optimalisere siden, og for å kunne holde deg innlogget. Ved videre bruk av siden aksepterer du vår bruk av cookies. Sjekk ut vår Privacy Personvernvilkår