Gå til innhold

Vektfordeling..

Ranger emnet


Roberto

Anbefalte innlegg

Hvis alt annet er likt er lettere bil en raskere bil. Men ingenting er så enkelt i virkeligheten. Tviler på at en bil blir raskere rundt en bane av å legge til vekt! (Vel, kanskje hvis det er snakk om ballast i en fullblods racer.)

 

Lett bilen, skaff noen skikkelige dekk, bedre bremser og fjærben, og bytt ut alle gamle gummiforinger.

 

Sentrifugalkraft, hva tenker du på? Det er ingen krefter utover i en sving.

Espen

evo.no

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • Svar 32
  • Created
  • Siste svar

Top Posters In This Topic

nei på sett og vis er det ingen krefter utover i en sving.. alle kreftene virker rett fram, altså alle legmer vil fortsette sin retning, og er imot endring.. men da man gjerne vil fortsette sin sving og endre retning, så vil jo bilen UT av svingen, dvs ikke endre retning, og på den måten virker det jo krefter ut av svingen..

og disse dobles vel med kvadratet? Farten dobles og kraften firedobles.. det samme gjelder om vekten dobles... eller husker jeg feil nå? mange år siden fysikk timene, og jeg sovnet stort sett alltid..

-- http://www.jwcompetition.com --

(under construction)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

På en måte er det veldig enkelt i teorien, men ikke så enkelt når vi trekker inn hvordan vi selv opplever fenomenet :D

 

Bilen vil som du sier helst fortsette rett frem, og hvis vi ønsker å svinge til høyre, må det skapes en kraft som kan skyve fronten på bilen i den retningen. Ellers vil den fortsette rett frem. Denne kraften skaper vi ved at dekket svinges og tvinger nesen på bilen mot høyre. Dermed får vi en situsjon hvor kraften fra dekket mot nesen på bilen nødvendigvis må være større enn en eventuell kraft som virker i motsatt retning (altså mot venstre eller utover i svingen) - ellers ville vi hatt likevekt og fortsatt rett frem.

 

Hvis det fantes en kraft som virket utover i sving, og bilen plutselig mistet grepet (understyrte) ville bilen ikke fortsatt rett frem, men svingt mot venstre. Alle som har fått understyring på Rudskogen vet at det går eksakt rett frem og ikke noe annet :D

 

Ok, så til neste trinn. Dekkene tvinger nesen på bilen mot høyre, og bilen med alt som sitter fast i den svinger. Men innholdet i bilen, alt som er løst - som passasjerer, baggasje, ølkasser, pizzaer osv tvinges ikke mot høyre så det vil fortsette rett frem. Før eller senere vil de komme i kontakt med omgivelsene, og de er på full fart mot høyre - og dermed blir du slengt mot setepolstringen eller dørsiden og føler at det er en kraft som drar deg utover i svingen. Det er det ikke, det er bilen som presser deg innover i svingen.

 

Fysikk er ganske gøy egentlig, bare det er relevant. (altså bilrealtert!)

 

edit: :op smil fungerte ikke nei...

Espen

evo.no

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Vekt drar klart bilen ut!! Har du en baktung bil, så vil sentrufigalkreftene dra ræven ut pga den... Det er derfor tunge biler ikke er bra i svinger.. Hvis vekt ikke hadde slengt seg noen vei for å si det slik , så hadde jo en bil på 4000 kg gått som bare juling i svingene..

 

Klart en understyring går rett frem, hvem vet vel ikke det? Tror ikke det er en sjel her som ikke har understyrt før!

 

Men hva sjer når du understyrer? Er det ikke akkurat som om bilen går mer mot venstre kanskje? Åjo... Og hvis du understyrer mildt, så går det faktisk delvis mot høyre, men mer rett frem, akkurat som om du svignte litt mindre..

 

Grunnen til at det ikke går mot venstre til slutt er som du sier at det faktisk er bilens høyresvinging som skaper sentrufigalkraften, og når bilen understyrer så mye at det går rett frem.. Vel, da er det ikke mer sidekrefter..

Lenke til kommentar
Del på andre sider

OK, jeg gir meg. Det finnes en ond sentrifugalkraft som ligger på lur og dytter hele bilen av veien når du minst venter det :rolleyes:

 

Hm. Var ikke meningen å være besserwisser, da. Fysikken bak å få en bil rasket mulig rundt en bane er et fagfelt det er skrevet en del hyllemeter om - ikke mulig å forklare noe sånt på to linjer.

Espen

evo.no

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Originally posted by espen

OK, jeg gir meg. Det finnes en ond sentrifugalkraft som ligger på lur og dytter hele bilen av veien når du minst venter det :rolleyes:

 

Hm. Var ikke meningen å være besserwisser, da. Fysikken bak å få en bil rasket mulig rundt en bane er et fagfelt det er skrevet en del hyllemeter om - ikke mulig å forklare noe sånt på to linjer.

 

Ikke gi deg nå, du har helt rett!

:)

Sentripetalaksellerasjonen er resultatet av den kraften dekka dine yter mot asfalten, og får bilen til å aksellere, altså bytte retning inn i svingen.

Når kraften fra dekka ikke er nok lenger, tar treghetsloven over, og bilen går ut. (eller snurrer)

-97 STi3

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Originally posted by espen

OK, jeg gir meg. Det finnes en ond sentrifugalkraft som ligger på lur og dytter hele bilen av veien når du minst venter det :rolleyes:

 

Hm. Var ikke meningen å være besserwisser, da. Fysikken bak å få en bil rasket mulig rundt en bane er et fagfelt det er skrevet en del hyllemeter om - ikke mulig å forklare noe sånt på to linjer.

 

 

 

Hehe:) Kanskje det er feil av meg å bruke det ordet, men jeg har ikke bedre ord for det.. Men bare tenk no på dette... Hvis vekten ikke prøver å dra bilen av veien, hva er poenget med lav vekt da? Hva er vel poenget med lavt tyngdepukt? Pøh, trenger da ikke det vel?!?!?!?? :rolleyes:

 

Det er, om ikke navnet sentrufigalkraft er korrekt, iallefall en kraft, som pga bilens enring i retning, "skubber" allt "feil" vei og prøver å skubbe bilen av veien.. Det har jeg svææært vanskelig for å tro at er feil!!! Eller misforstår jeg deg, at du faktisk er enig?

 

Står det noe om emnet på internett mon tro? Finner ikke noe der jeg :\

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Originally posted by Robert

Det er, om ikke navnet sentrufigalkraft er korrekt, iallefall en kraft, som pga bilens enring i retning, "skubber" allt "feil" vei og prøver å skubbe bilen av veien.. Det har jeg svææært vanskelig for å tro at er feil!!! Eller misforstår jeg deg, at du faktisk er enig?

 

Se slik på det:

Bilen vil rett frem i den hastigheten den har.

Det er slik det er, sammenlign med en puck på isen.

Skal du forandre fart eller retning, må du tilføre krefter, enten ved hjelp av å svinge hjula, bruke motoren, eller å bremse.

 

Det er ingenting som skubber deg av banen, men det er en mangel på noe som endrer retningen din som gjør at det går ut.

 

Ved lavt tyngdepunkt som du sier, så kan du påføre mer kraft fra dekkene uten at bilen ruller eller sklir. Ved lav vekt er det mindre masse som skal bytte retning, og du kan kjøre fortere.

 

Var det bedre forklaring?

-97 STi3

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Originally posted by Robert

 

 

 

Hehe:) Kanskje det er feil av meg å bruke det ordet, men jeg har ikke bedre ord for det.. Men bare tenk no på dette... Hvis vekten ikke prøver å dra bilen av veien, hva er poenget med lav vekt da? Hva er vel poenget med lavt tyngdepukt? Pøh, trenger da ikke det vel?!?!?!?? :rolleyes:

 

Det er, om ikke navnet sentrufigalkraft er korrekt, iallefall en kraft, som pga bilens enring i retning, "skubber" allt "feil" vei og prøver å skubbe bilen av veien.. Det har jeg svææært vanskelig for å tro at er feil!!! Eller misforstår jeg deg, at du faktisk er enig?

 

Står det noe om emnet på internett mon tro? Finner ikke noe der jeg :\

He-he.. Slutt nå da.. Les tråden helt til du skjønner det. All info ligger der, det er grunnleggende fysikk.. Sentrifugalkraft er egentlig ingen kraft, kreftene går rett frem i en sving. Hvis vi plutselig fikk sidekrefter i sving hadde vi klart oss uten ratt.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Originally posted by eirikoo

 

 

Ved lavt tyngdepunkt som du sier, så kan du påføre mer kraft fra dekkene uten at bilen ruller eller sklir. Ved lav vekt er det mindre masse som skal bytte retning, og du kan kjøre fortere.

 

Var det bedre forklaring?

 

 

Ja. Men hvorfor kan du kjøre fortere med lav vekt? "fordi det er mindre masse som skal bytte retning".. Så ekstra vek prøver å dra deg fremover, mens du vil til høyre.. Er det slik? Isåfall er vi jo enig, for jeg mener trekke deg til venstre i forhold til ideell svingkurve... En "U" blir til en "I" hvis du skjønner..

Lenke til kommentar
Del på andre sider

mindre vekt sitter bedre... men klart.. i ett 90-10 tilfelle så kan det jo bli anderledes, blant annet fordi for lite vekt kan gjøre at dekkene ikke får den belastningen de skal ha osv..

bilen vil vel bli ganske håpløs å kjøre.. (omtrent som en gammel Audifemmer ;) ;) )

-- http://www.jwcompetition.com --

(under construction)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Dere sier hele tiden at bil med tyngre front understyrer..

 

I praksis så kommer en golf, uten noe interiør, fort sidelengs i svingene.. setter man i mer vekt bak, blir den jo mer understyrt.. Mens biler med motor bak, feks porsche/boble, er jo understyrt inn i sving, men plutselig overstyrt da all vekten bak først får fart på seg..

 

Fysikk og bil er ikke enkelt..

Rallye Golf (med 16v turbo en gang i fremtiden.)

 

X Volvo 360 GL

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Fjern formatering

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...

×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Bilforumet.no bruker cookies. Det brukes cookies til å måle trafikk, for å optimalisere siden, og for å kunne holde deg innlogget. Ved videre bruk av siden aksepterer du vår bruk av cookies. Sjekk ut vår Privacy Personvernvilkår