Gå til innhold

Passat TDi som drar dårlig.. tips?

Ranger emnet


TomasK

Anbefalte innlegg

En kamerat av meg har kjøpt en 97 modell Passat med 1,9TDi 110hk. Problemet her er at motoren drar skikkelig dårlig innimellom, da snakker vi om at den såvidt klarer bakker i 60 km/t osv. (i f.eks 2/3 gir). Dette skjer altså innimellom, stort sett så drar den godt og bra slik en 110hk turbodiesel skal.

 

Problemet kommer spesielt hvis det er fler folk i bilen, altså hvis den får litt ekstra å drasse på. Vi har byttet luftfilter, dieselfilter, glødeplugger og luftmassemåler. Hva annet kan det være? Bilen gjennomførte nylig EU kontroll med kun anmerkning på bremseskiver (som er byttet).

2007 Ford Mustang Shelby GT

1977 Ford Mustang II Mach 1 5.0

2005 Chevrolet Colorado 3.5

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Originally posted by TomasK

En kamerat av meg har kjøpt en 97 modell Passat med 1,9TDi 110hk. Problemet her er at motoren drar skikkelig dårlig innimellom, da snakker vi om at den såvidt klarer bakker i 60 km/t osv. (i f.eks 2/3 gir). Dette skjer altså innimellom, stort sett så drar den godt og bra slik en 110hk turbodiesel skal.

 

Problemet kommer spesielt hvis det er fler folk i bilen, altså hvis den får litt ekstra å drasse på. Vi har byttet luftfilter, dieselfilter, glødeplugger og luftmassemåler. Hva annet kan det være? Bilen gjennomførte nylig EU kontroll med kun anmerkning på bremseskiver (som er byttet).

sjekk ut N75 tror jeg.. ladetrykksbegrensingsventilen... eller få den inn så man kan lese av feilminne på den!?

VW Passat 130 high 4mo variant `04 (Konebil)

Galloper Innovation `00 (Trekkbil)

Ford Escort RS2000 Kl.12 `76 (Guttebil)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Takk for tipsene folkens! :)

 

Turboen lader fint og intercooler er også i bra stand. Kan det være et eller annet spjeld o.l. som slipper ut ladetrykket og henger seg opp? For å så plutselig bli "ristet" løs og fungere igjen? Det kan nemlig virke som om det er noe slikt, for bilen kan gå bra et par mil, for å så gå som en dass i noen km og så plutselig dra bra igjen...

2007 Ford Mustang Shelby GT

1977 Ford Mustang II Mach 1 5.0

2005 Chevrolet Colorado 3.5

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Originally posted by Kjetilr

hva med egr ventilen som sitter på innsuget.. kan jo være noe feil md den.. har egentlig lite peil på diesel motoren.. har ikke hatt trøbbel med min enda, men det kommer vel...;)

 

Skal vel få feilkode hvis det er noe galt med EGR ventil og han skriver jo at han ikke har feilkoder.

07' Audi A3 Sportback 2,0 TDI

X - 96' Audi S6, X - 92' Mazda 323 GT-R, X - 99' Passat 1,8T

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Originally posted by TomasK

En kamerat av meg har kjøpt en 97 modell Passat med 1,9TDi 110hk. Problemet her er at motoren drar skikkelig dårlig innimellom, da snakker vi om at den såvidt klarer bakker i 60 km/t osv. (i f.eks 2/3 gir). Dette skjer altså innimellom, stort sett så drar den godt og bra slik en 110hk turbodiesel skal.

 

Problemet kommer spesielt hvis det er fler folk i bilen, altså hvis den får litt ekstra å drasse på. Vi har byttet luftfilter, dieselfilter, glødeplugger og luftmassemåler. Hva annet kan det være? Bilen gjennomførte nylig EU kontroll med kun anmerkning på bremseskiver (som er byttet).

 

Høres ut som et kjent fenomen på AFN motoren i passat! Det er 3 typiske ting som gjør at bilen drar dårlig. Luftmassemåler (074 906 461 X), ladetrykksbegrensningsventilen (1H0 906 627 A) eller så er det turboen som er treige. I og med det at det er variabelt turbotrykk på denne motoren så er det justering på vinklen på skovlene i turboen, så er det et kjent problem at dette blir treigt/henger seg opp.

 

Mest trolig så er det ladetrykkbegrensningsventilen på denne bilen, men trøbbel med turbo forekommer også. Har vært borti det også i et par tilfeller

 

Stian

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fikk høre fra et annet hold (en TDi-guru) at hans kort også lå på ladetrykkbegrensningsventilen. Skal ta en titt på den og se om det er noe i det.

 

Tror ikke det er noe med eksosanlegget, siden bilen kun går dårlig i perioder og ikke hele tiden. Et eller annet henger seg opp.

 

Edit: Takk for all hjelp så langt!! :)

2007 Ford Mustang Shelby GT

1977 Ford Mustang II Mach 1 5.0

2005 Chevrolet Colorado 3.5

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hvis katalysator er gåen, så ville jo bilen gått som en bøtte dritt hele tiden - ikke sant? Har bestilt opp ny ladetrykksbegrensningsventil nå, så det blir spennende å se om det er denne..

2007 Ford Mustang Shelby GT

1977 Ford Mustang II Mach 1 5.0

2005 Chevrolet Colorado 3.5

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Fjern formatering

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Bilforumet.no bruker cookies. Det brukes cookies til å måle trafikk, for å optimalisere siden, og for å kunne holde deg innlogget. Ved videre bruk av siden aksepterer du vår bruk av cookies. Sjekk ut vår Privacy Personvernvilkår