Roberto Skrevet November 11, 2002 Rapporter Share Skrevet November 11, 2002 HAr et spørsmål om vektfordeling.. Si at vi har en bil på 1000 kg, 50\50 vektfordeling. Hvis vi tar vekk, la oss si 100 kg fra baken, vil bilen da bli bedre eller verre å kjøre?? Den vil vel bli mer understyrt, men vil det ta lenger tid før den slipper? Siter Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Otto von Bismarck Skrevet November 12, 2002 Rapporter Share Skrevet November 12, 2002 Det vil i hvert fall gjøre det lettere å spinne. Siter Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Wrooooom Skrevet Februar 11, 2003 Rapporter Share Skrevet Februar 11, 2003 Originally posted by Robert HAr et spørsmål om vektfordeling.. Si at vi har en bil på 1000 kg, 50\50 vektfordeling. Hvis vi tar vekk, la oss si 100 kg fra baken, vil bilen da bli bedre eller verre å kjøre?? Den vil vel bli mer understyrt, men vil det ta lenger tid før den slipper? Punkt nummer 1 er å ha så lav vekt som mulig. Punkt nummer 2 er å fordele den vekta man har så jevnt som mulig. Som du sier vil den bli mer understyrt. Dette på grunn av at det nå skal mer til for å få bakenden til å slippe, mens det skal like mye til for at fronten slipper som før. Siter Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Roberto Skrevet Februar 12, 2003 Forfatter Rapporter Share Skrevet Februar 12, 2003 Originally posted by Wrooooom Punkt nummer 1 er å ha så lav vekt som mulig. Punkt nummer 2 er å fordele den vekta man har så jevnt som mulig. Som du sier vil den bli mer understyrt. Dette på grunn av at det nå skal mer til for å få bakenden til å slippe, mens det skal like mye til for at fronten slipper som før. Så med andre ord.. Hvis jeg fjerner noen kilo bak, så vil bilen ligge bedre, men når den først slipper, så blir den mer understyrt? Siter Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
jantore Skrevet Februar 16, 2003 Rapporter Share Skrevet Februar 16, 2003 OK en ganske enkel regel på hvordan en bil fungere med vektfordeling. Mere vekt bak understyrt, mere vekt foran overstyrt. Tenk deg 100kg+ på fram hjulene. Da får man mere trykk foran og mere grep. 100kg- bak, mindre grep lettere å få bilen til å spinne/slippe. Bra for drifting. Men i steden for å bekymre seg over vekt, tenk heller på dempere fjærer, og hva annet av setup du kan gjøre på bilen. Forandre toe-inn bak, camber osv. Er veldig mye som kan gjøre en bil, bra eller dårlig hvis man har mulighet til å forandre på ting. Men vekta burde være 50/50. Så hvis du skal ha vekk 100kg ta det ifra begge ender. For 100kg bak blir aldeles for mye. da vill du få ca 55.5/44.5 i vektfordeling. Siter -98 Suzuki Jimny 4x4 -92 Mazda RX7 1.3L Singel Turbo Garret T04E 60 trim x85 Suzuki SJ413 4x4 Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Roberto Skrevet Februar 16, 2003 Forfatter Rapporter Share Skrevet Februar 16, 2003 Originally posted by jantore OK en ganske enkel regel på hvordan en bil fungere med vektfordeling. Mere vekt bak understyrt, mere vekt foran overstyrt. Tenk deg 100kg+ på fram hjulene. Da får man mere trykk foran og mere grep. 100kg- bak, mindre grep lettere å få bilen til å spinne/slippe. Bra for drifting. Men i steden for å bekymre seg over vekt, tenk heller på dempere fjærer, og hva annet av setup du kan gjøre på bilen. Forandre toe-inn bak, camber osv. Er veldig mye som kan gjøre en bil, bra eller dårlig hvis man har mulighet til å forandre på ting. Men vekta burde være 50/50. Så hvis du skal ha vekk 100kg ta det ifra begge ender. For 100kg bak blir aldeles for mye. da vill du få ca 55.5/44.5 i vektfordeling. Du har littt rett i det du sier. Dessverre, så har du glemt en ting.. *Vanskelig ord* Sentrufigalkraften kalles det vel(ca).. Masse vekt bak vil gi mer grep når du skal rett frem, dvs, du kan gasse mer før bilen slipper (dette gjelder både rett frem og i sving). Men si at bilen slipper pga høy fart.. Den vil slippe der det er mest vekt, som i dette tilfellet er bak, altså vil bilen bli overstyrt med for mye vekt bak. Grunnen er at når du svinger, så vil vekten prøve å presse bilen ut av banen som du ønsker, altså rett frem, når bakenden vil rett frem, vel, da sladder du. Men det skal mer til for å spinne, det har du helt rett i. Mer vekt, gir mer grep, men pga sentrufigalkraften, så er det best med lav vekt. Det er mer enn èn grunn til at hardcore banebiler gjøres så lett som mulig. Vi har vel hvert inne på dette før? Siter Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Silverboy Skrevet Februar 16, 2003 Rapporter Share Skrevet Februar 16, 2003 jepp... dette har vært oppe før.. så ikke la oss begynne å diskutere hva de forskjellige kreftene heter og hvor de nå drar og ikke drar en gang til.. søk på emnet så får du / dere en god tråd med mye nyttig info :) Siter -- http://www.jwcompetition.com -- (under construction) Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
eirikoo Skrevet Februar 16, 2003 Rapporter Share Skrevet Februar 16, 2003 Her er den andre tråden om dette. Siter -97 STi3 Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
jantore Skrevet Februar 17, 2003 Rapporter Share Skrevet Februar 17, 2003 Robert er helt enig. Men begynne å ta bort vekt i en ende er feil. 50/50 vektfordeling er det beste. Ellers så er det best å ha mest vekt bak. Siter -98 Suzuki Jimny 4x4 -92 Mazda RX7 1.3L Singel Turbo Garret T04E 60 trim x85 Suzuki SJ413 4x4 Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Roberto Skrevet Februar 17, 2003 Forfatter Rapporter Share Skrevet Februar 17, 2003 Originally posted by jantore Robert er helt enig. Men begynne å ta bort vekt i en ende er feil. 50/50 vektfordeling er det beste. Ellers så er det best å ha mest vekt bak. Nå roter du godt mister :) Hvis du leser på den andre tråden, så vil du komme frem til at mindre vekt vil føre til at bilen ligger bedre, men blir mer understyrt når den først slipper. 50\50 er beste, men ikke hvis du må legge til vekt for å oppnå det. Siter Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
jantore Skrevet Februar 18, 2003 Rapporter Share Skrevet Februar 18, 2003 Det jeg glemte å legge til var at man burde ta bort like mye vekt både foran og bak. Hvis mulig Siter -98 Suzuki Jimny 4x4 -92 Mazda RX7 1.3L Singel Turbo Garret T04E 60 trim x85 Suzuki SJ413 4x4 Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
TurboXs Skrevet Februar 19, 2003 Rapporter Share Skrevet Februar 19, 2003 halllllllooooooo. jo lavere vekt jo bedre i alle tilfeller. men hver bil må settes opp for hva den skal brukes til. ferdig med det. Siter Bmw M3 Turbo Nissan king-cab Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
espen Skrevet Februar 20, 2003 Rapporter Share Skrevet Februar 20, 2003 Og så har vi jo ikke vært innom rakett-teknologi som fjærer, dempere og krengningshemmere enda heller! 55/45 fordeling er da ikke ille, med et litt stivere stabstag bak (evt mykere foran i krisetilfelle) flytter du ikke så mye vekt til ytre forhjul og understyrer mindre. Men nå har du virkelig funnet noe å pusle med... :D Siter Espen evo.no Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Anbefalte innlegg
Join the conversation
You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.