Gå til innhold

Vektfordeling..

Ranger emnet


Roberto

Anbefalte innlegg

  • 2 months later...
Originally posted by Robert

HAr et spørsmål om vektfordeling..

 

 

Si at vi har en bil på 1000 kg, 50\50 vektfordeling. Hvis vi tar vekk, la oss si 100 kg fra baken, vil bilen da bli bedre eller verre å kjøre??

 

 

Den vil vel bli mer understyrt, men vil det ta lenger tid før den slipper?

 

Punkt nummer 1 er å ha så lav vekt som mulig. Punkt nummer 2 er å fordele den vekta man har så jevnt som mulig. Som du sier vil den bli mer understyrt. Dette på grunn av at det nå skal mer til for å få bakenden til å slippe, mens det skal like mye til for at fronten slipper som før.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Originally posted by Wrooooom

 

Punkt nummer 1 er å ha så lav vekt som mulig. Punkt nummer 2 er å fordele den vekta man har så jevnt som mulig. Som du sier vil den bli mer understyrt. Dette på grunn av at det nå skal mer til for å få bakenden til å slippe, mens det skal like mye til for at fronten slipper som før.

 

 

 

Så med andre ord.. Hvis jeg fjerner noen kilo bak, så vil bilen ligge bedre, men når den først slipper, så blir den mer understyrt?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

OK en ganske enkel regel på hvordan en bil fungere med vektfordeling.

 

Mere vekt bak understyrt, mere vekt foran overstyrt.

 

Tenk deg 100kg+ på fram hjulene. Da får man mere trykk foran og mere grep. 100kg- bak, mindre grep lettere å få bilen til å spinne/slippe. Bra for drifting.

 

Men i steden for å bekymre seg over vekt, tenk heller på dempere fjærer, og hva annet av setup du kan gjøre på bilen. Forandre toe-inn bak, camber osv.

 

Er veldig mye som kan gjøre en bil, bra eller dårlig hvis man har mulighet til å forandre på ting.

 

Men vekta burde være 50/50. Så hvis du skal ha vekk 100kg ta det ifra begge ender. For 100kg bak blir aldeles for mye. da vill du få ca 55.5/44.5 i vektfordeling.

-98 Suzuki Jimny 4x4

-92 Mazda RX7 1.3L Singel Turbo Garret T04E 60 trim

x85 Suzuki SJ413 4x4

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Originally posted by jantore

OK en ganske enkel regel på hvordan en bil fungere med vektfordeling.

 

Mere vekt bak understyrt, mere vekt foran overstyrt.

 

Tenk deg 100kg+ på fram hjulene. Da får man mere trykk foran og mere grep. 100kg- bak, mindre grep lettere å få bilen til å spinne/slippe. Bra for drifting.

 

Men i steden for å bekymre seg over vekt, tenk heller på dempere fjærer, og hva annet av setup du kan gjøre på bilen. Forandre toe-inn bak, camber osv.

 

Er veldig mye som kan gjøre en bil, bra eller dårlig hvis man har mulighet til å forandre på ting.

 

Men vekta burde være 50/50. Så hvis du skal ha vekk 100kg ta det ifra begge ender. For 100kg bak blir aldeles for mye. da vill du få ca 55.5/44.5 i vektfordeling.

 

 

 

Du har littt rett i det du sier. Dessverre, så har du glemt en ting.. *Vanskelig ord* Sentrufigalkraften kalles det vel(ca)..

 

Masse vekt bak vil gi mer grep når du skal rett frem, dvs, du kan gasse mer før bilen slipper (dette gjelder både rett frem og i sving). Men si at bilen slipper pga høy fart.. Den vil slippe der det er mest vekt, som i dette tilfellet er bak, altså vil bilen bli overstyrt med for mye vekt bak.

 

Grunnen er at når du svinger, så vil vekten prøve å presse bilen ut av banen som du ønsker, altså rett frem, når bakenden vil rett frem, vel, da sladder du. Men det skal mer til for å spinne, det har du helt rett i.

 

Mer vekt, gir mer grep, men pga sentrufigalkraften, så er det best med lav vekt. Det er mer enn èn grunn til at hardcore banebiler gjøres så lett som mulig.

 

Vi har vel hvert inne på dette før?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Originally posted by jantore

Robert er helt enig. Men begynne å ta bort vekt i en ende er feil. 50/50 vektfordeling er det beste. Ellers så er det best å ha mest vekt bak.

 

 

Nå roter du godt mister :) Hvis du leser på den andre tråden, så vil du komme frem til at mindre vekt vil føre til at bilen ligger bedre, men blir mer understyrt når den først slipper. 50\50 er beste, men ikke hvis du må legge til vekt for å oppnå det.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Og så har vi jo ikke vært innom rakett-teknologi som fjærer, dempere og krengningshemmere enda heller!

 

55/45 fordeling er da ikke ille, med et litt stivere stabstag bak (evt mykere foran i krisetilfelle) flytter du ikke så mye vekt til ytre forhjul og understyrer mindre. Men nå har du virkelig funnet noe å pusle med... :D

Espen

evo.no

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Fjern formatering

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Bilforumet.no bruker cookies. Det brukes cookies til å måle trafikk, for å optimalisere siden, og for å kunne holde deg innlogget. Ved videre bruk av siden aksepterer du vår bruk av cookies. Sjekk ut vår Privacy Personvernvilkår