Gå til innhold

Hvor mye senk i forhold til dekk-dim?!

Ranger emnet

polo-1992-xtreme

Anbefalte innlegg

• Svar 49
  • Created
  • Siste svar

Top Posters In This Topic

Originally posted by polo-1992-xtreme

ok, men da passer 7,5x16 også på min bil med litt valsing..

og jeg kan da senke sånn ca.?!..40mm eller?

mvh Mads

Jeg hadde en Polo 2F 1991 modell som jeg hadde endel ulike hjul på, så jeg tillater meg å synse litt her...

Hjulbuene på Polo 2 er ganske små og derfor er det viktig å ikke velge for store hjul. Etter min mening er det hjul og senking som bestemmer bilens helhet, dvs at dersom det "slurves" her (f.eks ved å velge noen halvkule 7x16" felger og 40mm senking) så spiller det egentlig ingen rolle hvor mye spoilere, potter, seter og vinger bilen får. Den blir halvkul uansett!

Jeg hadde 8x14 ET 15 foran og bak med 195/45 14 og 80mm senking. Det var ganske tøft og krevde ikke så mye bearbeiding av skjermene hvis bilen var stiv (enten et hardt senkesett eller fjærvegsbegrensere som hindrer fjæring slik at det subber (praktisk men ubehagelig)).

Skulle jeg valgt hjul til en slik bil i dag, ville jeg valgt 9x14 ET20 foran og bak med 215/40 14 dekk (Conti e.l.). Med litt valsing mener jeg dette blir skikkelig rått og gir mulighet for ordentlig senking også. Synd at det ikke finnes 195/40 15, dette hadde kanskje vært optimalt på 8x15 siden du ønsker deg litt større hjul enn alle andre. Bilen KAN bli kul med 16", men da må du bygge om skjermene etter hjulene slik at de kommer skikkelig opp i hjulbuene foran kombinert med 70mm senking og det er ikke lett mht svinging. Lykke til :)

Vennlig hilsen RK

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Originally posted by Terminator

Jeg hadde en Polo 2F 1991 modell som jeg hadde endel ulike hjul på, så jeg tillater meg å synse litt her...

Hjulbuene på Polo 2 er ganske små og derfor er det viktig å ikke velge for store hjul. Etter min mening er det hjul og senking som bestemmer bilens helhet, dvs at dersom det "slurves" her (f.eks ved å velge noen halvkule 7x16" felger og 40mm senking) så spiller det egentlig ingen rolle hvor mye spoilere, potter, seter og vinger bilen får. Den blir halvkul uansett!

Jeg hadde 8x14 ET 15 foran og bak med 195/45 14 og 80mm senking. Det var ganske tøft og krevde ikke så mye bearbeiding av skjermene hvis bilen var stiv (enten et hardt senkesett eller fjærvegsbegrensere som hindrer fjæring slik at det subber (praktisk men ubehagelig)).

Skulle jeg valgt hjul til en slik bil i dag, ville jeg valgt 9x14 ET20 foran og bak med 215/40 14 dekk (Conti e.l.). Med litt valsing mener jeg dette blir skikkelig rått og gir mulighet for ordentlig senking også. Synd at det ikke finnes 195/40 15, dette hadde kanskje vært optimalt på 8x15 siden du ønsker deg litt større hjul enn alle andre. Bilen KAN bli kul med 16", men da må du bygge om skjermene etter hjulene slik at de kommer skikkelig opp i hjulbuene foran kombinert med 70mm senking og det er ikke lett mht svinging. Lykke til :)

Min plan opprinelig var 9x14 selv på min bil, men da må du bygge om skjermene foran, plus et viktig problem, svinging, greit du kan da bruke imp eller spacere til å få felgen lengre ut, men da vil felgen komme så langt ut at du for mer en nok stein sprut fra hjula foran, oppover siden og på baksjermene hvor det er stein sprutt deksel.

Projekt Polo

Projekt Vento

Projekt Bora

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Originally posted by G40Turbo

Min plan opprinelig var 9x14 selv på min bil, men da må du bygge om skjermene foran, plus et viktig problem, svinging, greit du kan da bruke imp eller spacere til å få felgen lengre ut, men da vil felgen komme så langt ut at du for mer en nok stein sprut fra hjula foran, oppover siden og på baksjermene hvor det er stein sprutt deksel.

Ok visste ikke at 9x14 ET 20 butter innover, men det kommer kanskje litt an på type demper? Enig i at felgen kommer for langt ut med 9x14 ET10, så 8x14 ET 15 er kanskje max av hva man burde ha her og evt ha 9x14 bak hvis det ønskes.

Jepp, KidA, jeg er blitt hjuldoktor på mine eldre dager, hoho...

Vennlig hilsen RK

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Originally posted by Terminator

Ok visste ikke at 9x14 ET 20 butter innover, men det kommer kanskje litt an på type demper? Enig i at felgen kommer for langt ut med 9x14 ET10, så 8x14 ET 15 er kanskje max av hva man burde ha her og evt ha 9x14 bak hvis det ønskes.

Jepp, KidA, jeg er blitt hjuldoktor på mine eldre dager, hoho...

Er nok riktig det, jeg selv kjører m 8x14 et 15 m max valset/banket skjermer foran.

PS, runar slett noen på innbox på VA Audi formuet ditt.....

Projekt Polo

Projekt Vento

Projekt Bora

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Originally posted by G40Turbo

Kjuøp justerbartd senke sett så kan du justere det til slik du vil ha det.

Det var det som var planen ja:D Har du noen forslag til justerbare senkesett som passer på min bil? Racing Power skal visstnok lage justerbare senkesett..kan dette brukes?!

Og til alle andre: Takk for alle svar!!

Som sagt: vil helst unngå 14" felger..helst større...jeg har sett på noen råkule felger som er 16"(eneste problemet er boltesirkelen som ikke passer)

mvh Mads

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Originally posted by Kid-A

Ta en titt her, så ser du at 195/40-16" på 7" er max av det som ser bra ut på Polo2/2F ;)

http://www.bilforumet.net/showthread.php?s=&threadid=41623&perpage=15&pagenumber=1

Jada det er bedre plass i bakskjermen på Coupé, men baksjermene er altså mye modda på denne steilheck'en.

Mitt neste problem er nå å få felgene på bilen...de jeg har sett på, har 5 bolter i motsetning til originalboltesirkelen som har 4!! Hva kan/må jeg gjøre for å bytte boltesirkel på Polo'n?!

Jeg ser at PoloClassic har fått gjort et eller annet for å få på de nye felgene sine..noen som har tips og triks?! (gjerne fra mesteren selv: Frode??)

takk

Mvh Mads

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Originally posted by LupoB0Y

Det kommer ann på innpress. Hva slags innpress har du på 5bolt felgene dine?

Den tynneste adapteren du får er 25mm, så du er avhengig av å ha lavt innpress på 5boltfelgene.

Hvor lavt inpress må det være da?skal finne ut litt mer om de felgene jeg har sett på litt senere!

Og hvor får jeg tak i slike adaptere?!

mvh Mads

Lenke til kommentar
Del på andre sider