Gå til innhold

Kan noen dekode dette nr? Ford 302

Ranger emnet


Anbefalte innlegg

Takk for at du satt ord på det jeg tenkte tidligere i denne posten, Turbomoped.:) Må vel få nevne at grunnen til at de fortsatt bruker støtstangs V8 i Top Fuel og andre klasser i dragracing er nok ikke fordi motorene er så overlegent best men fordi motorras er ganske vanlig og kostnadene er lavere ved bytte av 16 ventiler enn 32 ventiler, en kam enn fire kammer, kort rem enn lang rem etc. lista kan bli fryktelig lang.

Dessuten så har de aller fleste firmaer som bygger for dragracing basert seg på støtstangs-åttere, noe som har vært tradisjon siden de begynte med dragracing.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • Svar 56
  • Created
  • Siste svar

Top Posters In This Topic

Originally posted by T/A 455

Prøvde å legge inn topper med 4 ventiler pr sylinder på min maskin i dyno 2000. Tjente ca 120hk forutsatt at den klarer et løft på 14,6mm.

 

Men nå er det vell egentlig ikke noe å diskutere at dobble overligende kammer er bedre enn en enkel da, vill tro tyngden av rotasjon av fire kammer og 32 ventilers motor kompenseres bra av den ekstra innsugsevnen du får uten bruk av høy løfts kam.

 

Jim butler Performance klarte å presse 2500hk ut av en Pontiac alu blokk (støtstangs motor). Vill bare anta at det klares mer på Chevy, Ford eller mopar, ettersom motorene til de bilene fremdeles er i produksjon. (Pontiac lagde sin siste gate V8 i 1981)

 

Den Hk-økningen er nok endel friksjons-senking... får du fram Mechanical Efficiency og/eller Friction HP i programmet ditt,ser du fort en ganske solid forandring i de tallene ved sammenligning av den du har og den du lagde i programmet... :)

 

For ikke å snakke om økningen i VE du får med flere ventiler.. :)

 

Tror ikke de andre US-åtterne tar ut så mye mer...har sett 2200-hk turbo Ford 5.0 (den nyeste)....og det er vel på grensen av hva de lager til bensin-drag nå.. men det kommer nok noen sinnsvake 4000-hk-greier nå som de begynner å få motorer med lavere friksjon og høyere trimmingsgrad til å begynne med.. :):D

Fast and cheap = not reliable

Cheap and reliable = not fast

Fast and reliable = not cheap

 

Suzuki GSX-R1100'86, nå GSX-R1342 Turbo/IC/EFI. 326 hk/184 Kg = 1.77 hk/kg.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Originally posted by kimosabi

Takk for at du satt ord på det jeg tenkte tidligere i denne posten, Turbomoped.:) Må vel få nevne at grunnen til at de fortsatt bruker støtstangs V8 i Top Fuel og andre klasser i dragracing er nok ikke fordi motorene er så overlegent best men fordi motorras er ganske vanlig og kostnadene er lavere ved bytte av 16 ventiler enn 32 ventiler, en kam enn fire kammer, kort rem enn lang rem etc. lista kan bli fryktelig lang.

Dessuten så har de aller fleste firmaer som bygger for dragracing basert seg på støtstangs-åttere, noe som har vært tradisjon siden de begynte med dragracing.

 

Mye av grunnen til at de bruker støtstangs-åttere er at TF er begrensa til 8 liters volum....er ikke mange andre motorer å velge ifra da. Top Fuel Scania-motor..? :D:D Men da er det heller ingen som lager deler til bruk i TF til Scania....og uten deler,gidder få mennesker å bygge en bil som varer 6 sek (drag + burnout) før man må bygge nye deler. For dyrt...men kanskje "mycket grymt"?? Spesielt hvis man kunne lage en konkurransekraftig motor med høy trimmingsgrad som trengte mindre Nitro...slik at den holder flere drag enn en 8'er gjør i dag...muligens billigere i lengden. :)

Dessuten er TF så kjapt at dekk og clutchinnstillinger i 99% av tilfellene "makes or breaks it".. :) 6500 hester holder nok hvis man får effekten ned i bakken.. ;)

Fast and cheap = not reliable

Cheap and reliable = not fast

Fast and reliable = not cheap

 

Suzuki GSX-R1100'86, nå GSX-R1342 Turbo/IC/EFI. 326 hk/184 Kg = 1.77 hk/kg.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

På 90-tallet var det faktisk noen som kjørte med 32V motorer i TF.

Den såkalte McGee motoren. Husker ikke om det var DOHC men 32V hadde den hvertfall. Den var heller ikke voldsomt framgangsrik etter det jeg husker. Hvis noen noengang kommer til å prøve en annen motor kombo enn Mopar basert hemi i TF må ikke glemme at det er 35års erfaring med hemi nitro motorer, Er ikke gjort i en håndvending å skaffe seg denne erfaringen på en annen motorkonstruksjon. Man må regne med at det er store utviklings kostnader og mange år med erfaring som skal til. Spørs om noe team er villig til å prøve dette... Selv om det hadde vært gøy om noen gjorde det.

 

EDIT:McGee var en quad cam motor.

NHRA har en regel som sier at motor i TF må være: Any internal combustion, reciprocating, 90 degree V8, automotive-type engine permitted. Single camshaft only; multi-valve and/or overhead cam configuration prohibited. Maximum 500 cid, Minimum 490 cid; Maximum bore center spacing 4.900 inches; maximum two valves per cylinder

244 Turbon lever igjen!!

(med mosegrodd grill etter 3-4år med lagring på gressbakke...)

04 Nissan navara

87 bmw 320i

73 amc hornet

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Originally posted by VEPSEN

.

NHRA har en regel som sier at motor i TF må være: Any internal combustion, reciprocating, 90 degree V8, automotive-type engine permitted. Single camshaft only; multi-valve and/or overhead cam configuration prohibited. Maximum 500 cid, Minimum 490 cid; Maximum bore center spacing 4.900 inches; maximum two valves per cylinder

 

Da stopper jo 32V-motoren av seg selv...hvis man bare kan bruke en kam... :)

Fast and cheap = not reliable

Cheap and reliable = not fast

Fast and reliable = not cheap

 

Suzuki GSX-R1100'86, nå GSX-R1342 Turbo/IC/EFI. 326 hk/184 Kg = 1.77 hk/kg.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Originally posted by VEPSEN

Ja, det stopper seg selv da.

Men jeg fant en spennende og lærerik artikkel nå om hvorfor 4V topper ikke er bra når det skal kjøres på nitro. 3V var faktisk bedre! Les denne.

 

Nitro er no merkelige greier.. :D Fra hva jeg forsto,kunne ikke pluggen stå i midten,fordi den da ble dynka av nitro og kortslutta...og sto den ute på siden,og ikke ble dynka,kunne den gløde/smelte....midt i mellom funka bra. Nesten dieselteknologi det der... Sprøtt. :)

Fast and cheap = not reliable

Cheap and reliable = not fast

Fast and reliable = not cheap

 

Suzuki GSX-R1100'86, nå GSX-R1342 Turbo/IC/EFI. 326 hk/184 Kg = 1.77 hk/kg.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Selve problemet er etter hva jeg forsto plassering av plugg siden nitro leder strøm når pluggen får altfor mye nitro(dynkes) ved å stå oppe i et hjørne. Noe som torpederer hele forbrenningssyklusen slik at den blir for sein og motvirker stempelet. Hva med flatere forbrenningskammer med mindre vinkel slik at pluggen fortsatt kan stå i midten uten at nitro samler seg i hjørnet og dermed dynker pluggen?? Bare en tanke.:)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Heh, ja forsto det som at halvkule(hemisfæriske) formede forbrenningsrom var å foretrekke pga det kunne samle seg "dammer" av nitro i hjørnene hvis det var mer V- formede som på vanlige 4V fb.rom. Pluggene måtte stå nærme eksos ventilene for å bli varm nok til at nitron fordampa når den traff pluggen men ikke så nærme at den smelta av varmen.... Artige greier, totalt unyttig å vite noe mer om det hvis man kjører på bensin men får alikevel lyst til å finne mer ut av det:)

 

Kimosabi: med flatere fr.rom vil jo kompen bli høyere, kanskje for høy? Dish i stempla vil jo bare lage "lommer" som nitron kan samle seg i. Flat topp stempler var vel best.

244 Turbon lever igjen!!

(med mosegrodd grill etter 3-4år med lagring på gressbakke...)

04 Nissan navara

87 bmw 320i

73 amc hornet

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 4 weeks later...

På den ene toppen fant jeg nr E 32 69 090E.

Hva betyr det?

 

Motoren ser ut til å være i god stand, godt kjøp for 5000,- tror jeg :)

 

http://home.online.no/~ekris-sv/Motorisert%20Kj%f8ret%f8y/Min%20Granada/V8/IMG_4696.jpg

- 90 Mercedes E 300 TDT

- 84/87 Pontiac Transam

- 84/90 Ford Bronco

- 82 Ford Granada 5.0 Ghia V8 Prosjektet No Turbo Shit, Just Real Power!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Fjern formatering

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...

×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Bilforumet.no bruker cookies. Det brukes cookies til å måle trafikk, for å optimalisere siden, og for å kunne holde deg innlogget. Ved videre bruk av siden aksepterer du vår bruk av cookies. Sjekk ut vår Privacy Personvernvilkår