Gå til innhold

En pling og en plong


awt

Anbefalte innlegg

Dette er vel litt ubrukelig å komme med men for de som fortsatt lurer ...

 

The background of the 280 limit

The 280 limit came in effect in 1990 responding to increasing number of traffic accidents associated with high output cars. Also, the gentleman's agreement was there to avoid unneccesary unlimited power race between Japanese manufactures. 1990 was around the year when R32 GTR, 80 Supra, FD3S, NSX came out.

 

The reason of the termination

Being that the imported cars are not restricted, there were vehicles on road that were sold with more horsepower, recently 400 horsepower is not a surprise anymore looking at Porsches and AMGs. Also Japanese cars are sold more than 280hp elsewhere on the world. For instance, Lexus LS, Infinity Q45.

Considering the inefficiency of manufacturing vehicles in double standards, JAIA concluded that the gentleman's agreement is nonsense.

Another story is that there was opinion that the 280 limit is actually restricting the manufactures development. While foreign manufactures builds vehicles around their high performance output, Japanese cars were designed around the 280 package. The opinion was that development of chassis, brakes, suspensions, and all the other components were suffered from 280 limit.

Now, manufactures are freed to develop vehicles competing with rivalries overseas.

 

hmm hmm hmm hmm hmmm .... PS: er foresten endel biler (japanske) tilsalgs i japan med mer enn 280 hester .. endel utgaver av Skrubaru impreza WRX har over 300 osv ..

[*] 2003 Lexus IS200

 

[*] 1999 BMW 318i - Solgt

 

[*] 1998 Mitsubishi Carisma GDI - Knust

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • Svar 72
  • Created
  • Siste svar

Top Posters In This Topic

Jeg var ikke klar over at avtalen var opphevet. Jeg har vært i flere diskusjoner der folk har påstått at det er avgifter som var grunnen til at det ikke var lov å produsere biler med mere enn 280hk i Japan, jeg vet ikke helt hvorfor folk trodde dette, tror dette er et "rykte" som har gått kun i Norge. Sikkert Autofil som har skrevet det en gang :) Det er bra at grensen er borte nå da, så japanerne kan utfolde seg fritt. Regner med det gikk kaldt nedover ryggen på mange bilfabrikanter når de fikk høre dette :D

 

De fleste bilene som har blitt solgt med mere enn 280 hk i Japan har vel blitt solgt gjennom de forskjellige bilfabrikantenes tuning-avdelinger (nismo, trd, sti osv), som ikke var omfattet av noen gentleman`s agreement.

Don`t fool with the old school

Corolla KE25 prosjekttråd

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Originally posted by audifanatic

 

gamle amerikanske biler har som regel mere hester enn det som står som originalt, dette er fordi at det skulle bli lettere å forsikre dem i gamle dager. Hele påstanden om 500bhp i f.eks nissan skyline ved fjerning av en plombe er sinnsyk. Hvis det virkelig er så lett hvorfor har ikke alle 500bhp i sine skyliner, rx7'r, subaruer, mitsubishi'r? fordi det ikke er mulig hos en bil som har "vanlig" motor.

 

Greit nok hvis det hadde vært en TVR Cebera fordi den har en formel1 motor ell lignende som er trimmet ned for å bli godkjent.

 

Hvis det virkelig hadde gått ann å fått 500bhp i en skyline ved å fjerne en plombe, hva er vitsen med HKS/MINES/JUN osv? hvorfor trimme bilen til 500bhp ved å bytte deler som er dyre når du bare kan fjerne en plombe!?

 

De av dere som velger å tro på dette, hold det for dere selv, jeg personlig ler av hele saken. Tro på noe de sier og skriver i Autofil er som å lese bil test i Se & Hør og så kjøpe en bil etterpå på grunnlag av hva de skrev!

 

Det er faktisk veldig mange som tror dette om Nissan Skyline, du aner ikke hvor mange som spør om dette når de kontakter meg for å sjekke pris o.l på Skyline. Jeg kan ikke akkurat le av kundene mine heller da, men jeg prøver så høflig som mulig å si at dette er et rykte startet av vårt kjære autofil :D

Don`t fool with the old school

Corolla KE25 prosjekttråd

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Originally posted by mihkku

På disc'en til 2Fast 2Furious så ordnet de jo med EVO'en slik at den fikk 500hk++ eller noe slikt. ELLER husker jeg bare så feil ?

 

Japanske biler ER bremset ned. f.eks. 1000HK fra en Skyline er ikke vanskelig i allefall ikke hvis du er fra England. Populært å øke HK'ene til Skyline der. Men hvordan de gjør det hakke jeg peiling på.

 

 

Bare fordi en bil kan trimmes, betyr ikke det at den er bremset ned. Du kan jo trimme vectraen din til 1000hk også, men det betyr ikke at den på noen måte er plombert eller bremset ned...

Don`t fool with the old school

Corolla KE25 prosjekttråd

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Originally posted by TP Racing

 

 

Bare fordi en bil kan trimmes, betyr ikke det at den er bremset ned. Du kan jo trimme vectraen din til 1000hk også, men det betyr ikke at den på noen måte er plombert eller bremset ned...

1 ting jeg lurte på forresten(har ingenting med topic å gjøre men ok). Hvilke mods er på skylinen din nå? hk osv. ? Og når tar du den turen innom kr.sund!? :D

Just because i rock, doesn`t mean i`m made of stone.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

På disc'en til 2Fast 2Furious så ordnet de jo med EVO'en slik at den fikk 500hk++ eller noe slikt. ELLER husker jeg bare så feil ?

 

Japanske biler ER bremset ned, 276HK er "grensen". Grunnen ? Enkel.

BANEKJØRING!

JGTC er kjent i Japan(som NASCAR i USA) Mens Porche, Ferrari og de andre store bilene i fra vesten kjører i GT500 klassen så kjører japser bilene i GT300 klassen. GT300 klassen er den mer hjemslige klassen hvor japanerene kan ha sine biler uten å måtte kjøre mot de store gutta. I tillegg så trenger man ikke å brukte flere tusen på trimming av bilene til GT300 som til GT500. Ferdig trimmet fra fabrikken og dermed en rimelig sportsbil som kan kjøres rett utpå banen.

Men er snakk om at noen av bilene skal ta et steg å starte i GT500. Honda har snakket om det og samme har Toyota.

Snappet opp denne infoen under en kjedelig nattevakt her på stasjonen, etter at hele bladhylla var lest opp.

 

Dette kan jo være en logisk forklaring, ellers... hvorfor kjører alle japserbilene i sammeklasse ?

Men er litt i tvil selv i og med at JGTC startet i 94 mens den første Skyline R32 ble laget i 89(av de som klarte over 200HK)

Men den andre forklaringen som er den mest kjente er jo avtalen mellom japser fabrikkene om at de skal ha 276hk som en grense for å unngå "heste"krig

 

Skyline er bremset ned fra ca. 350HK til 276HK, en chip gjør susen og du har 350HK + fjern turtallssperra på 180km/t. DVS. pling og plong er chippen i Skylinene. Ellers så kan pling og plong tolkes som intercooler, turbo osv.

Så har du enda 2.8L 400R som da er mer sjeldnere som skal ha gått rundt "avtalen" men hvor mange HK den yter vetta faen jeg

 

Håper jeg hjalp til noe for dere og håper bladene hjalp noe for meg.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Originally posted by TP Racing

 

 

Bare fordi en bil kan trimmes, betyr ikke det at den er bremset ned. Du kan jo trimme vectraen din til 1000hk også, men det betyr ikke at den på noen måte er plombert eller bremset ned...

 

Joda... men mener at de ikke endret så mye på den bilen. Å endre lite på min bil er å gi noen HK mere og ikke 350HK på noen små justeringer.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Originally posted by mihkku

 

Joda... men mener at de ikke endret så mye på den bilen. Å endre lite på min bil er å gi noen HK mere og ikke 350HK på noen små justeringer.

 

At man kan hente 350hk ut av en 280hk turbomotor vil ikke si at bilen er plombert på noen måte! Det kan man også gjøre ut av tyske turbomotor akkurat like enkelt.

 

En EVO er ikke bygd for 500(+++?) hk og det har den aldri vært.

Evo motoren er bygd for å få mest mulig luft gjennom gjennom en restriktor. Skal man ha 500 ærlige hk som er driftsikre er dette utrolig dyrt, som på alle andre japser og tyskere og whatever med 2 liters motorer.

.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Originally posted by mihkku

På disc'en til 2Fast 2Furious så ordnet de jo med EVO'en slik at den fikk 500hk++ eller noe slikt. ELLER husker jeg bare så feil ?

 

Dette beviser vel ikke så mye? Om jeg filmer at jeg trimmer f.eks en Skyline R32 GTR til 500hk, så beviser ikke det akkurat at motoren er plombert ned til 280hk? Setter du på en chip på en Audi A4 1.8t får du jo tett oppunder 200hk, betyr det at denne bilen er nedplombert også?

 

Japanske biler ER bremset ned, 276HK er "grensen". Grunnen ? Enkel.

BANEKJØRING!

JGTC er kjent i Japan(som NASCAR i USA) Mens Porche, Ferrari og de andre store bilene i fra vesten kjører i GT500 klassen så kjører japser bilene i GT300 klassen. GT300 klassen er den mer hjemslige klassen hvor japanerene kan ha sine biler uten å måtte kjøre mot de store gutta. I tillegg så trenger man ikke å brukte flere tusen på trimming av bilene til GT300 som til GT500. Ferdig trimmet fra fabrikken og dermed en rimelig sportsbil som kan kjøres rett utpå banen.

Men er snakk om at noen av bilene skal ta et steg å starte i GT500. Honda har snakket om det og samme har Toyota.

Snappet opp denne infoen under en kjedelig nattevakt her på stasjonen, etter at hele bladhylla var lest opp.

 

Dette kan jo være en logisk forklaring, ellers... hvorfor kjører alle japserbilene i sammeklasse ?

 

 

Det er mange av japsebilene som kjører i GT500-klassen også. Det er faktisk kun 3 av 18 biler i GT500-klassen som IKKE er japanske. Når det gjelder GT300-klassen så er det langt ifra originale motorer de kjører med, hele bilen er omfattende modifisert, så man kan langt ifra bare "kjøre rett utpå banen".

 

Men er litt i tvil selv i og med at JGTC startet i 94 mens den første Skyline R32 ble laget i 89(av de som klarte over 200HK)

Men den andre forklaringen som er den mest kjente er jo avtalen mellom japser fabrikkene om at de skal ha 276hk som en grense for å unngå "heste"krig

 

 

Skyline kjørte først i den australske gruppe-A racing-serien, her kjørte de med mellom 5-600hk, og motorene var spesialbygde for dette, ikke noe "original fra fabrikk"-prosjekt.

 

 

Skyline er bremset ned fra ca. 350HK til 276HK, en chip gjør susen og du har 350HK + fjern turtallssperra på 180km/t. DVS. pling og plong er chippen i Skylinene. Ellers så kan pling og plong tolkes som intercooler, turbo osv.

Så har du enda 2.8L 400R som da er mer sjeldnere som skal ha gått rundt "avtalen" men hvor mange HK den yter vetta faen jeg

 

Hvis Skyline er plombert ned, er alle turbobiler i verden plombert ned. Jeg tør påstå at alle turbobiler har potensiale for å kunne yte mere enn de gjør fra fabrikken. Såklart er dette ekstra aktuelt for japanske biler i toppsjiktet, da de har en øvre grense på 280hk.Både Skyline og Supra kan trimmes til en god del mere enn dette, gjerne nærmere 400hk på originale turboer, men å si at de "er nedplomberte, fjern en pling og en plong og du har 500hk", det blir jo helt feil. Det ligger i ordene at å "fjerne en pling og en plong" er en relativt enkel operasjon, noe som dermed ikke inkluderer deler som turbo, intercooler, eksosanlegg osv. Det er stor forskjell på en nedplombert motor, og en motor hvor det fulle potensialet ikke er utnyttet.

 

Nismo 400R er ikke en Nissan Skyline, men en Nismo Skyline. Dermed unngår den avtalen som de japanske bilfabrikantene har inngått seg i mellom, om ikke å produsere biler med mere enn 280hk. Nismo står fritt til å produsere biler med mere hk, og 400R har som navnet tilsier, 400hk.

Don`t fool with the old school

Corolla KE25 prosjekttråd

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Som sagt... Den teorien stemte ikke på noen punkter, var bare en til version av "HK avtalen" som jeg snappet opp i et blad. Kebab gud har den beste forklaringen hittil.

 

NISMO gikk rundt avtalen ja fordi de simpelt kunne det, er klar over det. Avtaler er til for å finne en annen måte å gå rundt en avtale på... øhm... ja.

 

Stod i et blad om en fyr i England som har 1000HK på sin Skyline og det stod i artikkelen at det er ECU'en på Skylinen som var raus på HK'ene. Ved enkle modder og chip så skulle du få de HK'ene som Skyline egentlig har, uten å bruke noe særlig med peng med mer eller mindre man måtte kjøpe en ny chip.

Fant samtidig ut med den pling og plong... Ved å endre inntaket og eksosen så skulle man få 350HK fra motoren.

Ellers var det de vanlige moddene og delene. Turbo, intercooler, blokk osv. Søkte på nettet og der var det flere som kommenterte ECU'en til Skyline. Er ikke snakk om 500hk men om 350hk ved å gjøre dette, noe som de fleste mener er "orginalt" på Skyline eller bedre kalt 350BHP upgrade som kan faktisk bli gjort av Nissan JP bare man ber de om det.

Men så igjen, hva er "hk orginalt" ? Er det fabrikkstallene eller er det bilen etter fjerning av HK bremsende faktorer.

 

Men Skyline skal jo få mere på sin 2.6l motor enn 276HK med twinturbo ?! Da kan man jo si at bilen er plombert på en eller annen måte. En M3 har jo 60hk mere selvom den har en 3.2L V6 motor UTEN turbo mens en skyline har en 2.6l motor med twinturbo så den burde jo så klart klare å yte mer! Største modellen til EVO 8 har jo ca. 450HK fra fabrikken.

 

En EVO er ikke bygd for 500(+++?) hk og det har den aldri vært.

Evo motoren er bygd for å få mest mulig luft gjennom gjennom en restriktor. Skal man ha 500 ærlige hk som er driftsikre er dette utrolig dyrt, som på alle andre japser og tyskere og whatever med 2 liters motorer.

Er du helt på andre siden ? Vet du at EVO 8 Extreme SC har ca 450hk ?! Orginale EVO'en er tuned opp til akkurat grensa fra fabrikken mens Skyline har blitt tuned ned fra fabrikken

 

De brukte jo jævla mange tusen på å tune bilen på 2Fast 2Furious. Bilen som er på ekstra discen og på selve filmen er ikke de samme, den på filmen hadde ca. 337HK og var en EVO 8 Extreme. Den modellen har faktisk over 276HK!

 

 

Selfølgelig, en motor har uendelig av muligheter før du trenger å bruke flere tusen på deler. På min bil så trenger man bare å gjøre noen enkle justeringer så har jeg noen HK mere. Dette ble gjort i Sverige av en Opel mekaniker så hva som er gjort har jeg ikke peiling på. Men bensintrykket er justert og det ga meg resultater, ikke på HK men på motorytelsen.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Originally posted by mihkku

Største modellen til EVO 8 har jo ca. 450HK fra fabrikken.

 

 

Er du helt på andre siden ? Vet du at EVO 8 Extreme SC har ca 450hk ?! Orginale EVO'en er tuned opp til akkurat grensa fra fabrikken mens Skyline har blitt tuned ned fra fabrikken

 

Ja, jeg er klar over at Evolution Extreme SC har ca. 450hk. 458hk har den for å være nøyaktig. Men jeg viste ikke at det fantes en VIII utgave, kun VI og VII utgave.

Extreme SC har ingenting med Mitsubishi å gjøre.

Det er en bil som er bygd av Xtreme (Tidligere Ralliart UK) og er en uavhening Mitsubishi importør i England.

Det er de som har bygget de fleste spesielle evo'ene man kan få kjøpt. Som f.eks RS450 og Zero Fighter.

 

Det har aldri kommet en EVO med mer enn 280hk fra fabrikk (Jada, de fleste her 10-15 hk mer).

Ikke engang FQ-300 er orginal fra fabrikk.

 

Så jeg er nok på den andre siden, i forhold til hvor du er ja.

.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Fjern formatering

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...

×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Bilforumet.no bruker cookies. Det brukes cookies til å måle trafikk, for å optimalisere siden, og for å kunne holde deg innlogget. Ved videre bruk av siden aksepterer du vår bruk av cookies. Sjekk ut vår Privacy Personvernvilkår