mihkku Skrevet August 13, 2004 Rapporter Share Skrevet August 13, 2004 Originally posted by funkes Ja, jeg er klar over at Evolution Extreme SC har ca. 450hk. 458hk har den for å være nøyaktig. Men jeg viste ikke at det fantes en VIII utgave, kun VI og VII utgave. Extreme SC har ingenting med Mitsubishi å gjøre. Det er en bil som er bygd av Xtreme (Tidligere Ralliart UK) og er en uavhening Mitsubishi importør i England. Det er de som har bygget de fleste spesielle evo'ene man kan få kjøpt. Som f.eks RS450 og Zero Fighter. Det har aldri kommet en EVO med mer enn 280hk fra fabrikk (Jada, de fleste her 10-15 hk mer). Ikke engang FQ-300 er orginal fra fabrikk. Så jeg er nok på den andre siden, i forhold til hvor du er ja. Poenget var at du kan få 500+++ stabile HK på en EVO. Siter Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Awex Skrevet August 13, 2004 Rapporter Share Skrevet August 13, 2004 Originally posted by mihkku Poenget var at du kan få 500+++ stabile HK på en EVO. Og grunnen til at du ville få frem det var hva? Det er ikke mange som tør å kjøre 500++ hk på en EVO uten å skifte stempel/råder. Med andre ord, dette har ikke noe med hverken pling/plong-diskusjonen eller 280 hk grense-diskusjonen. Man kan få 500 stabile hk ut av omtrent hvilken som helst motor, men da koster det, som funkes også sa, en hel del penger. Det finnes såklart motorer som klarerer 500 hk omtrent uten modifikasjoner, men det er ikke de vi diskuterer her nå. Siter Don`t fool with the old school Corolla KE25 prosjekttråd Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
mihkku Skrevet August 13, 2004 Rapporter Share Skrevet August 13, 2004 Originally posted by TP Racing Og grunnen til at du ville få frem det var hva? Det er ikke mange som tør å kjøre 500++ hk på en EVO uten å skifte stempel/råder. Med andre ord, dette har ikke noe med hverken pling/plong-diskusjonen eller 280 hk grense-diskusjonen. Man kan få 500 stabile hk ut av omtrent hvilken som helst motor, men da koster det, som funkes også sa, en hel del penger. Det finnes såklart motorer som klarerer 500 hk omtrent uten modifikasjoner, men det er ikke de vi diskuterer her nå. Var ikke jeg som nevnte EVO... Som sagt.... En Standard EVO er trimmet så og så max. Men man kan alltids få noen mere HK utav den uten å bruke peng, hvordan ? Det får en annen ta stilling til. Siter Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Awex Skrevet August 13, 2004 Rapporter Share Skrevet August 13, 2004 Originally posted by mihkku På disc'en til 2Fast 2Furious så ordnet de jo med EVO'en slik at den fikk 500hk++ eller noe slikt. ELLER husker jeg bare så feil ? Det var nok du som nevnte EVO. Siter Don`t fool with the old school Corolla KE25 prosjekttråd Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
mihkku Skrevet August 13, 2004 Rapporter Share Skrevet August 13, 2004 På disc'en til 2Fast 2Furious så ordnet de jo med EVO'en slik at den fikk 500hk++ eller noe slikt. ELLER husker jeg bare så feil ? Et spørsmål som tok et sidesprang, men skjønner fortsatt ikke all den sutringen. Jeg poengterte bare at en EVO kan få 500HK+++, men har jeg sagt at det var billig ? En bil som er trimmet nesten maks er jo ikke billig å få oppi 200HK mere. Synes du heller skal gi kommentarer på Skyline teksten jeg, hvis du nu kan så mye om bilene... Men hva vet man nu, dette er jo Norge som ikke akkurat er verdensmestere i Skyline tuning. På filmen var det en EVO 7 og ikke en EVO 8, litt skrivefeil som måtte rettes Siter Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Awex Skrevet August 13, 2004 Rapporter Share Skrevet August 13, 2004 Originally posted by mihkku Et spørsmål som tok et sidesprang, men skjønner fortsatt ikke all den sutringen. Jeg poengterte bare at en EVO kan få 500HK+++, men har jeg sagt at det var billig ? En bil som er trimmet nesten maks er jo ikke billig å få oppi 200HK mere. Synes du heller skal gi kommentarer på Skyline teksten jeg, hvis du nu kan så mye om bilene... Men hva vet man nu, dette er jo Norge som ikke akkurat er verdensmestere i Skyline tuning. Du nevnte en EVO trimmet til 500 hk i en diskusjon om hvorvidt det er bare å fjerne en pling og en plong for å få mye hk i en skyline. Etter min oppfatning nevnte du EVO for å bevise at de fleste japanske biler er "plomberte" fra fabrikk. Jeg mener ihvertfall at dette ikke kan tolkes på så veldig mange andre måter, med mindre du er VELDIG dårlig på å formulere deg, noe du tydeligvis ikke er. At en Skyline kan komme opp i nærmere 350hk med komplett eksos helt fra turbo samt nye luftfilter kan nok stemme. Dette gjelder også mange andre biler, de aller fleste japanske biler øker en del i hk når du skifter eksos og filter. Dette er i mine øyne et inngrep som er mye mere enn "å fjerne en pling og en plong", de er altså ikke "plomberte". Dermed mener jeg at det du sier ikke stemmer. Du er også veldig opphengt i det med chip. En Skyline har ikke bruk for chip før du begynner å nærme deg grensen for hva den originale ECU er programmert for når det kommer til ladetrykk. Det enkelte gjør, er å sette inn en chip som er programmert for høyere ladetrykk. Dette er ikke så veldig vanlig, da dette ikke er en "optimal" måte å gjøre det på. De aller fleste skifter ut hjernen til en programmerbar variant, eller setter på en programmerbar tilleggshjerne. Å chipe en Skyline vil ikke utgjøre en dritt. Du får kanskje optimalisert frem noen få hester ekstra, men som på alle turbobiler er det øking av ladetrykket som øker effekten. Den eneste grunnen til å chipe er for å få ECU`en til å henge med under høyere ladetrykk. Dette gjelder de aller fleste japanske biler. Med andre ord chip`er man ikke opp en Skyline på samme måte som f.eks opelen din , eller en Audi 1.8t-motor,der chipen skrur opp ladetrykket på turboen. Den eneste måten å trimme Skyline på, er å optimalisere åndingen, samt skru opp trykket (nå tenker jeg på basic trimming, ikke trimming alà stempel, råder, større turbo, kammer osv). Jeg skal ikke påstå at jeg er verdensmester i Skyline-tuning, men jeg tør påstå at jeg i det minste har et ørlite grunnlag å uttale meg på, ikke bare det jeg har lest i et par blader. En ting jeg faktisk anser meg til å være flink til, er å innse når slaget er tapt under en diskusjon. Å stå på argumentene sine selv om man tar feil er ikke det samme som å vinne en diskusjon. Vi kan ta det fra børjan: Japanske biler ER bremset ned, 276HK er "grensen". Grunnen ? Enkel. BANEKJØRING! JGTC er kjent i Japan(som NASCAR i USA) Mens Porche, Ferrari og de andre store bilene i fra vesten kjører i GT500 klassen så kjører japser bilene i GT300 klassen. Feil. Ta en titt på deltakerlisten, så ser du at dette er bare tull GT300 klassen er den mer hjemslige klassen hvor japanerene kan ha sine biler uten å måtte kjøre mot de store gutta. I tillegg så trenger man ikke å brukte flere tusen på trimming av bilene til GT300 som til GT500. Ferdig trimmet fra fabrikken og dermed en rimelig sportsbil som kan kjøres rett utpå banen. Feil. GT300 er en dyr klasse.I følge JGTC`s egne sider er JGTC en serie med friere regler enn vanlige GT-mesterskap. Du får dette til å høres ut som et standarvognsmesterskap der det omtrent er helt vanlige biler som kjører. Greit nok at GT300 er billigere enn GT500, men det er ikke så stor forskjell som du sier. Litt om grunnkonseptet i JGTC: The technical regulations drawn up for the JGTC by JAF allow more freedom to modify the car than do regulations created for other GT series in other parts of the world. For example, the suspension type of the original vehicle may be freely modified; the main frame situated in front of and behind the front and rear bulkheads may be cut away and replaced by tubular framing; and an engine from another model produced by the same manufacturer can be mounted, and its mounting position, location and orientation are unregulated. As a result, cars in the JGTC are characteristically extremely high-performance and set incredible lap times at every circuit. Her kan du lese om hva de har lov å forandre på motoren. Jommen sa jeg standard... Engine modifications: Modifications to cylinder capacity are permitted. Supercharging devices are also allowed. Reinforcement of cylinder head and cylinder block is permitted. Crankshaft and connecting rods modifications are unrestricted. Modifications to camshaft position/number and changes to the driving system are not permitted. Intercoolers for cooling the intake air including its mounting position and piping are unrestricted. The exhaust system is also without restriction. However, variable exhaust systems are not permitted. Alt dette er hentet fra JGTC`s sider. Men er snakk om at noen av bilene skal ta et steg å starte i GT500. Honda har snakket om det og samme har Toyota. Dette er også feil, da både Toyota og Honda er med fra før. Det er 4 Honda NSX i årets GT500-klasse, og ikke mindre enn 7 Toyota Supra. Det er totalt 18 biler i denne klassen. Fant samtidig ut med den pling og plong... Ved å endre inntaket og eksosen så skulle man få 350HK fra motoren. Vil du virkelig kalle dette å fjerne en pling og en plong? "Alle" vet at Jan Erik i Autofil tok vann over hodet når han sa at det var bare å fjerne en pling og en plong for å få 500hk. Å si at man får 350 hk ved å oppgradere eksos og filter er ikke det denne diskusjonen går ut på. Husk også at det er ikke selve eksosen og filteret som lager de ekstra kreftene, men derimot det at turboene "puster" lettere, noe som fører til økt ladetrykk. Søkte på nettet og der var det flere som kommenterte ECU'en til Skyline. Er ikke snakk om 500hk men om 350hk ved å gjøre dette, noe som de fleste mener er "orginalt" på Skyline eller bedre kalt 350BHP upgrade som kan faktisk bli gjort av Nissan JP bare man ber de om det. Såklart må man oppgradere ECU når man trimmer en bil utover lette modifikasjoner som filter og eksos. Det er fortsatt ikke det samme som en pling og en plong. 350BHP-upgraden du snakker om er ikke originale nissan-deler, men derimot Nismo-deler du får satt på hos forhandler i Japan. Jeg tror den i hovedsak består av ny oppgradert ECU ("chip"), eksos og filter. Som sagt, det er økt ladetrykk som øker effekten, ikke chip, eksos eller filter i seg selv, de gjør det bare lettere\tryggere å øke ladetrykket. Orginale EVO'en er tuned opp til akkurat grensa fra fabrikken mens Skyline har blitt tuned ned fra fabrikken Hvis du skifter eksos\filter på en EVO vil effekten øke. Hvis du skifter eksos\filter på en Skyline vil effekten øke. Hvordan går det da an at EVO`en har blitt tunet opp, mens Skyline har blitt tunet ned. 4G63-motoren som står i EVO er en av de japanske motorene som er veldig lett å trimme. Turbo og stempel\råder er tross alt relativt bra dimensjonerte. Men så igjen, hva er "hk orginalt" ? Er det fabrikkstallene eller er det bilen etter fjerning av HK bremsende faktorer. Jeg tror nok de aller fleste er enige i at originale HK er det bilen ruller ut fra fabrikken med, ikke hva den yter etter at HK-bremsende faktorer er fjernet. Dette er jo tross alt et annet ord for å trimme bilen. Men Skyline skal jo få mere på sin 2.6l motor enn 276HK med twinturbo ?! Da kan man jo si at bilen er plombert på en eller annen måte. En M3 har jo 60hk mere selvom den har en 3.2L V6 motor UTEN turbo mens en skyline har en 2.6l motor med twinturbo så den burde jo så klart klare å yte mer! Største modellen til EVO 8 har jo ca. 450HK fra fabrikken. Jeg synes ikke dette kan kalles en plombering, bilen må tilpasses japanske regler, så enkelt er det bare. Som jeg sa, det er mange biler der motorens fulle potensiale ikke er utnyttet, men jeg synes ikke de er plomberte fordi. En M3 har rekkesekser, men det er vel bare flisespikkeri. Alle skjønner jo at Skyline-motoren har potensiale til mye mere enn de stakkarslige 276hk den har, du trenger vel ikke komme med slike eksempel for at vi skal innse det. Jeg kunne skrevet mye mere, men jeg har et poeng, og etter jeg har skrevet det skal jeg slutte. Når du kommer inn hit må du være innstilt på å lære på de områder du ikke har så mye kunnskap, og du må være innstilt på å lære bort på de områder du har kunnskap. I denne diskusjonen har du faktisk gjort det motsatte, du har tatt tynne argumenter og brukt de mot flere personer som helt klart har mere peiling enn deg. En smart ting å gjøre er å "vurdere motstanderen" din. Sjekk hva han har skrevet i andre tråder, så ser du om han vet hva han snakker om. Nå høres det kanskje ut som om dette handler om å vinne en kamp, men det gjør det ikke. Det er sikkert mange som leser denne diskusjonen. Spesielt for nye brukere kan det være vanskelig å vite hvem man skal "være enige med". Når du med stor overbevisning kommer med den ene faktafeilen etter den andre er det lett at folk blir vranglært. Er det noe man ikke trenger i bilmiljøet, så er det vranglære. Det går nok tullete rykter om Skyline fra før. Undersøk heller om alle dine tanker/påstander stemmer før du poster de på et forum. Et annet tips er at du tar deg en tur på diverse skyline-forum\Skyline-sider rundt om, lær deg litt om bilen, så kan du ta en titt inn hit for å sjekke om du fortsatt står for enkelte ting du har sagt. Det nytter ikke å sitere et bilblad du har lest en gang i tiden, ta heller informasjon fra folk som eier/skrur på slike biler. Siter Don`t fool with the old school Corolla KE25 prosjekttråd Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
mihkku Skrevet August 13, 2004 Rapporter Share Skrevet August 13, 2004 Se der ja, guttn gjort tingene sine. ;) Et slikt pent og pyntlig svar var det jeg ventet fra deg. Jeg har studert Skyline i en stund så jeg er ikke helt på bærtur, kanskje formuleringen som er det. EVO'en var ikke ment som et lite pling og plong. Har faktisk skrevet at EVO'en er trimmet fra fabrikken til den HK'en som er på den, bortsett fra de som Extreme holder på med. Litt feil å ta det opp akkurat under denne threadsen :) Får vel ikke stort sett mere utav en 2l med turbo enn litt over 260hk med trimming med vet at de går lett opp i 350 ved eksos og filter, selfølgelig man kan jo alltids legge på litt mer men får ikke en særlig stabil bil da + det er dyrt, men man burde jo få mye mere ut av en 2.6l med twinturbo enn de stusselige 276 HK'ene derfor mener jeg at den er trimmet ned på en eller annen måte. The engine is a 24 valve 2.6 litre straight six with two Garrett turbochargers. The engine is detuned to fall within the 280bhp Japanese limit. Faktisk så monterer Nissan på 350HK modifikasjonene selv, i og med at regelen for 276HK ikke gjelder for import. Lest på flere threads hvor Nissan(ikke Nismo) som har montert på 350HK. Hva jeg mente med chip var ikke vanlig hobby chip til tyske biler. Even tho the 'normal' GTR's have power limited to 280bhp although a cheap computer/chip modification will instantly allow 350bhp. Men slik jeg har skjønt det så er det en chip som gjør at bilen får ca. 350HK og chipen har noe med turbotrykket å gjøre, men er ikke sikker i og med at de bare sier at bilene er chip'et til 350. Eksos og filter øker riktignok bilen også til ca. 350HK. En ting som går igjen hos noen er at blen er chip'et, mens flere mener at en Skyline har 350HK orginalt. Så hvis 350hk er orginalt, hva er det da som gjør at Skyline har bare 280hk ? Apexi er noe som ofte blir nevnt i sammenheng med ECU'en og skal ikke være så jævla dyr. Vet at Apexi har trimprodukter til Skyline. Fint å fått et skikkelig svar på det der så en hjelpende hånd hadde vært fint. Men, som sagt... Den påstanden om JGTC og Skyline var jo bare tull, tenkte å gi folk innsikt i at det kanskje er andre versioner til HK bremsen i Japan. Men var jo mye som ikke stemte med den påstanden så hvem skulle tru på den ? Stjal den fra en annen thread på et skyline forum. Den teorien er forbi uansett... R35 er et bevis på det, men navnet Skyline lever ikke videre. Hvis du mener at jeg ikke har gjort et bra nok grunn arbeid så foreslår jeg at du selv tar initiativet og kontakter noen av de som har trimmet sine biler, slik jeg har gjort. Ta en prat, vær hyggelig still noen pene spørsmål. Så kanskje du får svar og klarer å tolke de bedre. Men det hva jeg i det hele tatt ville fram til var at Jan Erik sa riktignok 500HK og det var drøyt, men 350hk for en billig penge er nok riktig. eksos + filter er ikke akkurat billig penge, men et ødelagt eksos anlegg ville nok gi fra seg en pling og en plang. Til syvende og sist så kan jeg vel legge til at to som jeg har pratet med hadde 350HK orginalt på bilene sine ved import fra japan. Men spurte ikke om eksos var skiftet. Siter Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Kebab gud Skrevet August 13, 2004 Rapporter Share Skrevet August 13, 2004 OHH en Evo7 med 500hester ... dat er faktisk mer imponerende enn Ryan Dunn (jackass) sin BMW 318i med 500 hester ser ikke helt hva det Evo snakket har her i tråden å gjøre .. Siter [*] 2003 Lexus IS200 [*] 1999 BMW 318i - Solgt [*] 1998 Mitsubishi Carisma GDI - Knust Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
mihkku Skrevet August 13, 2004 Rapporter Share Skrevet August 13, 2004 Spørsmålet om EVO'en i ekstra disken til 2Fast 2Furios snek seg vel med ettersom jeg satt å så på den fine plakaten på rommet mitt av bilene som var med i filmen. Så kommenterte Funkes det også ble det litt her og litt der også endte man her. 318i med 500 hester ? Trekker de bilen eller går de bak i et tog ? Jeg mener... 500 hester på en vei blir jo jævla mye og i allefall hvis alle skulle klamre seg fast på den stakkars BMW'en. Siter Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Awex Skrevet August 13, 2004 Rapporter Share Skrevet August 13, 2004 Originally posted by mihkku Se der ja, guttn gjort tingene sine. ;) Et slikt pent og pyntlig svar var det jeg ventet fra deg. Jeg har studert Skyline i en stund så jeg er ikke helt på bærtur, kanskje formuleringen som er det. EVO'en var ikke ment som et lite pling og plong. Har faktisk skrevet at EVO'en er trimmet fra fabrikken til den HK'en som er på den, bortsett fra de som Extreme holder på med. Litt feil å ta det opp akkurat under denne threadsen :) Får vel ikke stort sett mere utav en 2l med turbo enn litt over 260hk med trimming med vet at de går lett opp i 350 ved eksos og filter, selfølgelig man kan jo alltids legge på litt mer men får ikke en særlig stabil bil da + det er dyrt, Man får ikke mere enn litt over 260hk ved trimming av EVO, men de går lett opp i 350 ved skifte av eksos og filter? Nå er jeg ikke helt med her... men man burde jo få mye mere ut av en 2.6l med twinturbo enn de stusselige 276 HK'ene derfor mener jeg at den er trimmet ned på en eller annen måte. Faktisk så monterer Nissan på 350HK modifikasjonene selv, i og med at regelen for 276HK ikke gjelder for import. Lest på flere threads hvor Nissan(ikke Nismo) som har montert på 350HK. Jeg sa jo selv at Nissan monterer 350hk-kit`et du prater om,les hva jeg har skrevet EN gang til. Poenget er at dette ikke er Nissan-deler, men derimot NISMO-deler som nissan-forhandlere selger og monterer. Men slik jeg har skjønt det så er det en chip som gjør at bilen får ca. 350HK og chipen har noe med turbotrykket å gjøre, men er ikke sikker i og med at de bare sier at bilene er chip'et til 350. Eksos og filter øker riktignok bilen også til ca. 350HK. En ting som går igjen hos noen er at blen er chip'et, mens flere mener at en Skyline har 350HK orginalt. Så hvis 350hk er orginalt, hva er det da som gjør at Skyline har bare 280hk ? Som jeg nevnte tidligere, en chip på en skyline KAN ikke kontrollere turbotrykket, den gjør bare hjernen i stand til å takle høyere ladetrykk enn originalt. Man kan dra ut en god del hk ut av en standard ECU med kun chip, den originale ECU`en er veldig fleksibel, men alikevel føler de aller fleste seg mere komfortabel når de har den kontrollen de får ved å installere en skikkelig ECU som de kan programmere selv. Som jeg også nevnte tidligere, om du kun monterer en chip i en Skyline vil du ikke se noen effektøkning. Om du derimot samtidig skifter eksosanlegg ogluftfilter, samt monterer en form for styring av ladetrykket, da kan du begynne å snakke om at effekten har gått opp. Jeg har ALDRI hørt/sett noen si at Skylinen deres er chipet til xxx antall hk,det er sånn man hører på VAG-treff (no offence vag-folk) Du mener tydeligvis at det er forskjell på å chip`e en skyline til 350hk, og det å få 350hk ved å skifte eksos\filter. Der tar du feil, for som jeg sa, å chipe en skyline gir liten eller ingen effekt. Jeg kan skrive dette gang på gang på gang, men det virker ikke som om det synker inn? Skyline har 280hk på papiret originalt. Selv om dette kanskje forvirrer deg enda mere, så er det faktisk sånn at Skyline ofte blir målt til 300(R33)-320hk(R34) på en helt original bil. Dette kommer helt enkelt av at Nissan tøyer grensene litt. Hva jeg mente med chip var ikke vanlig hobby chip til tyske biler. Å nei, hva mente du da? En intergalaktisk superchip, som har kommet fra verdensrommet for å magisk øke effekten på Nissan Skyline? En chip er en chip, så enkelt er det bare. På VAG kan de kontrollere ladetrykket med en chip, dermed oppnår de relativt store effektøkninger. På de fleste japanske biler kan man IKKE kontrollere ladetrykket med en chip, dermed blir det IKKE en stor effektøkning. Jeg hater å gjenta meg selv, men det er tydeligvis nødvendig.... Apexi er noe som ofte blir nevnt i sammenheng med ECU'en og skal ikke være så jævla dyr. Vet at Apexi har trimprodukter til Skyline. Fint å fått et skikkelig svar på det der så en hjelpende hånd hadde vært fint. Apexi har sine forskjellige utgaver av Power FC ja, som er en av mange erstatnings-ecu`er. Hva mener du med et skikkelig svar? Du kom jo ikke med et skikkelig spørsmål engang? Men, som sagt... Den påstanden om JGTC og Skyline var jo bare tull, tenkte å gi folk innsikt i at det kanskje er andre versioner til HK bremsen i Japan. Men var jo mye som ikke stemte med den påstanden så hvem skulle tru på den ? Stjal den fra en annen thread på et skyline forum. Den teorien er forbi uansett... R35 er et bevis på det, men navnet Skyline lever ikke videre. Så du sier at du med viten og vilje kom med en feilaktig påstand, men dette er OK fordi du mener den er så feil at hvem som helst skjønner at det er tull? Eller prøver du bare å dekke over at det du sa var helt bak mål? Og hva beviser R35? Nå datt jeg helt av lasset her... Hvis du mener at jeg ikke har gjort et bra nok grunn arbeid så foreslår jeg at du selv tar initiativet og kontakter noen av de som har trimmet sine biler, slik jeg har gjort. Ta en prat, vær hyggelig still noen pene spørsmål. Så kanskje du får svar og klarer å tolke de bedre. Jeg er rimelig ovebevist at jeg har snakket med mange flere som har trimmet Skyline enn du har.. Har du noengang sett en Skyline? Reportasjen på Autofil-jukeboxen teller ikke, jeg snakker om det virkelige liv. Har du noen gang kjørt en Skyline? Eller skrudd på en Skyline? Bare fordi du, som du selv sa det, "har studert Skyline i en stund", så gir det ikke deg automatisk rett i alt du sier. Det finnes tross alt mennesker i dette landet som kan mere om Skyline enn deg. Men det hva jeg i det hele tatt ville fram til var at Jan Erik sa riktignok 500HK og det var drøyt, men 350hk for en billig penge er nok riktig. eksos + filter er ikke akkurat billig penge, men et ødelagt eksos anlegg ville nok gi fra seg en pling og en plang. Av og til lurer jeg på om du overhodet er seriøs i denne diskusjonen. Alle vet at det er billig å trimme turbojapser. Alle vet at turbojapser har potensiale for å få mere effekt enn det de kom med fra fabrikken. I mine øyne er ikke det samme som plombering, og jeg mener ikke at det å trimme en bil er det samme som å fjerne en pling og en plong. Først sier du at 350hk i en skyline er mulig for en billig penge, men i samme setning sier du at eksos+filter ikke akkurat er en billig penge. Hvordan får man da 350hk i en Skyline for en billig penge? Du tror fortsatt ikke at det er nok med en chip? Og hva mener du med at et ødelagt eksosanlegg gir fra seg en pling og en plang? Til syvende og sist så kan jeg vel legge til at to som jeg har pratet med hadde 350HK orginalt på bilene sine ved import fra japan. Men spurte ikke om eksos var skiftet. Ingen skyline har 350hk ORIGINALT. For å få dette må de MODIFISERES. Når en bil MODIFISERES er den ikke lenger ORIGINAL. Jeg kan garantere deg omtrent 100% at de skylinene du snakker om har skiftet eksos. Prøver du å kjøre opp ladetrykket på en bil med for lite eksosanlegg vil det bli for mye mottrykk, noe som på ingen måte er bra for motoren. Det fører til varme i turboen(e), blir det for varmt blir de ødelagte. I verste fall ødelegger du hele motoren... De to quotene du kom med var kanskje ikke av aller beste variant...Hvis du hadde letet litt bedre hadde du funnet bedre sider å quote fra enn det der... Det står en del feilopplysninger på begge sidene. The engine is a 24 valve 2.6 litre straight six with two Garrett turbochargers. The engine is detuned to fall within the 280bhp Japanese limit. Denne fant du her. Motoren er såklart detuned, da den er direkte utviklet for å kjøre på 5-600 hk i Grp.A-racing. Men detuningen består av mere enn en chip, et eksosanlegg og en filter. Turboer, kammer, sannsynligvis stempel, råder og veiv samt mye annet er forandret i gateversjonen av bilen. Det er bra saker som står der, men ikke like bra som i motorene som ble brukt i Grp.A-bilene. Even tho the 'normal' GTR's have power limited to 280bhp although a cheap computer/chip modification will instantly allow 350bhp. Denne fant du her. Jeg har allerede sagt mange ganger at det ikke er så enkelt. Dette har jeg forklart så mange ganger i denne tråden at jeg ikke gidder å skrive det en gang til... Siter Don`t fool with the old school Corolla KE25 prosjekttråd Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
CrZy_T Skrevet August 13, 2004 Rapporter Share Skrevet August 13, 2004 Noe sier meg at nordlendingen må legge fra seg autofeil-bladet sitt og innse at han har møtt sin overmann. Dette begynner nesten å bli latterlig. Siter Fin liten HowTo på hvordan bruke et forum Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Øyvind Ryeng Skrevet August 13, 2004 Rapporter Share Skrevet August 13, 2004 TP Racing: Takk for god info! Det er flott å få avlivet visse rykter og myter slik at sannheten kommer frem. thumpsup mihkku: Gi opp. Det er OVER. Siter Oyvindryeng.net Freedomain Radio Mises-instituttet Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
MazdaRunix Skrevet August 13, 2004 Rapporter Share Skrevet August 13, 2004 Jeg har bare en ting å si: Der tapte du debatten mihkku! fatality Siter x Mazda 323 GT-R x 89` Honda Prelude 2.0 16v Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Kebab gud Skrevet August 13, 2004 Rapporter Share Skrevet August 13, 2004 Whoooo damndamn .. Team antonsen flashback... Siter [*] 2003 Lexus IS200 [*] 1999 BMW 318i - Solgt [*] 1998 Mitsubishi Carisma GDI - Knust Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
MortenK Skrevet August 16, 2004 Rapporter Share Skrevet August 16, 2004 må tilstå at eg trodde på vår alles jan erik larsen når han sa det med en pling og en plong og en dert, takk for at den myten ble avlivet.. no skal det sies at eg ikkje trodde det var snakk om å skru ut 2 skruer og knekke av bakerste lyddemperen, men rimelig simple ting som å fjerne noen sperrer i hjernen (dvs en chip) og kanskje en slags innsnevring på en kritisk del.. lurer litt på kor larsen fikk det fra at ved å fjerne 3 ting hadde han 500 hester der han putlet av gårde på banen, kan eier har køddet med han eller? litt offtopic, men samtidig litt ontopic, syns det ser _utrolig_ teit ut når larsen kjører s60r eller ka det var og prøver å ta håndbrekksladd.. :rolleyes: "prøver å få den ut i schlædd her nå.. ikke snakk om.." høres ut som en som ikkje har peil for min del.. syns autofil skal holde seg til det de hadde tenkt til å være, et program om bil uten teknisk snakk.. :P [/OFFTOPIC] Siter Bil: 07 Volvo V70 Tidligere biler: 97 740, 97 Subaru Justy 4x4,97 Fiat Brava, '86 240 GL (LPG), '91 Volvo 940 GL (LPG), '92 Volvo 945 Turbo, '86 Volvo 240 GLE, '85 Opel Rekord 2.0S, '90 Ford Scorpio 2.0i GL Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Anbefalte innlegg
Join the conversation
You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.