Gå til innhold

Hva kan jeg gjøre nå? Har byttet kam


Cathan

Anbefalte innlegg

Bilen må ha litt turtall før man kjenner forskjellen. Hva må jeg jeg gjøre for å få litt mer effekt i begynnelsen. Det var noen som snakket om grenrør og få fjernet kat`en.

 

Luftfilteret i bilen har gått 11500 (skal ha nytt k&n filter i neste uke), 2,5" simons fra kat.

 

Vil også anbefale andre til å bytte kam. Var artig å kjøre. Hverfall i 2. og 3. gir. Tok bare noen timer å bytte.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Originally posted by Kindher

koss modell av escort er det du har?

 

åssen kam var det du satte på? åssen motor er det du har i denne?

 

Har en 91 mod 1,6L cvh efi motor.

 

Part No: KCCVH32K hos Burtonpower. Monterte KD filter i dag. Syntes den er litt treig i bunnen på turtallet. Skal sjekke tenningen og se om den er riktig. Var en som snakket om at jeg får litt mere drag på lavt turtall hvis jeg skaffer meg et grenrør, men vet ikke hvor jeg får tak i det enda. Kommer til å bytte plugger i morgen. De så ikke så god ut at det gjorde noe.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

4-2-1 grenrør skal funke på den måten at trykkpulsene i den ene av de to på hver gren skal suge inn luft i sylinderen på den andre når ventilene overlapper. Monterer du 4-1 grenrør får du ikke denne effekten og det er bare på høyt turtall motoren drar bedre.

Sikreste måten å få den til å dra bedre på lave turtall er nok å borre ut. nottin beats cub. inches :(

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Originally posted by deluxe1300

4-2-1 grenrør skal funke på den måten at trykkpulsene i den ene av de to på hver gren skal suge inn luft i sylinderen på den andre når ventilene overlapper. Monterer du 4-1 grenrør får du ikke denne effekten og det er bare på høyt turtall motoren drar bedre.

Sikreste måten å få den til å dra bedre på lave turtall er nok å borre ut. nottin beats cub. inches :(

 

Det var 4-2-1 i linken. Passer festene på motoren og treffer den neste del på anlegget?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

regner med det er en forgassermotor det er snakk om her... du kan tjene litt guff på å montere forgasser med større porter...

 

mener 32/36 weber fra granada2,0/bmw520/++++ passer rett på innsuget, og vil være ganske ideel... ellers kan du jo putte på ka du vil hvis du bygger eller får tak i en overgang.

 

vil jo øke bensinforbruket litt, men...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Originally posted by Z10an

regner med det er en forgassermotor det er snakk om her... du kan tjene litt guff på å montere forgasser med større porter...

 

mener 32/36 weber fra granada2,0/bmw520/++++ passer rett på innsuget, og vil være ganske ideel... ellers kan du jo putte på ka du vil hvis du bygger eller får tak i en overgang.

 

vil jo øke bensinforbruket litt, men...

 

Det er en i motor. ikke gasser.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Originally posted by deluxe1300

Monterer du 4-1 grenrør får du ikke denne effekten og det er bare på høyt turtall motoren drar bedre.

Sikreste måten å få den til å dra bedre på lave turtall er nok å borre ut. nottin beats cub. inches :(

1. Feil.

2. "Technology is the only replacement for displacement".

Mere info om grenrør i denne Bilforumet-tråden.

 

Grenrør og sportsfilter er det neste trinnet du kan (burde) utføre. Deretter ARP rådebolter (for å tåle mere turtall) samt (god!) porting og en (god!) ventil- og ventilsetejobb. Dernest; høykompresjonsstempler, og eventuelt nye råder for enda mere turtallsbestandighet. Du burde også tenke på strammere ventilfjærer hvis du skal snurre motoren opp til sykt turtall. Også lettvektssvinghjul er en god oppgradering, og gir, alt etter vektforskjellen, merkbart bedre drag. Du kan også få remappet innsprøytningshjernen på en dyno for å sikre rett/optimal bensinmengde og tenningstidspunkt (dette kalles også "chipping").

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Originally posted by Øyvind Ryeng

 

"Technology is the only replacement for displacement".

 

Sant som det er sagt...

Problemet hans kunne også vært fikset ved at han hadde kastet "kjøpe-kammen" sim pokkerivold og fått laget en med optimale kamtider til hans motor....er den ikke riktig avstemt,taper man alltid effekt et eller annet sted.. :)

Fast and cheap = not reliable

Cheap and reliable = not fast

Fast and reliable = not cheap

 

Suzuki GSX-R1100'86, nå GSX-R1342 Turbo/IC/EFI. 326 hk/184 Kg = 1.77 hk/kg.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Originally posted by Turboed1

Problemet hans kunne også vært fikset ved at han hadde kastet "kjøpe-kammen" sim pokkerivold og fått laget en med optimale kamtider til hans motor....er den ikke riktig avstemt,taper man alltid effekt et eller annet sted.. :)

Word. Men kamdesign er enda et stykke utenfor min kunnskap. Men ta deg faen på at jeg skal lære det, koste hva det koste vil. Det er nettopp det som er tingen med en motor, ting må virke godt i samspill med hverandre for best mulig effekt og effektivitet. Når det gjelder Ford og deres motorer er jeg helt usikker på hva som er gjort av research og hvem som kan hva og hvilke produkter som anbefales og hvorfor. Spør meg heller om Honda; jævlig effektive og optimale motorer selv i standardform, men jaggu er det ikke potensiale for å trimme de mere, selv om sugemotor! (F. eks. B16A2 - fra 150WHP til 230WHP - total kostnad: cirka USD$5000, pluss minus)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Originally posted by Øyvind Ryeng

Word. Men kamdesign er enda et stykke utenfor min kunnskap. Men ta deg faen på at jeg skal lære det, koste hva det koste vil. Det er nettopp det som er tingen med en motor, ting må virke godt i samspill med hverandre for best mulig effekt og effektivitet. Når det gjelder Ford og deres motorer er jeg helt usikker på hva som er gjort av research og hvem som kan hva og hvilke produkter som anbefales og hvorfor. Spør meg heller om Honda; jævlig effektive og optimale motorer selv i standardform, men jaggu er det ikke potensiale for å trimme de mere, selv om sugemotor! (F. eks. B16A2 - fra 150WHP til 230WHP - total kostnad: cirka USD$5000, pluss minus)

 

:) Det er rett innstilling...tro eksiterer ikke. Man kan,ellers gjetter man...og det er ikke så bra.

Har inntrykket av at mye av policyen på kammer/tuning generelt er: "Vi lagde en profil...den var ikke noe bra...så slipte vi den om...den ga effekt på topp...derfor selger vi den." Uten å ane hvorfor den funker,egentlig...Ikke for å rakke ned på noen,dette er personlig erfaring...Kent selger en kam til Ford 2.0 OHC (vanlig Sierra motor), RL30,som er en (rally)kam med oppgitt effekt-område 2500-6500. Skivebom! Etter å ha målt den ut og kjørt simulering på den, (noe jeg gjorde etter å ha prøvd den i bilen..med STOR skuffelse som resultat) ,fant jeg ut at den kammen,da uten enorm komp-økning,kun kam og 10.5 :1 over 9.2:1 org ) ,ikke passerte orginalkammen i hverken moment eller effekt før etter 4200 rpm....effektivt område skulle der ha vært oppgitt som 4000-7400rpm i steden,siden 2500-6500 var oppgitt som effektområde på umodifisert motor. Den var da også elendig forbruksmessig. Litt justering av kamprofilen,omslipt kam,og huppsan....mer moment på bunn enn orginalt,betraktlig mer i mellomregisteret,og samme toppeffekt (+2 hk) mer enn "Grom-kammen" til Kent.... og 0.72 på langkjøring. Den trengte 1.2 på langkjøring med RL30'en...

 

Kan begynne å lure litt da,når man ser kjente trimfirmaer her i landet som porter om toppen så massivt at den knapt ligner engang i kanalene...tror de at de store gutta med kjempebudsjetter ikke vet hva de gjør? Og hvorfor skal en kar som bor her og trimmer ut ifra eget hode gjøre alt så mye bedre enn f.eks. TRD og Nismo's utviklingsavdelinger....faller egentlig på egen urimelighet. No names mentioned.... ;)

Fast and cheap = not reliable

Cheap and reliable = not fast

Fast and reliable = not cheap

 

Suzuki GSX-R1100'86, nå GSX-R1342 Turbo/IC/EFI. 326 hk/184 Kg = 1.77 hk/kg.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Originally posted by Turboed1

:) Det er rett innstilling...tro eksiterer ikke. Man kan,ellers gjetter man...og det er ikke så bra.

Har inntrykket av at mye av policyen på kammer/tuning generelt er: "Vi lagde en profil...den var ikke noe bra...så slipte vi den om...den ga effekt på topp...derfor selger vi den." Uten å ane hvorfor den funker,egentlig...Ikke for å rakke ned på noen,dette er personlig erfaring...Kent selger en kam til Ford 2.0 OHC (vanlig Sierra motor), RL30,som er en (rally)kam med oppgitt effekt-område 2500-6500. Skivebom! Etter å ha målt den ut og kjørt simulering på den, (noe jeg gjorde etter å ha prøvd den i bilen..med STOR skuffelse som resultat) ,fant jeg ut at den kammen,da uten enorm komp-økning,kun kam og 10.5 :1 over 9.2:1 org ) ,ikke passerte orginalkammen i hverken moment eller effekt før etter 4200 rpm....effektivt område skulle der ha vært oppgitt som 4000-7400rpm i steden,siden 2500-6500 var oppgitt som effektområde på umodifisert motor. Den var da også elendig forbruksmessig. Litt justering av kamprofilen,omslipt kam,og huppsan....mer moment på bunn enn orginalt,betraktlig mer i mellomregisteret,og samme toppeffekt (+2 hk) mer enn "Grom-kammen" til Kent.... og 0.72 på langkjøring. Den trengte 1.2 på langkjøring med RL30'en...

 

Kan begynne å lure litt da,når man ser kjente trimfirmaer her i landet som porter om toppen så massivt at den knapt ligner engang i kanalene...tror de at de store gutta med kjempebudsjetter ikke vet hva de gjør? Og hvorfor skal en kar som bor her og trimmer ut ifra eget hode gjøre alt så mye bedre enn f.eks. TRD og Nismo's utviklingsavdelinger....faller egentlig på egen urimelighet. No names mentioned.... ;)

:Dthumpsup

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Fjern formatering

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Bilforumet.no bruker cookies. Det brukes cookies til å måle trafikk, for å optimalisere siden, og for å kunne holde deg innlogget. Ved videre bruk av siden aksepterer du vår bruk av cookies. Sjekk ut vår Privacy Personvernvilkår