Gå til innhold

Hvor lang tid bør Sikaflex få tørke??

Ranger emnet

Zamot

Anbefalte innlegg

Har lite erfaring med Sikaflex, men festet en spoiler med det i går.

Hvor lenge bør det tørke før man kan belaste ting som er limt med sika?

Det er jo store krefter i sving på en spoiler når man kjører i 100. Vil ikke at den skal dette av, men vil jo helst kjøre litt og vise frem den "nye" bilen...

Så at Sika tørket veldig raskt på noe annet jeg limte, men det var "åpent", dvs med god tilgang til luft. Men spoileren er det jo bare en bitteliten gleppe på hver side som gir luft, og festeområdet er ca 4 cm bredt..

Noen som har formening/erfaring med sika's tørke tid på "lukkede" flater? Ville dere turt å kjøre med bilen enda? Over 60km/t?

SEATforum.no

Seat Leon Turbo

BMW 320D M-Sport

x Mitsubishi Lancer Evolution IX

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Originally posted by Zamot

Har lite erfaring med Sikaflex, men festet en spoiler med det i går.

Hvor lenge bør det tørke før man kan belaste ting som er limt med sika?

Det er jo store krefter i sving på en spoiler når man kjører i 100. Vil ikke at den skal dette av, men vil jo helst kjøre litt og vise frem den "nye" bilen...

Så at Sika tørket veldig raskt på noe annet jeg limte, men det var "åpent", dvs med god tilgang til luft. Men spoileren er det jo bare en bitteliten gleppe på hver side som gir luft, og festeområdet er ca 4 cm bredt..

Noen som har formening/erfaring med sika's tørke tid på "lukkede" flater? Ville dere turt å kjøre med bilen enda? Over 60km/t?

Sjekk Sikaflex sin hjemmeside. Det står sikkert noe der.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Takk for det.

Herdingshastighet: 2mm per 24 timer.

Herding vha luftfuktighet stod det. Betyr det (som en kar sa til meg), at om du sprayer på litt vann, så herder det fortere?

Det virket som om spoileren satt rimelig godt nå. Det er jo varmt i været så det herder vel rimelig fort.

Vasket forøvrig bilen, så da får den fuktigheten også hehe....

SEATforum.no

Seat Leon Turbo

BMW 320D M-Sport

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ingen som har noe erfaring???

Noen som vet:

Hvor lang tid bør nylakkerte deler få tørke før man vasker bilen??

(Lakkert fredag, vil vaske i dag!)

Nylakkerte deler skal vel helst få stå i fred og ro i tørre omgivelser i cirka 14 dager før de utsettes for noe som helst... mener jeg å huske...

76 Volvo 242 DL Jubileum-Rullende prosjekt

87 Volvo 245GLE-Bruksbil

82 MB 280SE W126-Prosjekt

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Spoileren satt godt etter 24 timer, men om den var gjennomherdet helt til midten (hvor det er dårlig med luft), er usikkert. Nå etter 3 dager sitter den hvert fall!!!

Originally posted by J-Unit

kan ogsåbruke varmepistol for å få den til å feste raskere..

- Det har vært rimelig varmt i været, så har ikke brydd meg med det... :)

Vasket forøvrig bilen en dag eller to etter lakkering (som nevnt), og det gikk fint. Var forsiktig med svampen og høyttrykkspyleren..

Takk for tips folkens.

SEATforum.no

Seat Leon Turbo

BMW 320D M-Sport

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Spoileren satt godt etter 24 timer, men om den var gjennomherdet helt til midten (hvor det er dårlig med luft), er usikkert. Nå etter 3 dager sitter den hvert fall!!!

- Det har vært rimelig varmt i været, så har ikke brydd meg med det... :)

Vasket forøvrig bilen en dag eller to etter lakkering (som nevnt), og det gikk fint. Var forsiktig med svampen og høyttrykkspyleren..

Takk for tips folkens.

Et eventuelt negativt resultat av for tidlig vasking av nylakkerte deler vil nok ikke vise seg med en gang uansett... sannsynligvis viser det seg gjennom rust senere, men det går nok bra så lenge du tar det *easy* og bruker minst mulig, helst ingen, såpe den første tiden.

76 Volvo 242 DL Jubileum-Rullende prosjekt

87 Volvo 245GLE-Bruksbil

82 MB 280SE W126-Prosjekt

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Originally posted by VolvoTore

Et eventuelt negativt resultat av for tidlig vasking av nylakkerte deler vil nok ikke vise seg med en gang uansett... sannsynligvis viser det seg gjennom rust senere, men det går nok bra så lenge du tar det *easy* og bruker minst mulig, helst ingen, såpe den første tiden.

Når jeg var hos lakkereren, ville han ikke levere ut bilen dersom det regnet, for da ble det "merker". Men etter en natt var det ingen fare, så lakken herder nok ganske fort.

Liten fare for at plasten under lakken skal ruste tror jeg, HEHE!

:D

SEATforum.no

Seat Leon Turbo

BMW 320D M-Sport

Lenke til kommentar
Del på andre sider