Gå til innhold

Turboproblemer


Reksif

Anbefalte innlegg

Har en '93 Prelude med 2.0I 16V motor som kun har gått 6 000 mil.

Har ettermontert en Garret T3 turbo, intercooler og ekstra innsprut. 2 1/2" eksosanlegg (org. katalysator). Kjører med 0.5kg t.trykk.

Teknisk virker dette veldig bra, men problemet er for stort(?) veivhustrykk.

Siden det ikke er annen veivhusventilasjon enn på toppdekselet er det i tillegg tatt på hull i blokka m/ org. civic veivhus lufteboks. Derifra går lutfingen sammen med toppdekselluftingen på innsuget til turboen.

Trykket drar med mye olje ved stort pådrag og oljen renner ut av filteret og det blir sef. stort forbruk.

 

Oljereturen fra turboen ligger høyt i fht. sump.

 

Skal nå montere oljekjøler siden oljen blir veldig varm, men betviler at dette løser problemet helt. Bruker helsynt. Castrol 5-40. Vanntemp er normal.

 

Takknemlig for gode tips og råd!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hvilken motorkode? Honda har bygget iallefall 10 forskjellige 2.0i-16V-motorer i årenes løp. Etter all sannsynlighet er motoren en F20?

 

En ting jeg har tenkt på er å lage en catchtank, og koble den opp slik:

-Monteres cirka i høyde med toppdekslet.

-Slange fra ventilhuset/toppdekselet til catchtank.

-Slange i bunn av catchtank og ned til sumpen.

-Lite filter på toppen av catchtanken.

Burde funke?

 

Forklar litt mere om hvilket "eksta innsprut" du bruker? Har du tunet det inn med bredbåndslambda?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Kjør ventilasjon rett ut i en catch tank istedet.. du kan eventuelt koble den inn til innsuget igjen ved visning på biltilsyn el.l.

 

Den blir nok bedre av dette, men du må følge med å tømme cathtank innimellom.

03` Volvo V70 d5 197hk 470nm

01` Seat Leon 4x4 20vT

X: 92` Bmw 328 turbo 600+hk X: 85` Bmw E30 286hk+ M-power X: 86` Audi 90 Quattro 20v Turbo 400hk X: 86` Bmw M535i Turbo 500hk

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Takker for tips Øyvind o.a.

 

Ikke sikker på motorkode. Bilen står ikke hjemme for tiden.

 

Ideen med catchtank m/ filter virker lovende. Skal prøve det i løpet av uka.

 

Bruker 2 ekstra dyser på innsugsrøret, styrt av "MF2 Mappable Injector Driver" fra ERL LTD SUSSEX G.B.

 

Foreløpig grovjustert. Skal i benk når alt funker.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Har du montert enveis ventil på evnt. slanger som går til innsuget?

 

Evnt. så er mye veivhus trykk som oftest et resultat av et ødelagt stempel. Bilen kan fortsatt gå helt fint. Har du tatt en kompresjons test (måling)?

 

Hvis alt annet er i orden, så kan du prøve å montere en enveis ventil ala Bernoulli prinsippet på eksos røret. Bilde: http://hometown.aol.com/russjerome/images/16vdownpipe2.jpg

 

Eksempel: http://www.bowtieperformance.com/miva/merchant.mv?Screen=PROD&Store_Code=BPS&Product_Code=MOR-25900&Category_Code=MA

 

Evnt. en vakum pumpe.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Fjern formatering

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Bilforumet.no bruker cookies. Det brukes cookies til å måle trafikk, for å optimalisere siden, og for å kunne holde deg innlogget. Ved videre bruk av siden aksepterer du vår bruk av cookies. Sjekk ut vår Privacy Personvernvilkår