Gå til innhold

Anbefaling: posisjon av el. vifte

Ranger emnet


DaButcher

Anbefalte innlegg

Hei,

 

Jeg monterte først el. vifte foran radiator og "blåste" luft på radiatoren. Det gav en del viftestøy utenfor bilen (men dog mindre enn orginal volvovifte gir).

 

Jeg fant derfor ut at jeg skulle flytte den på insiden av radiatoren og få den til å "suge" fra radiatoren og blåse på motoren. (motsatt kobling).

 

Gammelt oppsett:

_merge.php?bilde1=1089300724.jpg

 

For dere med pepper: Jeg har fjernet plexiglass vinduet, samt jeg har teipet sort tape over ledningene, slik at de ikke synest igjennom grillen.

 

Nytt oppsett:

_merge.php?bilde1=1091374086.jpg

 

Nytt oppsett:

_merge.php?bilde1=1091374151.jpg

her ser dere thermostatbryteren også (som ikke slår inn). Jeg tror den er ødelagt, selv om jeg kjøpte den ny.

 

har ikke målt viften min, men den ser ut som den er 12". Det er en en-hastighets vifte fra en eller annen bil (toyota kanskje?). Stålramme rundt viften, som gir mer frihet når man lager fester.

 

Jeg skal forbedre festene. Sveising kommer vel om en uke eller to, så skal de lakkes etterpå.

 

Diameteren på termostatbryteren var 20mm + gjenger, hullet i radiatoren var 15mm + foring. Jeg kjøpte derfor en 15-20mm kobberovergang hos clasohlson. Så kjøpte jeg radiatorslange og slangeklemmer hos cdcardic. Eller, jeg fikk faktisk slangen gratis.

 

radiatoren er den nyere typen radiator (alu) m. oljekjøler. (automat radiator).

 

Hva du trenger for moddingen:

1 x relè

1 x sikringsholder m. sikring

2 x ledninger (2 x 3m holder lenge)

* diverse kabelsko

* tang eller kabelsko-tang

 

Om du vil ha best mulig mod. tar du å kobler styrestrøm via termostatbryter. Det vil da gjøre at du bare bruker viften mellom feks 90 og 80 grader celsius. På på 90 og av på 80 feks.

 

Når du kjører i 60+ km/t, trenger du mest sannsynlig ikke en vifte (pga luftmotstand). Samme gjelder vel på kalde vinterdager eller før motoren har varmet seg opp. Du sparer en del hk på modden, du merker også at motoren øker raskere i turtall (når du har den i fri).

 

Jeg har sett effekt-gain lovt på 5hk, men jeg vet ikke hvor mye man tjener på det.

 

husk å sjekke at motoren din får tilstrekkelig kjøling av viften din! om du har små vifter, vil du kanskje trenge en på konstant og en på termostat.

 

Om ønskelig, kan jeg lage et koblings-skjema.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hva med å sette temp-føleren her !"!!!!!!!

bild_51.JPG

 

Problemet med din tempføler er nok at det vannet som er over "på hakket" ikke kommer fram til tempføleren, på bilde mitt passerer det varme vannet rett forbi og varmer opp sensoren. Tror nok problemet ditt er at sensoren ikke blir skikkelig varm

 

OBS: dette er dessverre ikke min motor :(

Les signaturreglene: http://www.bilforumet.no/faq.php

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Originally posted by lars_b

Hva med å sette temp-føleren her !"!!!!!!!

bild_51.JPG

 

Jeg tenkte på dette først, pga. jeg visste ikke at jeg hadde hull til tempføler.

 

problemet var at ingen har et slikt t-stykke. Jeg vurderte å lage meg et selv, men vet ikke om rustfritt stål er noe tess å bruke på det? blir vel rustvann inni motoren om jeg bruker stål?

 

var snakk om kobber, men ingen rørleggere jeg har vært hos har så stor diameter.

 

Jeg har også vært hos clas-ohlson, volvohuggeren, volvo, etc.

 

Jeg tror at om jeg får tak i en 15mm termostatbryter (diameter), vil jeg få forventet resultat.

evnt må jeg ha en som slår inn på lavere temp.

 

Jeg vet dog ikke om jeg skal gidde å stresse mer med dette, da 960 motoren har tilkobling for el vifte i ledningsnettet.

 

Har uansett fått ca. 50% av ønsket effekt ved å montere el. viften. Jeg har fått vekk støvsuger lyden(!).

Lenke til kommentar
Del på andre sider

rustfritt stål ruster ikke, derfor får man heller ikke rustvann i motoren.

 

Bruker du i tilegg kjøleveske så vil dette forhindre rust.

O-1999 VW Passat 4Motion.

O-1989 E34 535. prosjekt.

x-1998 VW Passat Syncro. x-1991 BMW 525i 24v Shadowline - Solgt! x-1993 Ford Sierra - Solgt! X-1975 242 -| 2.3 turbo prosjekt Prosjektråden her! Byttet i 535

Lenke til kommentar
Del på andre sider

problemet er at rustfrie eksosrør pleier bare å ha belegg på utsiden.

 

Men her er koblingsskjemaet mitt:

wire.jpg

beklager litt skral tegning, laget det i mspaint.

 

Slik vil det virke (om det virker):

Du starter bilen, relèet får styrestrøm fra coilens +, via termostatbryteren (om den er varm nok).

relèet er jordet til karrosseri i samme punkt som viften.

 

Viften har strømkilde fra relèet (tykk kabel helst).

Relèet har strømkilde rett fra batteriet, evnt via boksen på innerskjermen som er koblet til batteriet (tykk kabel helst). Det må være en sikring mellom relèet og batteriet. (15A holder vanligvis).

 

Når motoren er kald, vil ikke strømmen komme frem til viften, pga termostatbryteren er for kald for å slippe igjennom noe styrestrøm til relèet.

 

Du kjører en tyve minutter elns (gjerner mindre om du kjører mye bykjøring), så blir motoren en viss temp. (feks. 92 grader) og vips. bryteren slipper igjennom strøm.

 

Motoren blir så avkjølt både av viften, samt luften som kommer igjennom grillen din. Når motoren så har nådd en viss temp. (feks 80 grader), vil viften slå seg av igjen, pga man da ikke lengre får styrestrøm via termostatbryteren.

 

for å teste:

for å teste, må du selvsagt la motoren kjøre seg litt over N merket på temp. måleren din.

 

Du må først skru av den reimdrevet viften din.

 

1: skru av viftekappen på radiatoren

2: skru av boltene til viften

3: dra av viften

4: skru inn boltene igjen

 

viftereimen blir litt slakk når du skrur ut boltene fra vannpumpen (viften), men de strammer seg igjen etterpå.

 

Om du ikke får termostatbryteren til å slå inn, så kobler du vekk termostaten. dvs. du "kortslutter" den.

 

mao. ta en ledning istedenfor termostaten.

 

nå vil vel noen tenke: man kan ikke dra strøm fra coilen, det går utover tenningen.

 

Det er feil, pga. her kjører vi via et relè, dvs. den tar bare styrestrømmen fra coilen! selve strømmen tar den fra batteriet.

 

enkel forklaring på hvordan et relè virker:

styrestrømmen gir strøm til en elektromagnet (en magnet som blir elektrisk når den får strøm). elektromagneten slår så en bryter på inni relèet, som da slipper strøm fra kilde til uttak.

 

ergo. mye belastning av et relè, vil ikke påvirke styrestrømmen!

 

om du feks skal kjøre 2-3 forsterkere på en headunit, er det også lurt å kjøre relèer.

 

relèer kan også brukes til å bytte mellom seriekobling og paralellkobling av elementer, etc.

 

obs!

 

denne løsningen vil bare kjøre viften når tenningen er på (nøkkel i 2 el. 3 posisjon), samt motoren har først nådd en viss temp X, helt til den har nådd en annen temp Y. (feks X = 92, Y = 80).

 

Den vil altså slå seg på, på en høyere temp. enn den temp. den slår seg av på.

 

Om du vil ha viften kjørende, selv om motoren er slått av, må du koble om på relèet:

styrestrøm: konstant strøm, via termostatbryter

 

den skal da kjøre viften så lenge som motoren er over en viss temp. problemet med denne løsningen, er at den vil tappe litt av batteriet ditt! Jeg tror kanskje det er fint for de som har turbomotorer.

 

Jeg skal kanskje lage en koblingstegning for å koble opp 2 x vifter som vil virke slik:

1 kjørevifte (liten, strømsvak)

1 kjølevifte (stor, litt mer strømkrevende)

 

jeg tenker at kjøreviften kan være "konstant", helt til den trenger mer kjøling enn den kan gi. Den vil så bytte over til kjøleviften.

 

Jeg tror jeg kan lage det med samme relèet og bare 2 ledninger mer, samt en vifte til.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Originally posted by Breisladdern

87 og 87a er akkurat samme strømmen, er bare et vanlig dobbelt arbeidsrelè du har der..

 

nå har jeg ikke testet dette selv, men:

87a is present on dual pole relays. Dual pole means the relay switches from 87a to 87 when triggered. Thus 87a will always provide power to the device, but when the relay is triggered, 87a will switch off and 87 will switch on. I am sure you can think of some creative ways to use this feature.

 

ergo:

87A kan være feks en lysdiode "fan off", evnt. en liten vifte.

Når man da får styrestrømmen via termostatbryteren, vil den bytte fra 87A til 87.

 

Man kan da feks ha en 10" som vanlig vifte, så om motoren går over en viss temp, bytter den til den store viften (feks 12").

 

obs! bare min teori, har ikke testet!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Originally posted by LoCDoG

har ikkje volvoen din vifte originalt?

 

Jo, men den var reim-drevet, ergo gikk den kjappere jo mer gass man gav.

 

Når man holder 60km+ hastigheter, trenger man ikke viften (pga luftmotstand).

 

Viften vil stjele 5hk har jeg hørt, men jeg kan ikke dokumentere hvor mye den stjeler.

 

En elektrisk vifte vil gå på strøm, som gjør at bilen må lage mer strøm og igjen bruker mer effekt.

 

Jeg vet ikke hvordan det er effektvis når man kjører konstant reim-vifte vs. konstant el.-vifte.

 

Det jeg dog vet, er at ved ubelastet motor, øker den raskere i turtall uten den reim-drevet viften.

 

Men idèen er jo å bare kjøre viften når man trenger den, altså styrt via termostatbryter og relè. (du kan ikke belaste termostatbryteren med mer enn 0.4A +- X)

 

Originally posted by Heggis

jo men den bråååker!

 

stemmer! man hører jo ikke motorlyden med den orginale viften!

nå hører jeg fin lyd :-) orginal eksos, 2.5" bakpotte (rund, ikke oval), kanskje 60cm lang. så har jeg 3" på hele innsuget, samt rustfritt stål konfilter som står foran radiatoren.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Originally posted by LoCDoG

har ikkje volvoen din vifte originalt?

 

Han sikkert en slik slure vifte som den stygge "vvvvvvvvvoooooooooovvvvvvvvvvv" lyden når man gasser på....

 

Skal fjerne den på min også

 

ha du prøvd denne koblingen : http://www.linkline.com/personal/dbarton/fandiagram/

 

http://www.linkline.com/personal/dbarton/fanconversion/

Volvo 945 GLTD 1991

Volvo 740 GL 1986 (Delebil/prosjekt)

Volvo 24? 19?? (V8 prosjekt)

(x) Opel Record 2.0S 1984

(x) Honda Accord Combi Cupe 1984, (x) Volvo 244 GL 1979 (x) Volvo 244 Dl 1981

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Originally posted by VolvoMan

ha du prøvd denne koblingen[/url]

 

den koblingen der er for A/C.. dvs. den tvinger på viftene om man slår på AC'en. Jeg har ingen AC, så jeg trenger ikke noe "force on" system, da med unntak av termostatbryteren min.

 

Siden vi bor i Norge, er det ikke så veldig ofte man trenger viftene. Man trenger de mest i bykjøring! landevei holder man vanligvis 60-80km/t, så da har den nok kjøling av luftstrømmen som går igjennom radiatoren.

 

Når jeg kjører min på konstant, når den ikke opp til N merket på temp.måleren.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Mange bra løsninger her, men jeg tok og bestilte en kjekk sak ifra USA.

 

Bare følg linken, og les nøye.

 

http://www.dccontrol.com/

 

Siden en motor ikke har godt av "hard" kjøling. som en av og på vifte oftest gjør.

 

Det skal stå på en Volvo 940, med ECC, så......

 

Men det skal bli godt å bli kvitt lyden av en Viskosevifte som suser.

 

Bare hils ifra Norge, kanskje vi får reduksjoner i prisen om vi er mange nok.....

 

Jeg bestilte forøvrig FK 60 og L 101, settet.

 

Kommer i posten snart

 

Var også heldig å få tak en Volvo original vifte hos en hogger.

 

MvH

 

WB

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Fjern formatering

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Bilforumet.no bruker cookies. Det brukes cookies til å måle trafikk, for å optimalisere siden, og for å kunne holde deg innlogget. Ved videre bruk av siden aksepterer du vår bruk av cookies. Sjekk ut vår Privacy Personvernvilkår