Gå til innhold

Anbefaling: posisjon av el. vifte

Ranger emnet


DaButcher

Anbefalte innlegg

hehe, den gode volvolyden ja, har alltid ment de høres ut som noen store vifter :P

 

men 240 tic pleier ikkje å høres sånn ut, har de annen vifte eller har eg bare hørt på noen som har fjernet viften?

Bil: 07 Volvo V70

 

Tidligere biler: 97 740, 97 Subaru Justy 4x4,97 Fiat Brava, '86 240 GL (LPG), '91 Volvo 940 GL (LPG), '92 Volvo 945 Turbo, '86 Volvo 240 GLE, '85 Opel Rekord 2.0S, '90 Ford Scorpio 2.0i GL

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Originally posted by Wild Berries

Siden en motor ikke har godt av "hard" kjøling. som en av og på vifte oftest gjør.

 

"hard" kjøling?

Om du kjører den på termostat, vil den ikke kjøre viften før feks. 92 grader, så vil den senke den til 87 grader feks og så blåse den igjen til 92 grader.

 

Den vil bare gjøre dette når du kjører i by, eller i lave hastigheter.

Om du cruiser i 80km/t, vil motoren ikke bli 92 grader, med mindre det er utrolig varmt eller du kjører a/c, etc.

 

Man kan kjøre to vifter, begge på termostat også. Der man kjører de på forskjellig temperatur.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bilene har alltid hatt godt av jevn Temperatur.

 

Siden Toppen på Volvo`ene er i Aluminium, fodrer det en jevn Temp.

 

Mange av de nye viftene til Volvo var i to stegsutføresle.

 

Men, kikk på denne linken og les litt.

 

http://www.dccontrol.com/

 

Forøvrig kan en jo lese litt om Aluminium og høye temp, og hvor godt det er for Toppen.

 

Kjøling er ikke bare av og på. Det er omfattende.

 

 

Viskoseviftene til volvo kjøler jevnt og trygt hele veien, helt til de blir så "stive" at de kjøler i 100% hele veien, og det er ikke godt det heller.

 

MvH

 

WB

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hva med å drite i el.vifte å beholde den gamle mekaniske vifta. Mer elektronik betyr flere problemer, en mekanisk vifte er jo vedlikeholdsfri, dessuten så er ikke overoppheting noe problem på volvo, så lenge jeg har nok kjølevæske så stiger aldri tempen over et vist punkt, har aldri hatt noe problem med koking. Det er ikke vits å bytte ut noe som fungerer helt fint. Hva er en 240 uten viftelyden ?????? er en del av sjarmen.

Les signaturreglene: http://www.bilforumet.no/faq.php

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Flere av de "nyere" Volvoene hadde / har en Viskose / Clutch vifte, etter noen år / km gir den seg og blir tregere.

 

Med dertil overdreven kjøling og effekt tap.

 

Og i den tid jeg hadde en Volvo 240, kobblet jeg ut den Gule konstante viften. Og inn med en Biltema El Vifte.

 

Bilen gikk bedre og enda billigere, og ikke minst uten en Lyd fra en Vifte.

 

Og det er ikke meg imot å få bilen fortere varm, på en sur kald vintersdag.

 

Overslag viser alt ifra 5 til 15 Hk, i tap, men dertil må dynamoen lade det mer, når El viften "slår" inn.

 

Men husk på det at all "masse" som henger på Veiven tar kraft og øker tregheten.

 

Og det er vell ikke uten grunn at nyere Volvoer fikk El vifte ?!

 

Fikk forøvrig min Elvifte ifra et hoggeri, den var egentlig satt opp til en Volvo 945 Turbo, så jeg skal skifte Radiator, Ny koster den 2500 og spanderer jeg gladelig. Kåpen som viften står i dekker hele flaten, for all luft skal / bør / må dras gjennom viften, og ikke fra sidene, for da kan en dra med seg varm luft ifra motoren.

 

Så kan samboen min sin 245 GL, får den andre, den er bare 2 år gammel.(Radiatoren)

 

Og det eletriske, ikke noe problem, pakk det inn, eller gjør som meg :

 

Bestill en god pakke ifra :

 

http://www.dccontrol.com/

 

Les også hva det står på siden der.

 

MvH

 

WB

 

PS: De fleste svensker bygger også om sine biler, både Turbo og ikke Turbo.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Originally posted by kimosabi

Angående plassering av el-vifte så ville jeg plassert den bak radiator fordi fartsvinden blir hindret og kjøling blir mindre effektivt ved plassering foran.

 

luften blir ikke hindret nei, pga. da vil du kjøre viften i "revers". ergo. den snurrer rundt av luftmotstanden og vil derfor virke som om den er på.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Tja, man leser mye rart om det her. Jeg for min del syns viskosekoblingen fungerer helt fint. Den er bygd opp slik at den ikke løsner før motoren har kommet litt opp i turtall. Som regel 3000rpm. Etter det hører jeg ikke viftelyden. Selv når jeg står stille og gir på. Ifølge en volvomekaniker jeg kjenner så kan du stoppe vifta med fingrene etter at den har løsnet når motoren er kald, men er alt for feig til å prøve :D og den vooosj lyden hører du bare når man drar ut fra gårdsplassen..

 

Etter min mening er det ikke verdt kronene og plaget med å skifte til EL vifte..

1998 VW Passat 1.8T Tiptronic

X: 1990 Volvo 240 GL B230F (solgt)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Fjern formatering

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Bilforumet.no bruker cookies. Det brukes cookies til å måle trafikk, for å optimalisere siden, og for å kunne holde deg innlogget. Ved videre bruk av siden aksepterer du vår bruk av cookies. Sjekk ut vår Privacy Personvernvilkår