Gå til innhold

4A-GE motor til salgs

Ranger emnet


GT twin cam

Anbefalte innlegg

  • 4 weeks later...

De motorene som hører til Gt Twin cam/ GTi 16 kommer ikke uten t-vis systemet.

 

Hvis du vil ha fetere original motor til bilen din. må du få tak i en 4A-GE utgave som er laget etter 91, eller i 91. Da får du 140hk.

 

Men de motorene er så godt som umulig og oppdrive. hvertfalll her i Norge.

Toyota Corolla GT (85)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Originally posted by Apsis

Har da for meg at du får GT-i 16 (ae92) med 116 (med t-vis, før -91)/125 (uten t-vis etter -91) hk, og da er begge med katalysator.. Corolla GT (ae82) fikk man også med 124 hk, men det er da med t-vis men uten katalysator.

Der jeg tror jeg har fått dette fra er en eller annen post på forumet her: http://www.toyotaclubsweden.com/

 

snart er jeg en heldig eier av 124hk-maskina, jeg er ikke helt sikker på hva du mener med t-vis, men er det motorfester etc. så er denne saken en 2T-G motor som er plassert i AE82 (sitter 2T i carinan min nuh med 75hk :D). Men null katalysator. 78 eller 79 modell motor som har gått 150k km.

 

Du vet vet ikke tilfedligvis hva slags gassere det er på den motoren? 2T-G altså. Er 2 doble i alle fall.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Originally posted by Apsis

t-vis = toyota variable intake system eller.no

Et system som åpner et ekstra luftinsugsspjeld ved et visst turtall (på 4A-GE motoren ved 4500rpm), noe som gir høyere lufthastighet inn i motoren.

 

aha! Det er det jaggu meg på den motoren jeg har nuh også :D og den nye. Takk for infon :D

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Alle 4ag 16v er med T-Vis.

 

116hk 4ag er en med cat, og med T-Vis

 

AE92 16v sport eller gli (eller noe sånt) ligner på gt, har bra med hester, samme sideskjørt. mange tror det er en gt. Den har 1,6 16v uten T-Vis. Men det er ikke en 4ag.

 

Etter 91 er det 4ag 20v. Denne har ikke T-Vis, fordi den har VVTI i steden.

 

Hva t-vis gjør (sånn jeg har forstått det)

 

De to spjeldene i T-Vis fungerer som en vvti/v-tec light, uten dobbel kamgeometri. Hvis du kobler ut T-Vis, så den åpner fullt hele tiden får du ujevn gange, som følge av litt for kvass kam. For å rette på dette, blokkerte toyota halvparten av innsuget med et spjeld, for å gi en mindre luftstrøm inn i motoren (som den ellers ville fått med en sløvere kam). slik oppnådde de jevn gange.

 

Denne funksjonen med å begrense lufttilførsel på lav rpm, og gi masse luft på høy rpm, tilsvarer funksjonen på vvti/vtec, hvor en annen kamgeometri tar over ved et visst turtall, og åpner mere. det er bare en steinaldersk løsning på samme problemet : hvordan få en liten motor til å yte bra, og gå bra på tomgang

 

Visste dere forresten at toyota lagde 4A-GE etter modell av ford 1,6 16v cosworth ? den er faktisk helt identisk i slag, borring, ventilkonfigurasjon +++ (en slags blåkopi, + noen forbedringer)

 

Jeg har forresten to innnsug ekstra til tidlig 4A-GE liggende, hvis noen vil ha.

_________________________

'69 Lincoln MKIII, '79 Ford Mustang, '94 Toyota Supra SZ, '94 Toyota Levin gt-apex 20v, '68 Gilbern Genie, 74 Datsun Cherry

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg tar meg den frihet å "rette på" en smule misforståelser og synsinger her...

 

#1. Gode gamle 2T-G 8V TwinCam kom med Mikuni gassere som er eksakt like som italienske(?) Solex. Forøvrig ga Solex seg rundt 1987 mens Mikuni-Solexene holdt det gående til ca 1998. Ellers lurer jeg litt på hva trippel-Ole egentlig har/har fått tak i for motor.?!

 

#2. TVIS sitter på de to første generasjonene av 4A-GE. Det er ikke noe hobby-vtec, men gen1+2 har den såkalte "big port" toppen som er så grov at luftstrømmen går for _sakte_, ikke for fort - når begge innsugene står oppe, på lavt turtall. Det TVIS gjør er å blokkere det ene løpet slik at farta dobles i det andre. En analogi er strømmen i et vassdrag som renner i ei trang kløft vs en bred dam. Det er litt derfor at man ikke alltid skal file og porte opp et innsug(kommer seff an på utgangspunktet).

 

#3 Jeg skjønner ikke helt hvor "dere" har plukket opp 4A-GE kunnskapene deres så jeg ramser opp de viktigste forskjellene her:

 

Skidracer sa: Visste dere forresten at toyota lagde 4A-GE etter modell av ford 1,6 16v cosworth ? den er faktisk helt identisk i slag, borring, ventilkonfigurasjon +++ (en slags blåkopi, + noen forbedringer)

Dette har også jeg lest flere steder, men som det også er nevnt finnes det ikke en eneste skrue som går om hverandre.

 

Kan jo for moro skyld nevne av det var Cossie BDA som ble brukt i Formula Atlantic, inntil Toytota lanserte 4A-GE og feide dem av banen. Den større 3S-GE er også brukt som standardmotor i tilsvarende 2.0L klasser.

 

- Første generasjon 4A-GE mai'83 - mai'87.

 

Sølvgrå topplokk med sort og BLÅ skrift. Derav "blue and black tops". TVIS og "big port" topp. RettWD og FeilWD motor. Tre ribber på blokka. AE82, AE86 og AW11.

 

- Andre generasjon 4A-GE mai'87 - mai'89

 

Sølvgrå topplokk med sort og RØD skrift. Derav "red and black top". TVIS og "big port" topp. Litt større lagre. Sju ribber på blokka. Kun FeilWD (AE92 'rolla) og MR2.

 

- Tredje generasjon 4A-GE mai'89 - juni'91

 

Sølvgrå topplokk med RØD skrift. Derav "red top". Denne har IKKE TVIS, den har en "small port" topp og underspylte stempler. Yter 140hk.

 

Fjerde generasjon 4A-GE juni'91 - mai'95

 

Sølvgrå topplokk med krommet skrift. Derav "Silver top". Den første med 20 ventiler og separate gassspjeld. Gir 160hk på papiret. Ulempen med denne er at du får ikke høre gromlyden fra innsugene pga AFM/Luftmengde(masse?)måleren. Da MÅ du kjøpe deg en:

 

Femte og siste generasjon mai'95 - 98/99?

 

Sort plastlokk.. hmm... hva om vi kaller den.. ja du vet ;) Den yter på papiret 165hk, men det er "ingen" som har fått ut mer enn ca150hk på rullende landeveg. Det gromme med denne siste generasjonen er at den bruker MAP-sensor hvilket vil si at du kan røske av den digre stygge resonansboksen og la fire trompeter synge sin vakre sang. Låter som BDA-escroten til Mattis, selv om en her jeg ikke vil kalle ved navn påstår at alle firere bare lager prompelyder =D

 

Ellers stiger kompet jevnt fra 9.4 på blåtoppen til 11:1 på blacktop.

 

Puristene digger blåtoppen da denne er mest varvvillig pga lettere roterende masse. Big port er og best egnet til real trimming(les: over 200hk). Small port er den mest gatevennlige fra 140-200hk, og har noe mere bunndrag. Å plukke av TVIS på big port gjør bare at man taper det lille man har av bunndrag.

 

Kilde: http://home.clear.net.nz/pages/phil.bradshaw/4AGE%20into%20RWD.htm

 

http://www.billzilla.org er også en seriøs kilde til toyota-saker.

http://www.club4ag.com - kanke glemme dessa heller!

Bilforumet.no
Super Moderator
sier: Du får ikke sex om du krever kondom, i baksetet på min Volvo Amazon (",)
Hakkum

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Originally posted by Skody

Jeg tar meg den frihet å "rette på" en smule misforståelser og synsinger her...

 

#1. Gode gamle 2T-G 8V TwinCam kom med Mikuni gassere som er eksakt like som italienske(?) Solex. Forøvrig ga Solex seg rundt 1987 mens Mikuni-Solexene holdt det gående til ca 1998. Ellers lurer jeg litt på hva trippel-Ole egentlig har/har fått tak i for motor.?!

 

2T-G maskina jeg har fått tak i er en 1,6L 16V TwinCam med 2 doble gassere (124hK).

http://users.chariot.net.au/~stmezz/2tginfo.htm

Klin lik motoren på bildet. Han som jeg kjøper motoren av jobber/jobbet på Toyota og han sa at det var 124 hestern, så da regner jeg med det er 9,8-1 i kompresjon.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Originally posted by oleoleole

 

2T-G maskina jeg har fått tak i er en 1,6L 16V TwinCam med 2 doble gassere (124hK).

http://users.chariot.net.au/~stmezz/2tginfo.htm

Klin lik motoren på bildet. Han som jeg kjøper motoren av jobber/jobbet på Toyota og han sa at det var 124 hestern, så da regner jeg med det er 9,8-1 i kompresjon.

Peer du lyver!

 

Jeg må nok arrestere deg for sammensurium og lurium!

2T-G er ikke 16V!!! Ja, det ER en TwinCam, men den har bare 8V.

Forøvrig har den 115hk hvis det en '70-74mod motor. Etter '74 fikk dem 125hk.

 

HVIS du står på at den har 16V og 124hk er det en 4A motor. Men som du selv sier er den lik den på de bildet.

 

Men nå synes jeg at JEG har off-topicet denne tråden mer enn nok, så vi kan fortsette diskusjonen i en ny tråd hvis du lurer på mere :)

 

mvh

Trond Viggo

Bilforumet.no
Super Moderator
sier: Du får ikke sex om du krever kondom, i baksetet på min Volvo Amazon (",)
Hakkum

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Fjern formatering

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Bilforumet.no bruker cookies. Det brukes cookies til å måle trafikk, for å optimalisere siden, og for å kunne holde deg innlogget. Ved videre bruk av siden aksepterer du vår bruk av cookies. Sjekk ut vår Privacy Personvernvilkår