Chosen Skrevet August 1, 2004 Rapporter Share Skrevet August 1, 2004 I dag surfet jeg litt rundt og kom over ett produkt som het "ShieldMax" som da var elektronisk rustbeskyttelse.. Denne "boksen" ga overflødige elektroner til metallet på hele bilen, så disse elektrone ble "ofret" i stedet for elektrone til metallet.. Dvs. det forhindrer rust.. Dem sier at dette vil doble levetiden på bilen din, uten rust... Noen som har vært borti dette og vet om det fungerer ? Her kan du lese om ShieldMax. Mvh Jonas Siter Mvh Chosen har ikke bil enda :( Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Asim Skrevet August 1, 2004 Rapporter Share Skrevet August 1, 2004 Originally posted by Jeb I dag surfet jeg litt rundt og kom over ett produkt som het "ShieldMax" som da var elektronisk rustbeskyttelse.. Denne "boksen" ga overflødige elektroner til metallet på hele bilen, så disse elektrone ble "ofret" i stedet for elektrone til metallet.. Dvs. det forhindrer rust.. Dem sier at dette vil doble levetiden på bilen din, uten rust... Noen som har vært borti dette og vet om det fungerer ? Her kan du lese om ShieldMax. Mvh Jonas Jeg vet dette er utbredt i båtindustrien, og der fungerer det. Men om det er samme type/ patent som på bil er usikket... men i teorien skal det funke. Er det noen som har direkte erfaring med dette? er veldig nysgjerrig selv :) Siter Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Gran Skrevet August 1, 2004 Rapporter Share Skrevet August 1, 2004 Kanskje dette hadde vært noe til granada`en.. Kan noen kjøpe en og prøve? :p Siter - 90 Mercedes E 300 TDT - 84/87 Pontiac Transam - 84/90 Ford Bronco - 82 Ford Granada 5.0 Ghia V8 Prosjektet No Turbo Shit, Just Real Power! Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
JokkVahl Skrevet August 1, 2004 Rapporter Share Skrevet August 1, 2004 Uansett om det virker eller ikke, er det et veldig bra salgstriks Siter - 1980 RX-7 zoooooooom, br br br *bang* !! Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Chosen Skrevet August 1, 2004 Forfatter Rapporter Share Skrevet August 1, 2004 Jeg vet også at dette blir gjort i båtindustrien.. Det blir jo også nevnt i annonsen.. Men hvis dette da funker, så er det jo ett sinnsykt bra produkt.. Siter Mvh Chosen har ikke bil enda :( Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
PeteR33 Skrevet August 2, 2004 Rapporter Share Skrevet August 2, 2004 Så må du spørre deg selv.. "Hvorfor har ikke bilindustrien installert dette i bilene for lenge siden?" Er jo en del biligere enn feks. hva Audi gjør med å hel-galvanisere karosseriet. Ikke har det vært noe skrivi i forskjellige bilblader, ikke en gang Autofil som pleier å ta alt for god fisk. Siter Nissan Skyline R33 V-spec Le-mans Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Breisladdern Skrevet August 2, 2004 Rapporter Share Skrevet August 2, 2004 Fatters kjøpte noe lignende for noen år siden... Vi ordnet oss noen platebiter og satt dem i hver sin bøtte saltvann, en med elektroboksen, og en uten, det tokfaktisk en del lengre tid før den begynte å ruste.. Men i praksis på bilen så virket den ikke like bra.. Siter O-1999 VW Passat 4Motion. O-1989 E34 535. prosjekt. x-1998 VW Passat Syncro. x-1991 BMW 525i 24v Shadowline - Solgt! x-1993 Ford Sierra - Solgt! X-1975 242 -| 2.3 turbo prosjekt Prosjektråden her! Byttet i 535 Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Gunnar H Skrevet August 2, 2004 Rapporter Share Skrevet August 2, 2004 Originally posted by Loco200sx Ikke har det vært noe skrivi i forskjellige bilblader, ikke en gang Autofil som pleier å ta alt for god fisk. Naf skrev om noe tilsvarende for noen år siden, funka ikke Breisladdern: Hvis bilen hadde vært senka ned i saltvann hadde det sikkert funka... Siter Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Breisladdern Skrevet August 2, 2004 Rapporter Share Skrevet August 2, 2004 Originally posted by Xpert Breisladdern: Hvis bilen hadde vært senka ned i saltvann hadde det sikkert funka... :rolleyes: :rolleyes: Men hva er poenget å kjøpe beskyttelse for noe man aldri vil bli utsatt for.. bedre å kjøpt noe som faktisk forsinket rusta under vanlige forhold Siter O-1999 VW Passat 4Motion. O-1989 E34 535. prosjekt. x-1998 VW Passat Syncro. x-1991 BMW 525i 24v Shadowline - Solgt! x-1993 Ford Sierra - Solgt! X-1975 242 -| 2.3 turbo prosjekt Prosjektråden her! Byttet i 535 Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
realace Skrevet August 4, 2004 Rapporter Share Skrevet August 4, 2004 Har ikke tenkt å kjøpe det der jeg ihvertfall :eek: Strøm rundt som forstyrrer elektronikk og radio :mad: Mvh Realace Siter 02 Mitsubishi Lancer Evolution 7 RSII 10 Mitsubishi ASX instyle+ http://www.lancerregister.com Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Hondaen Skrevet August 4, 2004 Rapporter Share Skrevet August 4, 2004 Jeg tviler på dette produktet. For det første er den tekniske forklaringen mager.. 1. Termodynamikkens lover har ikke noe med galvanisk korrosjon å gjøre. Termodynamikkens lover forteller oss hva som skjer temperaturmessig mellom ulike former for materie. Elektronvandring vha spenningsforskjell er elektrokjemi. Dog har temperaturen påvirkning på hvor godt elektroner blir eksitert, men det er ikke relevant i denne sammenheng. 2. Båtindustrien bruker galvanisk korrosjonsbeskyttelse, ja. Men til bil blir blir det totalt anderledes. Båten er omgitt av saltvann som er som en elektrolytt (leder strøm). Man kan dermed få en potensialforskjell over hele skroget mot vann grunnet dette (spenningsforskjell). Denne spenningsforskjellen kan man inrette slik at anoden som er spenningssatt blir spist opp, ikke selve båten. 3. En bil er omgitt av...luft, luften leder ikke strøm så godt som saltvann; dermed kan man vanskelig få samme potensialforskjell rundt hele bilen. Dermed har man ingen offeranode og dermed ingen effekt. 4. Dette produktet reklamerer med 11.4 volt og 2.3mA. Da må jeg spørre hva som er så "stort" med dette ? Høres jo ut som at boksen kun er en boks.. bilbatteriet er jo i seg selv ofte 12volt. 5. Skulle galvanisk korrosjonsbeskyttelse virke, så må man altså ha et spenningspotensiale over to gjenstander. Mitt forslag er å sette bilen på en stor stålplate. Ved å koble høyspent til bilen ( 20.000volt), - til bilen og + til stålplaten mener jeg spenningen vil være stor nok til å kunne forhindre rust, siden man vil få en elektronemigrasjon pga den høye spenningen. Ulempen med dette er 20.000volt. Strømmen trenger ikke være stor, gjerne 2-5mA. Denne spenningen er stor nok til å drepe det meste av elektronikk dessverre. Samtidig er det en sikkerhetsfaktor, folk kan får støt tar de på bilen. Med en sikring og automatisk strømbegrenser går dette greit, men man kan allikevel får seg en karamell. Siter For livets glade gutter går solen aldri ned ;-D Guide: Honda Turbo Guide:Bytt bremsene på din Honda selv Spør doktor Honda om alt! http://www.honda-club.no Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
ClusterOne Skrevet August 4, 2004 Rapporter Share Skrevet August 4, 2004 Det er bare bull. Det var laget en reportasje om det i Motor mener jeg å huske for en stund siden og der kunne dem ikke dokumentre at det hadde virkning. Men det finnes firmaer som reiser rundt og "restaurerer" broer ved å sette spenning på dem, uten at jeg har så mye peiling på prosessen som skjer, men det er visst et møysommelig arbeid og særlig utbredt i nordnorge på broer bygd på 50/60 tallet. Jeg mener betongbroer hvor det er armeringsjernet som blir behandlet. På skip blir det brukt sinkanoder. Det er ikke påsatt spenning på disse anodene siden metallets spenningsrekke er nok til at sink korroderer før stål. Hvis det er noen her som går Skipsteknisk drift kan de sikkert forklare dette bedre enn meg, for jeg må innrømme at man glemmer mye på 10 år :) Siter Volvo V70 D5 Premium 2003 Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
realace Skrevet August 5, 2004 Rapporter Share Skrevet August 5, 2004 Originally posted by ClusterOne Men det finnes firmaer som reiser rundt og "restaurerer" broer ved å sette spenning på dem, uten at jeg har så mye peiling på prosessen som skjer, men det er visst et møysommelig arbeid og særlig utbredt i nordnorge på broer bygd på 50/60 tallet. Jeg mener betongbroer hvor det er armeringsjernet som blir behandlet. På skip blir det brukt sinkanoder. Det er ikke påsatt spenning på disse anodene siden metallets spenningsrekke er nok til at sink korroderer før stål. Hvis det er noen her som går Skipsteknisk drift kan de sikkert forklare dette bedre enn meg, for jeg må innrømme at man glemmer mye på 10 år :) Hei! Sikker på at du ikke mener ved maling? Ved sanblåsing og maling av broer kobler man ofte på strøm når man skal sprøyte på malingsystemet. Malingen er metallisk slik at når man setter spenning på broen så får man mye mindre svinn siden malingen blir magnetisk positiv mot stålet og søker mot det.. Zinken stemmer bra :D Siter 02 Mitsubishi Lancer Evolution 7 RSII 10 Mitsubishi ASX instyle+ http://www.lancerregister.com Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
JokkVahl Skrevet August 5, 2004 Rapporter Share Skrevet August 5, 2004 Originally posted by Hondaen Jeg tviler på dette produktet. For det første er den tekniske forklaringen mager.. 1. Termodynamikkens lover har ikke noe med galvanisk korrosjon å gjøre. Termodynamikkens lover forteller oss hva som skjer temperaturmessig mellom ulike former for materie. Elektronvandring vha spenningsforskjell er elektrokjemi. Dog har temperaturen påvirkning på hvor godt elektroner blir eksitert, men det er ikke relevant i denne sammenheng. 2. Båtindustrien bruker galvanisk korrosjonsbeskyttelse, ja. Men til bil blir blir det totalt anderledes. Båten er omgitt av saltvann som er som en elektrolytt (leder strøm). Man kan dermed få en potensialforskjell over hele skroget mot vann grunnet dette (spenningsforskjell). Denne spenningsforskjellen kan man inrette slik at anoden som er spenningssatt blir spist opp, ikke selve båten. 3. En bil er omgitt av...luft, luften leder ikke strøm så godt som saltvann; dermed kan man vanskelig få samme potensialforskjell rundt hele bilen. Dermed har man ingen offeranode og dermed ingen effekt. 4. Dette produktet reklamerer med 11.4 volt og 2.3mA. Da må jeg spørre hva som er så "stort" med dette ? Høres jo ut som at boksen kun er en boks.. bilbatteriet er jo i seg selv ofte 12volt. 5. Skulle galvanisk korrosjonsbeskyttelse virke, så må man altså ha et spenningspotensiale over to gjenstander. Mitt forslag er å sette bilen på en stor stålplate. Ved å koble høyspent til bilen ( 20.000volt), - til bilen og + til stålplaten mener jeg spenningen vil være stor nok til å kunne forhindre rust, siden man vil få en elektronemigrasjon pga den høye spenningen. Ulempen med dette er 20.000volt. Strømmen trenger ikke være stor, gjerne 2-5mA. Denne spenningen er stor nok til å drepe det meste av elektronikk dessverre. Samtidig er det en sikkerhetsfaktor, folk kan får støt tar de på bilen. Med en sikring og automatisk strømbegrenser går dette greit, men man kan allikevel får seg en karamell. Bra noen har gjort hjemmeleksene sine :D Siter - 1980 RX-7 zoooooooom, br br br *bang* !! Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Anbefalte innlegg
Join the conversation
You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.