Gå til innhold

trenger guide,how to polere gliset!

Ranger emnet

CrZyWiz

Anbefalte innlegg

Heisann!

Er ny her nå,å nå på torsdagen skal jeg hente gliset mitt. første som skal gjøres når jeg er kommet hjem er at den skal vaskes og poleres.

kan noen gi en step by step forklaring for å få den blank å fin :)

har aldri gjort noe slikt før. da dette er førstebilen.

takk på forhånd.

Tommy

2002mod E46 320 M-Sport2 ESS

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Sikkert endel skriveri fra før om dett om du søker.

Men kan gi deg noen tips, etter å ha vasket bil hver uke en god stund...

Vask:

Ikke sett bilen i solsteika

Spray på avfetting nederst på bilen (om den er møkkete)

Spyl grundig av møkka med høyttrykksspyler

Vask med ikke alt for varmt vann

IKKE bruk Zalo, kjøp bilshampo (evt svamp m/såpe).

Bruk MYE vann, gjerne 2 store bøtter!

Ikke bruk engangssvamper mange ganger. 1 gang! (evt 2 stk per vask)

Ta gjerne en del eller side av bilen av gangen, og spyl av såpen så den ikke tørker.

Ta tak og panser og øverst på dørene først (slik at de møkkete delene taes til sist, dermed unngår du å dra møkka utover panser osv og lage riper).

Spyl grundig.

Kjøp et skikkelig pusseskinn og tørk bilen.

Alternativt ved selvvask på bensinstasjoner:

For det første, finn et selvvask anlegg med skikkelig trøkk i høyttrykksspyleren.

Avfetting

Spyl grundig

Såpe (nedenfra og opp)

(Evt. vaske med børsten)

Spyl, ovenfra og ned.

Varmvoks (bruk endel - bilen blir blank og fin!)

Polering:

Etter vask: La bilen stå i garasje og tørke natta over (om mulig).

Følg anvisning på poleringspakken (ikke i sollys, ikke for kaldt, ta en del av gangen).

Meguiars er bra saker.

Bruk bommullskluter (evt. microfiberklut til slutt).

Dette var mine tips, og har sikkert kåla eller glemt noe, er litt trøtt. Alle har vel egne rutiner for vasking etter hvert tenker jeg..

Lykke til! ;)

SEATforum.no

Seat Leon Turbo

BMW 320D M-Sport

x Mitsubishi Lancer Evolution IX

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Originally posted by CrZyWiz

Heisann!

Er ny her nå,å nå på torsdagen skal jeg hente gliset mitt. første som skal gjøres når jeg er kommet hjem er at den skal vaskes og poleres.

kan noen gi en step by step forklaring for å få den blank å fin :)

har aldri gjort noe slikt før. da dette er førstebilen.

takk på forhånd.

Tommy

Mye rart en kan gjøre, men her er hvordan jeg tar min om våren (full av dritt ettervinteren), hvis din er dårlig holdt, bør du kanskje prøve noe liknende.

-spyl av det værste, er den møkkete, vask med svamp.

-Gni over hele bilen med parafin (joda). Legg på med en svamp eller noe, og gå over en gang til. Ikke gnikk så veldig, bare stryk det utover med litt trykk. Dette fjerner ALT av uhumskheter.

-Spyl av parafinen med høytrykkspyler.

-Dusj bilen med avfetting (halvblandet avfetting fra HydroTexaco funker fint) mens bilen er våt. La det virke litt, og spyl med høytrykk igjen. Nå er både møkk, dritt, parafin og avfetting borte. Viktig : spyl lenge og vel for å få bort alt, avfetting må gjerne skylles godt.

-Gni over bilen med vanlig polish (jeg liker godt sonax sin liquid polish)

-Tørk av polish

-Hvil hendene litt, hvis du ikke har polert en del i det siste

-Gni over bilen med lakkforsegler eller voks (jeg bruker sonax flytende hardwax eller sonax liquid wax)

-Tørk av etter produsentens retningslinjer (sonax sin voks skal bare være på noen minutter, så med den tar jeg ikke hele bilen med en gang)

-Ta godt med polish på ei fille eller noe og gjør ren all lakk i dørkarmer og motorrommet. Husk også å polere litt innunder lister og sånt hvis du kommer til. Kan være en fordel å dra vaskesvampen gjennom dørkarmer og sånt mens du vasker.

-Poler alle vinduer utvendig og innvendig. Autoglym sin "car glass polish" er glimrende. Gå til slutt over frontruta med rain-x, så slipper du å bruke vinduspusseren mer. Poler også litt på speilene (alle tre), for de har du garantert glemt. Er bilen innrøkt, er det veldig greit å få vasket midtspeilet.

Innvendig :

-Rutepolish

-Støvsug alt du kan komme til. Kjør setene helt fram og helt tilbake for å komme til bedre. Plukk selvfølgelig ut alle matter og støvsug dem grundig først. Plukk frahverandre baksetet så godt det går for å komme til.

-Ta en myk klut med rent vann, vri den opp som best du kan og tørk over alt du ikke har støvsugd.

Gjør du dette nøye, bruker du mer enn noen timer, men får til gjengjeld en bil det er hyggelig å se på og hyggelig å sette seg inn i.

-fS

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Dette var mine tips, og har sikkert kåla eller glemt noe, er litt trøtt. Alle har vel egne rutiner for vasking etter hvert tenker jeg..

Lykke til! ;) [/b]

Når det gjelder polering, så kan det være lurt å få renset lakken skikkelig før en begynner, ellers er det veldig lett å få "hologrammer". Bilen ser blank ut i enkelte vinkler, men på litt avstand og i feil vinkler så ser det ut som man ikke har gnidd av polishen. Dette unngår jeg helt når jeg vasker bilen med parafin først. Man kan også bruke andre lakkrenser osv, men det er mye mer jobb.

-fS

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Originally posted by joarek

Parafinen spiser ikke opp lakken eller?

Bare spør, hørtes bare litt brutalt ut....

Med om det funker så prøver jeg:D

Går bra det. Lakken tåler mer enn som så. Den er brutal mot dritten som sitter fast i lakken. Særlig etter vinteren, når bilen er som "sandpapir", er det helt rått med parafin.

Har du sett disse :

http://www.ascona.no/asfalt

http://www.ascona.no/asfalt/borte

?

-fS

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Originally posted by prophets

Er det viktig å bruke høytrykksspyler når en vasker bilen?

Eller er det nok med en pistol med litt kraft i?

Ikke så viktig, men det tar myyye lenger tid å spyle bort såpe osv. når man ikke har høyttrykk. Jeg vasket med vanlig hageslange/pistol før, men bruker kun høyttrykk nå. Får spylt bort det groveste først, og spyler bort all såpe på 1-2-3 (er jo ikke bra at det er igjen såperester som tørker på lakken).

Men den prafindiskusjonen - den har jeg lest allerede i en annen tråd......

SEATforum.no

Seat Leon Turbo

BMW 320D M-Sport

x Mitsubishi Lancer Evolution IX

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Originally posted by prophets

Er det viktig å bruke høytrykksspyler når en vasker bilen?

Eller er det nok med en pistol med litt kraft i?

sånn generelt, liksom?

en kan vel si at jo mer dritt du får bort før du begynner med svampen, jo bedre er det, og med høyere trykk får en jo bort mer, men hvis ikke det er masse ditt på bilen, er det nok ikke så veldig viktig. det er bare mer behagelig :-)

-fS

Lenke til kommentar
Del på andre sider