Gå til innhold

Problemer med BMW 530DAT

Ranger emnet

Richie85

Anbefalte innlegg

Jeg har mulighet til å få kjøpt min fars BMW 530dat. Billig, grunnen er dette, men trenger hjelp!

Bilen ble kjøpt i god tro i norge, da min far solgte en 97 BMW 535Ia for å ha en mer "økonomisk" bil til kjøringen sin. Naturlig nok kunne ikke vi forestille oss at en 530D faktisk er en sprek bil, etter å ha fartet rundt i 3.5 l v8 er.

Men det viste seg at bilen har gått med defekt turbo. Bilen hadde vært stygt trimmet opptil nærmere 300hk. Dessverre hadde bilfirmaet slått seg konkurs før vi fikk leet på øynene våre, så vi kom ingen vei der. Bilen ble han sittende med...

Bilen ble kjørt til et Autorisert BMW verksted. Totale kostnadene kom på ca 50.000kr, og bilen er fremdeles ikke som den skal. Det har vært flere eksperter, b.la. en såkalt "dieselekspert" fra BMW Norge og tilsendt en fra Tyskland, men noen feil finner de ikke.

Bilen er direkte død i startfasen, drar greit ved 1500 rpm og drar til ca. 2500. etter dette er det bare turtall, ingen stor effekt, sluring..

Vi har hørt rundt og alle skryter av "Racerbilen" 530d, noe til vår store fortvilelse vi ikke kan si.

Så da må vi prøve noe annet, hva kan jeg gjøre? Hva er mulighetene for bilen? Noen som vet om en trollmann som kan fikse dette her?

Hadde en chip gjort susen? styreenheten har vært tuklet med, og BMW klarer ikke å fikse dette, så jeg lurer på om nøkkelen kanskje kan ligge der? Seriøse forslag mottas med takk, om du vet hva det kan være, eller vet om noen som kan se på dette.. ta kontakt!

På Forhånd Takk!

08 - Volvo V50 2.0d R-Design

x 01 - BMW 330xi Touring

x 01 - BMW 320i Touring

x 01 - BMW E46 Ac Schnitzer Coupè

x 99 - BMW 328Ci manuell

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Luftmengde måleren på dem er svak og den gir samme feil som du beskriver her men kommer ikke nødvendigvis fram i feil minne på bilen.. hvis det ikke har vært prøvd vil jeg anbefale å prøve å bytte denne..

NB!! da MÅ det stå orginal chip i bilen ellers klarer ikke bmw verkstedet å omprogrammere DDE-styreenheten!!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ja... jeg hadde en E46 318i før, og han klarte ikke å kjøre fra meg med denne bilen.. normalt ville han jo ha parkert meg:P menne kanskje vært lurt å fått en skikkelig "trollmann" til å sett på bilen.. du vet ikke om en som er dreven slike tekniske finesser da? eller en som har peiling generelt...

x 01 - BMW 330xi Touring

x 01 - BMW 320i Touring

x 99 - BMW 328Ci manuell

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Originally posted by Richie85

Jeg har mulighet til å få kjøpt min fars BMW 530dat. Billig, grunnen er dette, men trenger hjelp!

Bilen ble kjøpt i god tro i norge, da min far solgte en 97 BMW 535Ia for å ha en mer "økonomisk" bil til kjøringen sin. Naturlig nok kunne ikke vi forestille oss at en 530D faktisk er en sprek bil, etter å ha fartet rundt i 3.5 l v8 er.

Men det viste seg at bilen har gått med defekt turbo. Bilen hadde vært stygt trimmet opptil nærmere 300hk. Dessverre hadde bilfirmaet slått seg konkurs før vi fikk leet på øynene våre, så vi kom ingen vei der. Bilen ble han sittende med...

Bilen ble kjørt til et Autorisert BMW verksted. Totale kostnadene kom på ca 50.000kr, og bilen er fremdeles ikke som den skal. Det har vært flere eksperter, b.la. en såkalt "dieselekspert" fra BMW Norge og tilsendt en fra Tyskland, men noen feil finner de ikke.

Bilen er direkte død i startfasen, drar greit ved 1500 rpm og drar til ca. 2500. etter dette er det bare turtall, ingen stor effekt, sluring..

Vi har hørt rundt og alle skryter av "Racerbilen" 530d, noe til vår store fortvilelse vi ikke kan si.

Så da må vi prøve noe annet, hva kan jeg gjøre? Hva er mulighetene for bilen? Noen som vet om en trollmann som kan fikse dette her?

Hadde en chip gjort susen? styreenheten har vært tuklet med, og BMW klarer ikke å fikse dette, så jeg lurer på om nøkkelen kanskje kan ligge der? Seriøse forslag mottas med takk, om du vet hva det kan være, eller vet om noen som kan se på dette.. ta kontakt!

På Forhånd Takk!

Har du prata med Trygve "Turbo" Karlsen?

Han har vel greie på det meste tror jeg! :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Originally posted by Richie85

På Forhånd Takk!

Har du prata med Trygve "Turbo" Karlsen?

Han har vel greie på det meste tror jeg! :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Har dere betalt 50' i rep uten at det har hjelpt :rolleyes: For den summen bør jo det meste av mulige feilkilder være byttet, bl.a. LMM og hjerne. Tviler på at det er hjernen da bilen sannsynligvis ikke ville fungert i hele tatt ved feil på den. LMM kan det være men tviler vel på at det er utført rep på 50' uten at den er sjekket da det er vanlig feil.

Men dersom bilen virkelig er trimmet til 300 hk så er det jo gjort MYE mer enn å bare chippe den?? En totalt feilprogramert chip kan selvsagt gjør bilen fryktelig dau så dersom dere har org chip hadde det vært det første jeg hadde prøvd å bytte.

Hadde litt lignende feil på min Passat 1.8T, på den hjalp det litt å få renset LMM, slettet feilkoder og grunnjustert gasspjeld men det var først ved å chippe den den gikk som den skulle.

99 Passat 1.8T Bilde

84 Golf GLI cab bilde

Tidligere biler

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Altså, Turboen var gåen, bilen gikk på 5 sylindre og ikke 6, så de har bytta no sinnsykt med deler, og bilen ble "bedre" men alikevel, så skjer det svært lite. Simco skal vel være ganske drevne? De sjekker hvertfall styreenheter osv, og driver med chipping, kanskje lurt om de kanskje hadde sett på dette her..? Er de eneste jeg har i tankene mine, evt. ta kontakt med Vidar Strand.. fikk jeg høre av en kamerat..

x 01 - BMW 330xi Touring

x 01 - BMW 320i Touring

x 99 - BMW 328Ci manuell

Lenke til kommentar
Del på andre sider

• 2 weeks later...
  • 2 weeks later...

En ting er å betale 50.000,- for reperasjon, en annen ting er å vudere en fabrikk ny motor, den koster ca. 60.000,-

BMW (ETK) Delenr: 11 00 0 018 014 , styreenheten er programmerbar, så den er bare til å laste opp orginalprogramvaren på igjen. Og vips så er allt ordna.

(Det enkleste er oftes det beste)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

hehe... sant det også da.. men tingen er om det vil fungere eller ei? kan jo kanskje finne en motor som har stått i en som er vraka i rompa da? og spare noen kroner på det, fremfor å kjøpe ny.. men på en annen side, så er 0km fristende.. men jobben for å sette i dette her osv da... bilen skal jo hellakkeres.. kanskje greit å bytte motor samtidig... men da må jeg ha fått et bevis på at det vfil fungere.. ellers er det enda mer sure penger... hvis du skjønner...?

Rich

x 01 - BMW 330xi Touring

x 01 - BMW 320i Touring

x 99 - BMW 328Ci manuell

Lenke til kommentar
Del på andre sider

heisann.

Har vært litt opptatt i det siste, så har ikke fått ringt han ennå.. så mye styr som skjer..

Men skal få gjort det, så fort det lar seg gjøre :) takk for nummeret foressten :)

x 01 - BMW 330xi Touring

x 01 - BMW 320i Touring

x 99 - BMW 328Ci manuell

Lenke til kommentar
Del på andre sider