Gå til innhold

bytte av topp pakning


sony606

Anbefalte innlegg

tjah, da var det på tide å begynne å skru på motoren....

 

for det første, noen som har byttet topp pakning før på en SR20Di motor? er det noen spesielle ting jeg bør være obs på? f.eks. merke ting hvordan dem sitter i forhold til andre ting og slikt?

 

nissan folka sa at jeg måtte være obs på at registerkjeden stemte med nullpunktet eller noe slikt?

 

samme med eksosmanifoilen, det letteste er vel å skru av fra nedgangsrøret og eksosmanifoilen?

 

noen andre ting jeg burde tenke på?

 

har bestilt slipesett til toppen fra mekonomen pluss nye topplokk bolter.

 

burde være godt dekket da?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har byttet flere toppakninger på Di og det er ikke no problem og ta det selv. Det er riktig som nissan gutta sier så er det viktig når du tar av kamdrevene at du holder reg-kjede oppe. hvis kjede dette litt nedover så kan kjede hoppe en tann på nedre drev. Da kan du få problemer og time kjede etterpå. Men utenom dette så er det ikke no annet du må passe på. Skru av toppen med eksos og innsug manifold på. Ingen vits og ta av dem i bilen. Det er like enkelt og ta av komplett. Men som sagt av en annen her så kjøp deg en verkstedbok eller en Haynes bok.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

vel, ser ikke ut at det er enkelt. skulle jo bytte topp pakning uten å ta ut motoren, ser ut at det blir VELDIG vanskelig siden jeg ikke får kjeden "ut" av toppen. se på følgende bilder, se på kjeden, og mellom kjeden, så ser du at toppen går inn der, og jeg får ikke kjeden mellom der. mao jeg får ikke av toppen uten å enten kappe kjeden eller ta kjeden helt ut eller ta av registerdekselet(noe som betyr at jeg må ut med motoren).

 

noen gode ideer??

 

 

kjede1.jpg

 

kjede2.jpg

 

dere som har gjort det før, please explain hvordan dere gjorde det, eller hadde dere motoren ute?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

hmm, mens vi er inne på temaet...

 

jeg har plukka av toppene på to like motorer her (CA20 og CA18). Den ene hadde stemplene 1 og 4 i ØD mens 2 og 3 var i ND... da den andre motoren hadde stemplene 1,2,3 og 4 midt i på rekke..

 

Husker ikke men mener jeg hadde registerreimene m/merker slik de skulle... hvilken skal det egentlig være? er vel ikke skadelig hvis samme topp uten flytting på kamaksel skal på igjen?

 

:???:

->Spice my eco-box!<-

Lenke til kommentar
Del på andre sider

noen som har byttet ventiltetteringene? var på bilextra å kjøpte slik ventilfjærklemme, den passet ikke. prøvde 2 stk derifra, 2 forskjellige, men ingen passet.

 

ser ut at ventilene sitter såpass langt nedi toppen at man får ikke klemt dem sammen for å fjerne låsetingene.

 

noen som har noen gode ideer hvor jeg får tak i verktøy?

 

verken mekonomen eller bilextra hadde :(

Lenke til kommentar
Del på andre sider

gjør som meg, merk kjedet hvor dem står på tannjulene, og sørg for at kjeden IKKE hopper av tannjulet nede, mao hold den stram hele tiden. jeg bandt den fast opp i panseret, så har jeg merket hvor tannjulene til kammene står på kjedet.

 

 

så tror det skal være en grei sak å montere på igjen.

 

kan si ifra når jeg begynner, må ha toppen inn på nissan her i tromsø for å få slipe ventilene og bytte ventiltettingene på 8 av ventilene, kom ikke til de 8 innerste. må ha et spesialverktøy, universal verktøy fra mekonomen og bilextra osv passer ikke :(

Lenke til kommentar
Del på andre sider

heh, do that. men ikke skyld på meg om det blir feil. ;)

 

men burde jo absolutt ikke bli feil, når du setter dem på igjen, så setter du kamtannjulene på kjeden hvor du hadde merket på kjedet og tannjulene. så står dem jo i samme stilling da.

 

så lenge nedre tannjul ikke har blitt rørt eller noe.

mine stempler står slikt. 1 og 4 står oppe mens 2 og 3 står nede.

 

hadde slike merker på kjedet hvor det skulle stemme overens med merket på tannjulene, så gikk ut i fra det.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

da var jeg ferdig, og ALT funket fint fint :D

 

eneste den lekker vann fra innsugs manifoilen, pga at vi ikke fikk på den siste bolten pga olje-filter festet sto i veien.

tror det er der den lekker, vi måtte btw ta å skru innsugs-manifoilen av pga at var veldig mye ledinger og slanger som var festet under den.

 

men det var visstnok en tabbe. den lekker når jeg kjører og rett etter at jeg har slått av motoren. men etter etpar minutt stopper det å dryppe vann.

 

vet ikke helt hva jeg skal gjøre med det. menmen

 

 

og det med register kjedet og tannjulene funket fint, fikk dem på plass hvor dem skulle være, og alt ser ut til å funke fint.

 

rettelse: de samme feilene er fortsatt der :(

 

den lekker bensin ned i oljen, lekker vann og hakker mye på mye pådrag på gassen :(

 

oh well, nå orker jeg hvertfall ikke mere. så får jeg håpe den holder en god stund ;)

 

er nok stempelringene, som de idiotene på nissan her i tromsø påsto at var helt fin....

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Fjern formatering

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Bilforumet.no bruker cookies. Det brukes cookies til å måle trafikk, for å optimalisere siden, og for å kunne holde deg innlogget. Ved videre bruk av siden aksepterer du vår bruk av cookies. Sjekk ut vår Privacy Personvernvilkår