Gå til innhold

Problemer med bilen - Katalysator som har gått?

Dirty^Dog

Anbefalte innlegg

Har en 95 SI Sport som sliter litt.. Av og til så nekter den å gå opp på turtall, skjer enten når jeg skal aksellerer i 1. gir, eller når turtallet synker og skal opp igjen, f.eks etter en sving..

Ikke alltid det skjer, det mest irriterende var når bilen slet skikkelig en uke i strekk, tok den med til en mekaniker, og når han testet den gikk bilen som en drøm.. :rolleyes: (nei, det er nok ingen brukerfeil;))

Fått tips om at det kan være en del i katalysatoren, som har løsnet og ligger og sperrer for eksosen, noen som har erfaringer med dette?

Hvis jeg må skifte katalysator, er det dyrt å kjøpe ny på

verksted?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

hei. jeg kan si det slik. at:

Du har heldigvis bare en lambdasond den ligger FØR cat. Om det er lenge siden du har hatt eu kontroll og må ha det snart så kan du finne en ny slik på høggeren, eller å kjøpe en universal cat og sveise på..

MEN. om du f.eks nettop har hatt eu kontroll og er fri de neste 2år. så vil jeg anbefalle deg å kappe vekk cat, og sveise et rør mellom der. så du får fjernet den dritten som struper motoren.

:)

Verdensmester'n ©

• EPC Chiptuning
  • Spyshop Overvåking
  • Dekkpartner Holmen-Bilgummi
  • Autover Bilglass
  • Crazy Wheels Design
  • Felgimport

Lenke til kommentar
Del på andre sider

• 4 weeks later...

Jeg har skiftet katalysator på min Orion '93. Det var en rimelig easy affere.

Du kutter bort den gamle katalysatoren med vinkelsliper og smeller på en erstattningskat.

Jeg kjøpte katalysator fra Vangbo http://www.vangbo.no/default.asp?side=katalysatorer

(Koster ikke mye ca. 1700) I tillegg må du ha noen fester, ny pakning (den kjøper du hos ford delelager) og noe tetningssement. Jeg har ikke noe problemer med hverken eu-kontroll eller motoren etterpå.

Når det gjelder fester anbefaler jeg at du kjøper noen som gjør prosessen enkel for deg.

Ikke gjør som meg å kjøp noen av disse http://www.jegs.com/cgi-bin/ncommerce3/ProductDisplay?prrfnbr=86590&prmenbr=361 + noen skøtestykker. Det var noe herk de-lux!

Prøv i stedet med noe ala dette: http://www.jcwhitney.com/wcsstore/jcwhitney/images/imagecache/I6167.gif

Da får du klemmer og forlenger i ett. Jeg måtte bytte til noe ala det.

mvh

Jan Terje Bakken

Lenke til kommentar
Del på andre sider

• 3 weeks later...