Gå til innhold

artikel ang. trimming av biler :\

Ranger emnet

bing

Anbefalte innlegg

Originally posted by mazdafun

Hei.

RS2 315 hk og 10%+ er lik 346,5 hk...

Hvorfor må man betale da...?

"vet at jeg kverullerer, men allikevel..?";)

Denne 10% regelen står ingen sted såvidt jeg vet... det er bare mange tror. Jeg vet nye biler varierer endel i effekt og alt det der, men jeg er rimelig sikker på at en ikke kommer så langt med den 10% regelen dersom en først blir tatt.

Han med RS2'en og A4en er en god kammerat av meg så jeg kjenner godt til saken. Som Erling sier, regningen for A4en var det forrige eier som fikk (noe å tenke på for de som annonserer med trimmede biler??) mens på RS2en var det kammeraten min som fikk. Det ble uansett ikke den store summen på RS2en da det er varebil og målt effekt ikke ble så høy.

Er ikke helt sikker om det ble gjort noe med bilen imellomtiden fra "besøket" til den ble målt for å få ned effekten, men regner med noe ble gjort. Men hjernen og wastegaten ble såvdit jeg husker plombert på begge bilene slik at en ikke skulle gjøre noe, men det er vell ikke så veldig vanskelig å få ned effekten selv om dette er gjort da:)

Jeg har pratet om dette med avgifter og slikt med det samme biltilsynet som foretok dette garragebesøket og dette er vistnok første og eneste gang noe slikt har blitt gjort, han er også den eneste som har blitt krevd for mer effekt hos dem. Litt uflaks!! De sa også rett ut at det overhodet ikke var en prioritert oppgave hos dem å gjøre slik som dette.

Så det er mulig at kammeraten min ble brukt som skrekk og advarsel fra Biltilsynet/Tollvesenet da "alle" i Haugesunds distriktet kjenner til han og bilene hans?!?

99 Passat 1.8T Bilde

84 Golf GLI cab bilde

Tidligere biler

Lenke til kommentar
Del på andre sider

• Svar 46
  • Created
  • Siste svar

Top Posters In This Topic

Top Posters In This Topic

Originally posted by Loppa

Noen fler som kjente saken her ja ;) Stakkars :(

Forrige eier ? Var bilen akkurat kjøpt ? Man er vel ikke ansvarlig for feil, mangler endringer etc. "hur lenge som helst" ???

Akkurat når det gjelder trimming av bil så er personen som fikk det montert faktisk den som er ansvarlig. Så dersom en kan bevise at bilen ble kjøpt slik fra forrige eier (gjelder selvsagt ikke ved import, da er det du selv som er ansvarlig), da skal en slippe unna... igjen, noe å tenke på for de som selger trimmet bil?

99 Passat 1.8T Bilde

84 Golf GLI cab bilde

Tidligere biler

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ja etter å ha lest dette har jeg jo skikkelig lyst til å bygge 1.8T i min.. Ser for meg første treff.. 2 karer kommer og skal spane bilen.. ojsann de var visst kontrollører.. det blir nok 70.000kr i avgifter på den.. oj.. hvor mye kostet årskort på bussen?

:(

Man kann ein Auto nicht wie ein menschliches Wesen behandeln -

ein Auto braucht Liebe (Walter Röhrl)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Noen fler som kjente saken her ja ;) Stakkars :(

Forrige eier ? Var bilen akkurat kjøpt ? Man er vel ikke ansvarlig for feil, mangler endringer etc. "hur lenge som helst" ???

Jo. Det er han som eier bilen når den blir trimmet som står ansvarlig. Det er han som "bryter loven" ved å unnlate å betale avgift. Egentlig skal man gi beskjed til tollvesenet FØR effektøkningen, betale, også kan man trimme. Så de som har solgt en bil de har trimmet uten å betale avgift, kan når som helst risikere å får regning fra tollvesenet.

Ikke så mange som tenker på det, men det er ikke så lurt å selge uten å spesifisere i kontrakten at: bilen selges i orginalstand, med medfølgende deler: Chip, osv. Man trenger ikke nødvendigvis plukke av trimdelene, man sier bare ikke noe om hvor de er når de "følger med". ;)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Originally posted by LupoB0Y

Ja etter å ha lest dette har jeg jo skikkelig lyst til å bygge 1.8T i min.. Ser for meg første treff.. 2 karer kommer og skal spane bilen.. ojsann de var visst kontrollører.. det blir nok 70.000kr i avgifter på den.. oj.. hvor mye kostet årskort på bussen?

:(

haha. skulle ikke du holde det hemmelig hva du skulle ha i motorrommet på Lupoen? :)

- 02 Porsche Carrera 4

- 98 Porsche Boxster (selges)

http://www.jonte.no

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Kan vel også presisere at bilen er trimmet, avgifter ikke betalt. Alternativt så skal vel selges i forevist & kontrollert stand dekke slikt da. Skal det ikke ?

Hvis ikke kan kjøper være sleip usannsynlig sleip da. Han kjøper en trimmet bil, viser den for tollvesenet, får det stemplet i vognkortet, mens myndighetene krever avgift av forrige eier. Sleipt. well

2001 Audi Allroad 2,5 TDIQ

1988 Audi 90Q/S2 3B - Baneprosjekt

x-'95 Audi S6 4,2 V8

x-'94 AudiCab 2,8

x-'99 Golf GTI 1,8T

x-'98 Renault Megane Coupè

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Kan vel også presisere at bilen er trimmet, avgifter ikke betalt. Alternativt så skal vel selges i forevist & kontrollert stand dekke slikt da. Skal det ikke ?

Hvis ikke kan kjøper være sleip usannsynlig sleip da. Han kjøper en trimmet bil, viser den for tollvesenet, får det stemplet i vognkortet, mens myndighetene krever avgift av forrige eier. Sleipt. well

Er det ikke bare å skrive i kjøpekontrakten at bilen er trimmet, men avgifter ikke er betalt?

Fraskriver man seg ikke alt ansvar for bilen da?

Så lenge det er opplyst om det.

Man kann ein Auto nicht wie ein menschliches Wesen behandeln -

ein Auto braucht Liebe (Walter Röhrl)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hvordan er det da?

På en bil som min. Som blei førstegangsregistrert i 86. Da trenger jeg ikke å betale noe når jeg har f.eks satt på turbo. Får jeg det godkjent og stemplet i vognkortet, så er jeg ferdig med det? Ikke noe å betale etc?

Men,

På pappa sin bil, en 2000 Passat TDi 1,9 med 115 hk. Om jeg chipper den til 140hk f.eks, da må jeg altså betale 1500kr pr kw. I dette tilfellet 27573,5 Kroner (18,38KW x 1500 kr)...

Er dette korrekt?

- 02 Porsche Carrera 4

- 98 Porsche Boxster (selges)

http://www.jonte.no

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Originally posted by LupoB0Y

Er det ikke bare å skrive i kjøpekontrakten at bilen er trimmet, men avgifter ikke er betalt?

Fraskriver man seg ikke alt ansvar for bilen da?

Så lenge det er opplyst om det.

Det er da opplyst om det, MEN det er fortsatt den som eide bilen da den ble trimmet som UTFØRTE den ulovlige handlingen. Kan jo være at de bruker "skjønn" i slike saker, han med A4`n visste ikke selv den var trimmet, det var sønnen som skaffet bilen for ham. Men det er den som trimmer som er syndebukk..

Originally posted by Jonte

Hvordan er det da?

På en bil som min. Som blei førstegangsregistrert i 86. Da trenger jeg ikke å betale noe når jeg har f.eks satt på turbo. Får jeg det godkjent og stemplet i vognkortet, så er jeg ferdig med det? Ikke noe å betale etc?

Du slipper unna, da Golfen din er førstegangsregistrert FØR 1.1.1996

Originally posted by Jonte

På pappa sin bil, en 2000 Passat TDi 1,9 med 115 hk. Om jeg chipper den til 140hk f.eks, da må jeg altså betale 1500kr pr kw. I dette tilfellet 27573,5 Kroner (18,38KW x 1500 kr)...

Er dette korrekt?

Det er avskrivning på 2 år hvis den er 1.gangsregistrert i 2000. Send en mail til tollvesenet, da får du en nøyaktig utregning av dem. Men det blir vel en plass mellom 20 000 og 27 000 ,- ja. :(

Lenke til kommentar
Del på andre sider